اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

برای نخستین بار انجام شد؛ عمل جراحی آب مروارید چشم اسب و قناری در تبریز + تصاویر

برای اولین بار در ایران عمل جراحی آب مروارید (کاتاراکت) اسب و قناری در تبریز با موفقیت انجام شد.

برای نخستین بار انجام شد؛ عمل جراحی آب مروارید چشم اسب و قناری در تبریز + تصاویر

خبرگزاری فارس، تبریزمعصومه درخشان: انجام عمل جراحی آب مروارید چشم حیوانات  در تبریز طی سال های اخیر توسط دکتر غفارزاده چشم پزشک تبریزی برای اولین بار در دنیا و ایران بازتاب زیادی داشته است. این ظرفیت بزرگ می تواند تبریز را به عنوان قطب عمل جراحی آب مروارید چشم دام تبدیل کند.

 

دکتر بهنام غفارزاده چشم پزشک تبریزی که پیش از این عمل جراحی آب مروارید چشم اردک، خروس، سگ، طوطی و سنجاب را با موفقیت انجام داده بود  در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در مورد عمل جراحی آب مروارید جدید خود گفت: امروز با عنایت خداوند آب مروارید چشم یک اسب، طوطی، سنجاب، قناری و سگ مورد عمل جراحی قرار گرفت.

وی افزود: طی هفته های اخیر درخواست هایی از سوی شهروندان مبنی برعمل جراحی آب مروارید چشم برخی از پرندگان و .. صورت گرفته بود و بعد از هماهنگی های انجام شده امروز این عمل جراحی صورت گرفت.

چشم پزشک تبریزی ادامه داد: برای اولین بار در ایران آب مروارید چشم اسب و قناری صورت گرفت که  عمل جراحی موفقیت آمیز بود و بعد از عمل نیز تست شد و هیچ مشکلی ندارد و عمل چشم سنجاب برای دومین بار است که انجام می شود  و در عمل جراحی آب مروارید سگ نیز لنز گذاری روی چشم سگ انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما کمک به حیوانات و بازیابی بینایی آنها است و انشاء الله چشم پزشکی دام  دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد نیز به زودی راه اندازی می شود.

 

دکتر علی حسن پور دانشیار بخش داخلی دام های بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گفت و گو با خبرنگار فارس در مورد عمل آب مروارید چشم اسب گفت: امروز دکتر غفارزاده با همکاری تیم متخصص دامپزشکی دانشگاه آزاد تبریز آب مروارید چشم اسب نر ۱۰ ساله را با موفقیت عمل کرد.

وی افزود: این اسب، اسب مسابقه ای برای مسابقات زیبایی است که به کاتاراکت پیشرفته در چشم چپ مبتلا شده است و سابقه بیماری وی به پنج ماه پیش بر می گردد.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ادامه داد: درمان های دارویی انجام شده ولی در نهایت بهبود چشم اسب به عمل جراحی ختم شده است که این عمل ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول انجامید.

 دانشیار بخش داخلی دام های بزرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اظهار داشت: عمل چشم این اسب تحت بیهوشی کامل و عمیق و روی میز مخصوص جراحی اسب صورت گرفت باید اضافه کنم عمل جراحی آب مروارید چشم اسب در ایران سابقه نداشته و برای اولین بار صورت می گیرد ولی در دنیا چند مورد عمل جراحی چشم اسب صورت گرفته است.

وی با اشاره به ارائه خدمات تخصصی چشم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه ازاد تبریز تصریح کرد: با راه اندازی بخش چشم پزشکی دانشکده واحد تبریز بعد از این خدمات تخصصی جراحی چشم برای اسب های منطقه شمال غرب و کل کشور ارائه می شود.

حسن پور ادامه داد: با توجه به همسایگی تبریز با کشورهای همجوار انجام خدمات برای اسب های کشورهای منطقه و همجوار نیز صورت می گیرد.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در مورد ویژگی های این اسب نیز گفت: این اسب دارای نژاد خالص بوده و از آن برای نسل های بعدی نسل گیری می شود و دارای ارزش اقتصادی بالایی است.

 

بیمارستان تخصصی دامپزشکی آماده بهره برداری به شرط حمایت مسوولان

دکتر بهرام عمواوغلی، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  تبریز نیز در حاشیه انجام این عمل جراحی به خبرنگار فارس در تبریز گفت: تیم متخصص دامپزشکی  دانشگاه آزاد اسلامی تبریز به سرپرستی دکتر بهنام غفارزاده این عمل جراحی را انجام می دهند.

وی در مورد راه اندازی بیمارستان تخصصی این دانشگاه گفت: بیمارستان تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد تبریز آماده بهره برداری است و اگر همتی از سوی مسوولان مربوطه مخصوصا در مرکز برای خرید تجهیزات صورت گیرد به زودی افتتاح می شود.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در مورد عمل جراحی صورت گرفته در بیمارستان تخصصی این دانشگاه ادامه داد: عمل جراحی آب مروارید  چشم قناری و اسب برای اولین بار در ایران است و عمل جراحی آب مروارید چشم سنجاب و طوطی برای دومین بار است که صورت می گیرد.

  وی با اشاره به بازتاب عمل های جراحی آب مروارید در بیمارستان دامپزشکی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: عمل های جراحی  آب مروارید چشم  حیوانات بازتاب و انعکاس خیلی خوبی داشته و با افتتاح  بیمارستان تخصصی به قطب عمل های جراحی دام تبدیل خواهدشد و مخصوصا با عمل جراحی اسب اصیل عرب ایرانی، طوطی، کاسکو و سگ، کشورهای منطقه نیز استقبال زیادی خواهند داشت.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  تبریز ادامه داد: در این عمل تیم چشم پزشکی و دامپزشکی با مشارکت دوجانبه به بهترین وجه این عمل جراحی را انجام می دهند.

عمواغلی تصریح کرد:در صدد هستیم تجهیزات چشم پزشکی حیوانات را خریداری کرده و به بیمارستان تخصصی اضافه کنیم. تجهیزات شامل تمام ست های پیشرفته آزمایشگاهی و کلینیکی است. 

وی با اشاره به پذیرش دانشجو در مقطع دکترای دامپزشکی در این دانشکده گفت: از سال ۶۷ این دانشگاه به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری اقدام کرده و بسیاری از  فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی متعلق به این دانشگاه هستند.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی  تبریز با اشاره به علاقه مندی خانم ها برای ورود به رشته دامپزشکی خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر خانم ها برای ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی علاقه زیادی پیدا کرده اند و امسال نیز ورودی رشته دامپزشکی به تعداد ۲۷ نفر بود و یکی از فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی  دانشگاه  آزاد اسلامی تبریز که رتبه اول تخصص دانشگاه تهران را نیز کسب کرده خانم دکتر«نگیسا زمان»  است.

اسبی برای زیبایی

اکبر وکالتی صاحب این اسب است که از استان اردبیل و شهر سرعین اسب خود را برای عمل جراحی به تبریز آورده به خبرنگار فارس در تبریز گفت: این اسب، عرب اصیل ایرانی بوده و اسب زیبایی است.

وی افزود: الان حدود یک سال است که چشم چپ آن دچار آب مروارید شده و طبق توصیه  دامپزشک معالجش برای عمل آب مروارید  چشم برای معاینه پیش آقای دکتر غفارزاده آوردم.

وکالتی ادامه داد: این اسب را از کوچکی از شهر اهواز خریداری کرده و پرورش داده ام  و الان خودش دارای سه کره اسب است و در  مسابقات " شو سواری " سرعین که دارای مجوز برگزاری است شرکت می کند.

وی گفت : چون این اسب را از همان زمانی که کوچک بود نگهداری می کنم علاقه شدیدی به آن دارم و مانند فرزند خودم است.

وی گفت : این اسب دارای نژاد اصیل عرب ایرانی تیره همدانی  بوده و اسم آن به زبان عربی " لمه " اسم مادر آن " درسا" و اسم پدر آن " ابن زمیه" است.

وی با اشاره به نوع کار خود گفت: من سوارکار بوده و در زمینه پرورش اسب ترک در باشگاه سوارکاری مشغول به فعالیت هستم.

عروس هلندی خوش آب و رنگ

 حمیدرضا دینی نیز از کرج خود را به تبریز رسانده تا طوطی خوش آب و رنگش نیز با عمل جراحی آب مروارید بینایی چشمانش را بازیابد.

حمیدرضا دینی صاحب یک طوطی زیباست که نژاد آن را " عروس هلندی" اعلام کرد و گفت: این طوطی که من او را عروس صدایش می زنم از هر دو چشم دچار آب مروارید شده و بیناییش مشکل دارد.

وی با اشاره به نحوه خرید این طوطی افزود: سال ۹۹ در یک مغازه پرنده فروشی بودم که این طوطی را دیدم، در وضعیت بسیار نامناسبی بود، زبانش زخم بوده و عفونت داشت و شاید امیدی به زنده بودنش نداشتند و بهش رسیدگی نمی کردند. وقتی این وضعیت را دیدم متاثر و ناراحت شده و تصمیم گرفتم آن را خریداری کنم.

دینی ادامه داد: بعد از خریداری در منزل بهش رسیدگی کردم به طوری که عفونت و زخم دهانش خوب شد. بعد متوجه شدم از نظر بینایی دچار مشکل است ولی از دست من کاری برایش ساخته نبود، بنابراین به کلینیک های دامپزشکی در تهران رفتم و موضوع را با آنها مطرح کردم.

دامپزشکان متخصص ویزیت کرده ولی گفتند امکان ندارد چشم طوطی عروس هلندی را بتوان عمل جراحی کرد چرا که چشم آن خیلی ریز است.

آنها گفتند پرندگانی که دارای چشم های درشت هستند با تعویض قرنیه ممکن است بینایی خود را به دست آورند و تعویض قرنیه نیز در ایران وجود ندارد ولی در مورد پرندگانی که ریز چشم هستند مثل عروس هلندی اصلا این کار غیر ممکن است و هیچ امیدی نیست.

وی ادامه داد: با وجودی که نظر دامپزشکان را شنیده بودم ولی در فضای مجازی و اینترنت جستجو کرده و با پیج دکتر غفارزاده در شبکه های اجتماعی آشنا شدم که تصاویر عمل های جراحی آب مروارید حیوانات را منتشر کرده بود. بعد از این بود که با دکتر بهنام غفارزاده آشنا شده و طبق هماهنگی های صورت گرفته تصمیم گرفتم طوطی عروس هلندی را برای عمل جراحی آب مروارید به تبریز بیاورم.

قناری نژاد « رسمی بلند»

محمد رحیم زاده نیز شهروند تبریزی است که دو سال پیش  قناری را از شهر مراغه خریده و نگهداری می کند.

وی خودش نیز در کار پرورش قناری بوده و سالانه ۵۰ الی ۶۰ عدد قناری پرورش می دهد.

رحیم زاده در مورد اطلاع از نحوه آب مروارید چشم قناری گفت: چون خودم در کار پرورش قناری هستم از ظاهر چشم قناری متوجه شدم که دچار آب مروارید شده و خودم تشخیص دادم.

وی افزود: از طریق گزارش های قبلی که از طریق صدا و سیما پخش شده بود می دانستم دکتر غفارزاده چشم پزشک تبریزی آب مروارید چشم حیوانات را عمل جراحی می کند برای همین به مطب آقای دکتر رفته و برای عمل جراحی آب مروارید چشم قناری هماهنگی انجام و وقت عمل تعیین شد.

وی گفت: نژاد این قناری منحصر به فرد ایرانی به نام" رسمی بلند" است.

رحیم زاده  با اشاره به کار پرورش قناری خود اضافه کرد: در کار پرورش قناری فعال بوده و دو نوع قناری پرورش می دهم و همه قناری ها جفت هستند.

 انتهای پیام/60020/ح

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول