اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انتخابات 1400 تاثیر زیادی روی بحث دولت‌سازی و تحقق اهداف گام دوم خواهد داشت

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: ما اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم را داریم برگزار می کنیم و طبیعی است که این انتخابات تاثیر زیادی روی بحث دولت سازی و تحقق اهداف گام دوم خواهد داشت.

انتخابات 1400 تاثیر زیادی روی بحث دولت‌سازی و تحقق اهداف گام دوم خواهد داشت

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نخستین نشست « انقلاب اسلامی ـ انتخابات 1400 » از سلسله نشستهای انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران عصر امروز با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و اندیشمندان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حسین عبدالهی فر معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور در این نشست با اشاره به اهمیت و حساسیت انتخابات آینده گفت: اولین حساسیت که در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد این است که امروز تقابل جریان های غیرمذهبی و جریان های فکری غرب زده و وابستگان آنها با جریان مذهبی بیشتر شده و این به طور طبیعی بر حساسیت انتخابات اضافه و دو قطبی سازی ها را تشدید می کند.

وی ادامه داد: وقتی این تقابل اضافه می‌شود غربی‌ها احساس خطر می کنند و این موجب تاثیراتی در انتخابات می شود؛ الان هم می توان این توصیه که غرب به ویژه آمریکایی ها تلاش می کنند تاثیر زیادی روی انتخابات آینده داشته باشند را مورد توجه قرار داد.

این استاد دانشگاه گفت: مسئله دیگر بحث و موضوع پایان غرب گرایی است، همانطور که دیدیم یک پروژه ۲۰۰ ساله و نگاه غرب گرایی در کشور با رفتار ترامپ افول کرد و وقتی به مردم مراجعه کنیم می بینیم که امروز مشکلات کشور را داخلی می بینند و می گویند مشکلات راه حل داخلی دارد.

عبدالهی فر یادآور شد: البته ممکن است این نگاه متفاوت شود و برخی سعی کنند با شخصی کردن مسائل آمریکا، و ارتباط دادن مشکلات آمریکایی‌ها به یک شخص فضا را تغییر دهند.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید تاکید کرد: موضوع بعد این است که ما اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم را داریم برگزار می کنیم و طبیعی است که این انتخابات تاثیر زیادی روی بحث دولت سازی و گام دوم خواهد داشت.

وی گفت: نکته دیگر بحث همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها است که انتخابات را حساس‌تر می‌کند. یکی بحث احساس پیروزی ای که جریانات سیاسی می خواهند داشته باشند به طور طبیعی شرایط ویژه ای را ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شوراها نقش عمده ای در کارآمدی نظام دارند، گفت: با این حال ما کمتر به آن توجه می کنیم، انتخابات شوراها مهم است و باید به این مسئله توجه شود.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید ادامه داد: نکته دیگه بحث مسائل منطقه است و اگر دولتی که روی کار می آید با بحث مقاومت و منافع کشور در منطقه همراهی نکند در برخی از اهداف انقلاب اسلامی به مشکلاتی خواهیم خورد.

عبداللهی فر تاکید کرد: نکته بعدی این است که ابهامات زیادی درباره انتخابات وجود دارد. آمار دقیقی از میزان مشارکت وجود ندارد و دیدگاه های متفاوتی در این راستا وجود دارد، این خیلی می‌تواند روی نحوه ورود جریانات سیاسی و نامزدهای انتخابات به عرصه تاثیر داشته باشد و رقابت ها را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

این استاد دانشگاه افزود: مسئله بعدی بحث کرونا است. با توجه به روندی که فعلا در کشور وجود دارد مشخص نیست در آینده چه وضعیتی را در کشور خواهیم داشت و با علیرغم اینکه دو نوع واکسن در کشور داریم آماده می کنیم اما این ویروس به گفته کارشناسان جهش یافته است و مشخص نیست چگونه عمل می کند؛ این مسائل می تواند روی بحث انتخابات تاثیرگذار باشد.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: نکته بعدی هم این است که هنوز کسی از رفتارهای غرب و رئیس جمهور جدید آمریکا خبر ندارد، بایدن نشان داده  مهارت کافی برای ورود به عرصه جهانی را دارد و روز اول دیدیم تیری را شلیک کرد که در میان برخی از مسئولان ما اختلافاتی را ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه افزود: نکته دیگر این است که هنوز برنامه انتخاباتی گروه های مختلف مشخص نیست و به نظر می رسد فضا در حال تغییر است و جریانات می توانند گفتمان های مختلفی را ایجاد کنند. بحث شبکه های اجتماعی هم مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در رابطه با چشم انداز آینده است، گفت: ما فکر می‌کنیم در کشور چهار گفتمان قابل مشاهده است و جریانات سیاسی آن را دنبال می کند، یک گفتمان، گفتمان تحول خواهی ساختاری است که عمدتاً براندازی نظام را دنبال می کند، براندازی از هر طریقی، این گفتمان عمدتاً از جریانهای سلطنت طلب ،جدایی خواه، مارکسیست‌ها و ... هستند و  اگر احساس کنند که جبهه انقلاب شانس پیروزی دارد احتمالاً به سمت تحریم و دلسرد کردن مردم خواهند رفت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: این جریان احتمالاً راهبردش این است که حمایت مستقیم و غیر مستقیم از شخصی را کند که احساس می کنند با انتخاب این شخص می توانند به اهداف خود برسند.

وی ادامه داد: گفتمان دیگری هم گفتمان اصلاح طلبان پیشرو است که به ائتلاف های مختلفی تقسیم می شود که تحت عنوان ۴ اتلاف مطرح می‌شود که با این تقسیم بندی های که دارند برنامه های خاص خودشان را دنبال می کنند. این گفتمان تحت عناوین مختلف با تشکل های که دارند تلاش می‌کنند کار خود را جلو ببرند.

عبداللهی فر افزود: راهبردهای انتخاباتی این جریان و هدف آنها همان به نوعی براندازی است اما براندازی از راه به اصطلاح قانونی نه از راه خشن! آنها تلاش می کنند برخی اقدامات صورت گرفته را به عنوان اشتباه ملت القا کنند تاکتیک آنها هم این است که کسی نباید فکر کند نظام در این چهل ساله دستاوردی داشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش به تشریح گفتمان های دیگر و برنامه های آنها پرداخت و در ادامه به سوالات اساتید و حاضرین پاسخ داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول