اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا و روسیه پیمان «استارت ‌نو» را به مدت پنج سال تمدید کردند

آمریکا و روسیه پیمان «استارت ‌نو» که هدف آن محدود کردن تعداد سلاح‌های استراتژیک میان دو طرف است را به مدت پنج سال تمدید کردند.

آمریکا و روسیه پیمان «استارت ‌نو» را به مدت پنج سال تمدید کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه از تمدید پیمان «استارت‌ نو» با روسیه به مدت پنج سال خبر داد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، بلینکن گفت آمریکا معاهده مهم کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه را به مدت پنج سال تمدید کرد و افزود: تمدید پیمان استارت نو، آمریکا، متحدان و شرکای آن و جهان را امن‌تر خواهد کرد. یک رقابت هسته‌ای نامحدود همه ما را به خطر خواهد انداخت.

او در بیانیه‌ای در این خصوص ادعا کرد: تمدید این معاهده محدودیت‌های قابل تمدید بر موشک‌های بالستیک قاره پیمای روسیه، موشک‌های بالستیک زیردریایی پرتاب، و بمب‌افکن‌های سنگین را تا پنجم فوریه سال ۲۰۲۶ میسر می‌کند و رژیم راستی آزمایی این پیمان ما را قادر می‌کند تا بر تعهد روسیه به این پیمان نظارت کنیم و برای ما بینش گسترده‌تری درباره وضعیت هسته‌ای روسیه از جمله از طریق تبادل داده و بازرسی در محل ایجاد می‌کند.

بلینکن در ادامه گفت: ما همچنین کنترل تسلیحات را دنبال می‌کنیم تا خطرات ناشی از زرادخانه هسته‌ای مدرن و رو به رشد چین را کاهش دهیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه، به اتهام‌زنی علیه روسیه پرداخت و گفت: همانطور که با روسیه برای پیشبرد منافع آمریکا کار می‌کنیم، همچنین در همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود تلاش خواهیم کرد روسیه را در قبال اقدامات خصمانه و همچنین نقض حقوق بشر مورد بازخواست قرار دهیم.

پیشتر کاخ کرملین اعلام کرده بود «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه تصویب توافقنامه تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی آمریکا و روسیه موسوم به استارت نو را برای ۵ سال دیگر امضا کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بود که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشورهای اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.

روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت نو معروف شد. با این حال دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت.

این پیمان همچنین در اولین رایزنی رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه مورد بحث قرار گرفته بود. به گفته کرملین، روسای جمهور روسیه و آمریکا در این گفت‌و‌گوی تلفنی خرسندی و توافق خودشان را برای تمدید پیمان بین دو کشور ابراز داشتند.

با این حال رئیس جمهور روسیه یک روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «جو بایدن» در سخنرانی خود در نشست مجازی داووس تاکید کرد که اختلافات با واشنگتن در خصوص مسائل دیگر همچنان وجود دارد.

پوتین با بیان اینکه سیستم امنیتی جهانی دچار فرسودگی شده است، گفت: امیدواریم شاهد اختلافات زیاد منجر به درگیری با آمریکا نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول