اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  سایر حوزه ها

کتاب «ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی» منتشر شد

کتاب « ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی» در زمینه تبیین بنیادین مفهوم مرجعیت علمی و مسائل پیرامون آن از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

کتاب «ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی» منتشر شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، کتاب « ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی» به قلم حسین قلی پور از دانشجویان دکتری دانشگاه امام صادق علیه السلام و با مقدمه دکتر محمد هادی زاهدی وفا عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و معاون طرح و برنامه این دانشگاه، در زمینه چشم انداز و شیوه حکمرانی جامعه در بستر مرجعیت علمی تألیف گشته و از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام به زیور طبع آراسته شد.
چشم انداز هر کشوری، دور نمایی است از افقی که آن کشور می خواهد بدان نائل شود. از این رو انتخاب یک چشم انداز، تعیین کننده مسیر و الزامات عملی است که برای دستیابی به این مهم بایستی به آن ها توجه کرد. 
جمهوری اسلامی ایران نیز با تأکید ویژه بر مقوله علم و پیشتازی در تولید علم، مرجعیت علمی را به عنوان یکی از اهداف کلان و بنیادین خویش معرفی کرده است. بنابراین نظام آموزش عالی و دانشگاه ها با نظر به این هدف کلان، چشم انداز خود را مرجعیت علمی قرار داده و طبعا مسیری را باید طی کنند که بتوان در انتها، شاهد رسیدن به آن افق بود. از این رو مسئله مهمی که پیش روی ما قرار می گیرد، پرسش از الزامات مرجعیت علمی در عرصه تولید علم است.
از سوی دیگر خلأ امروز دنیا، همراهی و تلفیق علم و معنویت است. علوم انسانی غربی، بدون توجه به غایت خلقت انسانی و جایگاهی که وی در این دنیا دارد؛ انسان، کنش انسانی و عملکرد اجتماعی آن را تبیین کرده و شاخص ها و راهکارهایی را با این جهان بینی ارائه داده است. رساندن این پیام و فراهم کردن دنیایی همراه با معنویت مستلزم یک قدرت بین المللی است که این قدرت از طریق مرجعیت علمی به دست می آید. 
در این راستا کتاب « ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی» به دنبال آسیب شناسی نگرش های مرتبط با حکمرانی علم و تبیین چیستی، چرایی و چگونگی نیل به مرجعیت علمی با استفاده از تحلیل مضمونی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و ارائه مدل منطقی و نظام مند بر اساس نتایج این تحلیل در زمینه تحقق مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه وحیانی و توحیدی است که رسیدن به این هدف بنیادین درگرو التفات و توجه به تفاوت تولید علم و تولید مقاله علمی، از سوی مدیران علم و فناوری کشور است.

به عبارت دیگر یکی از یافته های بسیار مهم و راهبردی که در حین تحقیقات و بررسی های حوزه حکمرانی علم، از سوی نگارنده این کتاب به دست آمد، تفاوت تولید علم و تولید مقاله علمی بود. توجه و دقت به این تفاوت، آن چنان مهم بود که تصمیم ها و سیاست های عمومی حوزه علم و به تبع آن، نظام حکمرانی علم را در سطوح مختلف دانشگاهی، ملی و منطقه‌ای تحت تاثیر قرار می داد. 
یکی از دلالت های توجه به این تفاوت مفهومی، تغییر جهت تصمیم ها، سیاست گذاری ها و حمایت های افراد دلسوزی است که در پی تحقق آرمان مرجعیت علمی در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. به طوری که تحقق این مهم در گرو راهبری جامعه و کنشگران علمی به سوی تولید علم بوده و تا زمانی که تولید مقاله، شاخص و نشانگر تولید علم، تلقی شود، دسترسی به این آرمان، دست نیافتی و بعید باقی خواهد ماند.
علاوه بر این در این کتاب با کنکاش صورت گرفته پیرامون مفهوم مرجعیت علمی، روشن شده است که جمهوری اسلامی ایران، صِرف مرجعیت علمی را مدنظر خود قرار نداده بلکه مرجعیت علمیِ برگرفته از فرهنگ و آموزه های اسلامی را نقطه هدف خویش قرار داده است. بنابراین نمی توان دنباله رو مکتب علمی رایج غرب در علوم انسانی و اجتماعی بود و به صرف پیشی گرفتن از دیگران در همین تولیدات رایج، مدعی تحقق این چشم‌انداز مبارک در جمهوری اسلامی ایران شد. 
به همین ترتیب، منظور از دانشگاه در عنوان کتاب نیز دانشگاه ایرانی اسلامی است که ضمن فعالیت و حیات در زیست‌بوم جامعه ایرانی، همواره نظری به آموزه ها و معارف اسلامی داشته و به دنبال تولید، نشر، انتقال و مصرف علومی است که در انطباق معناداری با جهان بینی توحیدی هستند. از همین روی، دانشگاه هایی که رشته ها و گرایش های علوم انسانی و اجتماعی را ارائه می دهند به دلیل ارتباط تنگاتنگ نظریه های این علوم با آموزه های دینی، مخاطب ویژه این اثر به شمار می آیند.
این اثر مزیت های متعددی به نسبت کتب مرتبط در این حوزه دارد که عبارتند از: تبیین مرجعیت علمی به مثابه یک برنامه عملی، ترسیم چرخه علوم اجتماعی از ایده تا مصرف، ارائه مدل معرفتی و غیر معرفتی عوامل مرجعیت ساز، تبیین راهبردهای چگونگی تحقق علوم اجتماعی مرجعیت ساز، در بردارنده انواع برون دادهای مرجع، تبیین شاخص های مرجعیت علمی و راهبردهای دانشگاه در جهت نیل به مرجعیت علمی.

پژوهش حاضر در شش فصل سامان یافته است. فصل اول، ابتدا کاوشی مفهومی در معنای مرجعیت علمی کرده و از آنجا که یکی از تعاریف ارائه شده این بوده که دانشگاه مرجع، دانشگاهی است که برون‌دادهای آن، بالاترین اثرگذاری و بیشترین مراجعه کننده را دارد، لذا در فصل دوم به کاوش برون‌دادهای علمی مرجع پرداخته و در فصل سوم ، از طریق کاوش چرخه علمی به نحوه مرجعیت یافتن (عوامل مرجعیت سازِ) آن برون دادها پرداخته است. 
نگارنده در فصل چهارم نیز به این مسئله پاسخ داده که چنانچه مرجعیت علمی در علوم انسانی اسلامی مدنظر است، نحوه مرجعیت یافتن در این علوم چگونه خواهد بود و دانشگاه چه مبنای علم دینی را باید انتخاب کند تا در عین اسلامیت و حرکت در تولید علوم انسانی اسلامی، به سوی مرجعیت علمی نیز گام بردارد. 
فصل پنجم نیز با تولید شاخص‌های مرجعیت علمی به دنبال اندازه گیری و سنجش موقعیت دانشگاه در افق مرجعیت علمی بوده و در نهایت فصل ششم راهبردهای عملیاتی دانشگاه در نیل به آن اهداف و شاخص ها را بیان کرده است.
بر اساس مطالب این کتاب توجه به این نکته از سوی نگارنده مهم است که اگر چه مرجعیت علمی به خودی خود، یک مفهوم عاری از سوگیری بوده ولی در جمهوری اسلامی به دنبال مرجعیت علمی در بستر گفتمانی آن هستیم. در این بستر مقصود از علم علم اسلامی به معنای حقیقی کلمه بوده  که در زمینه علوم انسانی، اهمیت و جلوه بیشتری دارد.
نگارنده هدف نهایی از مرجعیت علمی در کشور ایران را تولید چهارچوب ها و الگوهایی می داند که بر اساس آن نخبگان علمی و به تبع آن عموم مردم، جهان را مبتنی بر آن ها ادراک کنند که به دور از واقعیت های عالم نباشد. این ادراک است که می تواند انسان را در جایگاه و مسیر اصیل خویش قرار داده و سعادت حقیقی را به ارمغان بیاورد. تحقق چنین هدفی مستلزم تحقق مقدماتی دیگر است که در این اثر به آن ها پرداخته شده است. در واقع در این کتاب به مرجعیت علمی به مثابه یک برنامه عملی پرداخته شده که در فصول این کتاب، تبیین تفصیلی اجزای مدل منطقی ارائه شده جهت نیل به مرجعیت علمی ارائه و تحلیل می شود. 
در یک جمله می توان هدف مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف را نفوذ فرهنگی از جهت غلبه تفکر جهان بینی اسلامی بر سایر تفکر ها و درک و تبیین جهان توسط عالمان و نخبگان علمی مبتنی بر دیدگاه های اسلامی دانست.
کتاب « ساخت دانشگاه در افق مرجعیت علمی» در قطع رقعی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۵۰۰۰۰۰ هزار ریال در ۲۹۲ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شده و در دسترس علاقه مندان این نوع از مطالعات بنیادین قرار گرفته است. علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند با شماره ۰۲۱۶۶۹۵۴۶۰۳ تماس حاصل نموده و یا به سایت اینترنتی    press.isu.ac.irمراجعه کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول