اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اختلاف قیمت ارز و پول ملی باعث ایجاد قاچاق می‌شود/ واردات 95 درصد روغن مصرفی به کشور

معاون سازمان صنعت خراسان رضوی، عامل اصلی قاچاق را اختلاف قیمت ارز و پول ملی دانست و گفت: این امر موجب قاچاق یا خارج شدن کالا از کشور و کمبود و گرانی در داخل می شود.

اختلاف قیمت ارز و پول ملی باعث ایجاد قاچاق می‌شود/ واردات 95 درصد روغن مصرفی به کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد ساعدی امروز در نشست مطبوعاتی آغاز طرح نظارتی «نوروز ۱۴۰۰» که در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، به نقش تحریم‌ها در بی‌ثباتی اقتصاد ایران اشاره  و به تشریح برنامه‌ سازمان صمت استان برای کنترل قیمت کالاهای اساسی سال ۱۴۰۰ پرداخت.

معاون سازمان صنعت خراسان رضوی ادامه داد: در بحث نظارت بر کالاهای اساسی عیدانه مردم متأسفانه شاهد یک فرهنگ ناصحیح در جامعه هستیم و آن‌هم گران شدن کالا در نزدیک ایام خاصی همچون عید و ماه مبارک رمضان هستیم. ما به‌عنوان سازمان نظارتی تمام تلاش خود را در جهت کنترل قیمت‌ها می‌کنیم، ولی اوضاع امروز اقتصاد کشور، تأثیر نظارت‌ها را تا حدودی کاسته است.

وی افزود: در جهت تنظیمات دولتی اقلام پروتئینی مانند گوشت، ماهی، مرغ و تخم‌مرغ با سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی امر هماهنگی شدیم و برای تأمین کالاهای دیگر با معاونت داخلی وزارت صمت و شرکت بازرگانی ایران هماهنگ هستیم.

معاون سازمان صمت خراسان رضوی افزود: به‌طورکلی دستگاه‌های نظارتی زیادی داریم، ولی آنچه از همه برای مردم شناخته‌شده‌تر است، بازرسی اصناف است درحالی‌که بازوان نظارتی بسیار هستند و این‌یک نقص است، زیرا یک جمع مؤثر است نه یک سازمان. سازمان صمت استان طرح‌های نظارتی خود را در تمام سال اجرا می‌کند و این‌گونه نیست که این طرح‌ها در زمان‌های خاص آغاز و پایان یابند، بلکه در تمام سال اجرا می‌شوند.

ساعدی درباره سازمان‌های یاری‌رسان در بحث نظارت بر قیمت‌ها و اجرای پروتکل‌های بهداشتی، گفت: سازمان صمت بعد از شروع جریان کرونا با بلاتکلیفی مواجه شد که پیش‌ازاین با آن‌ها خیلی آشنایی نداشت ازجمله نظارت بر اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا. شرایط کرونایی باعث شد برای اجرا و همه‌گیر کردن نظارت‌ها، سپاه امام رضا(ع)، شهرداری مشهد، اطلاعات سپاه، بسیج اصناف و بعضی سازمان‌های دیگر پای‌کار نظارت بیایند و حدود ۱۱ الی ۱۲پایگاه در سطح شهر بزنیم.

وی درباره نظارت‌های بازرسان، افزود: از مجموع ۲۱ هزار و ۴۰۰ مورد بازرسی انجام‌شده، برای ۴ هزار و ۷۱۷ مورد پرونده تشکیل و به مراجع قانونی برای رسیدگی ارجاع شده است، همچنین ۹۵۲مورد گزارش خبری از ستاد داشتیم که ۳۰۹ مورد تخلف گزارش‌شده و ۴۷۵ گزارش غیر تخلف و تعداد  ۱۲۹گزارش در دست اقدام و بررسی است.

معاون سازمان صمت خراسان رضوی درباره طرح برکت، بیان کرد: طرح برکت که برای گندم، آرد و نان پیشنهاد و آغاز شد که عملاً اجرای این طرح نیز با بازرسی اصناف و صمت انجام‌گرفته که تعداد آن‌ها به بیش از سههزار مورد می‌رسد که گزارش تخلف آن نیز ۵۱۷ مورد است. در بحث صنف خبازی‌ها‌ی مشهد نیز آمارگیری شده و درحالی‌که تحلیل داده‌ها هستیم که اتحادیه نیز نقش محوری در این پایش اطلاعات داشت.

ساعدی در ادامه درباره اقدامات انجام‌شده سازمان صمت برای نظارت و بازرسی بازار۱۴۰۰، بیان کرد: در حوزه خدمات، توزیع کالا و انبار به‌شدت پیگیر و دقیق هستیم. بازرسی‌ها به‌صورت تیمی با حضور نمایندگان سپاه امام رضا(ع)، تعزیرات حکومتی، اصناف و نمایندگان صمت و باقی سازمان‌ها به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

تغییر نرخ ارز از ارز یارانه‌ای به ارز نیمایی باعث گرانی کالا می‌شود

در ادامه نشست رئیس اتاق اصناف مشهد درباره وضعیت اقتصادی ضمن توضیح درباره اثر تحریم‌ها و کرونا به موضوع نرخ ارز نیمایی اشاره کرد و گفت: تغییر نرخ ارز از ارز یارانه‌ای به ارز نیمایی باعث گرانی کالا می‌شود و این ربطی به بحث نظارت‌ها ندارد و یک بحث کلان در حوزه اقتصاد است.

محمود بنانژاد افزود: برای رساندن کالاهای وارداتی و تنظیم بازار به دست مردم یک سامانه طراحی کرده‌ایم که هر فرد با کد ملی فقط یک‌بار بتواند کالا و خدمات دریافت کند، البته درباره شیوه توزیع به نتیجه نرسیده‌ایم، ولی راه‌های متفاوتی را به کارخواهیم گرفت. بحث کرونا باعث اضافه شدن مسؤولیت به وظایف قبلی ما شد، ولی شاهد بودیم نا چقدر خوب عمل کردیم و توانستیم مدیریت کنیم.

پس ‌از این سخنان، نوبت به سؤال اصحاب رسانه رسید؛ یکی از خبرنگاران از طرح موردنظر سازمان صمت برای مدیریت قیمت روغن و شکر پرسید که ساعدی، معاون سازمان صمت خراسان رضوی پاسخ داد: از چندی پیش که مشکل گمرک ایجاد شد با بحث گرانی روغن مواجه شدیم که البته بعد از حل شدن مشکل، کالاها ترخیص شدند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این حوزه مربوط به ارز است، ۹۵ درصد روغن مصرفی کشورمان وارداتی است. بحث تحریم‌های بانکی هم یکی از عوامل است، ولی عامل اصلی مربوط به بحث اختلاف قیمت ارز و پول ملی است که موجب قاچاق یا خارج شدن کالا از کشور و کمبود و گرانی در داخل می‌شود  و تا ساختار کلان اقتصاد کشور اصلاح نشود، کار نظارت و بازرسی آن‌چنان تأثیری که انتظار می‌رود نمی‌گذارد. ما نیاز به عدالت توزیعی داریم و این عدالت با مشخص شدن موضوع ارز یارانه‌ای حل خواهد شد.

ساعدی همچنین  در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره گرانی یک‌باره قیمت شکر به خاطر تصمیم دولت درباره نرخ ارز یارانه‌ای و ارز نیمایی که جهش  ۹۰درصدی در قیمت شکر صنعتی ایجاد کرد، گفت: نظام اقتصادی کشور ثبات موردنیاز را ندارد و تا ساختار اقتصادی و صادرات و واردات اصلاح نشود، مشکلات باقی خواهد ماند.

وی همچنین در خصوص ثابت نگه‌داشتن سفارشی قیمت آرد و نان در سه سال گذشته و جهش یک‌باره آن، گفت: ما نیز با شما هم‌نظریم، ولی چه فایده که تصمیمات را جای دیگری می‌گیرند.

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول