اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

انتقال کوه‌سفیدِ داراب در آخرین ایستگاه انتظار

روستای کوه‌سفید از توابع داراب که طی یک دهه گذشته به دلیل رانش زمین و وعده انتقال به مکانی امن، رنگ عمران و بهسازی را به خود ندیده، امسال در مرحله جدی‌تری از انتقال قرار گرفته است.

انتقال کوه‌سفیدِ داراب در آخرین ایستگاه انتظار

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، روستای کوه سفید از توابع بخش جنت‌شهرِ داراب از سال ۸۸ تاکنون بر اثر خطر رانش زمین قابلیت سکونت را از دست داده و سه سال پس از آن موضوع انتقال این روستا از سوی مسئولان مطرح شد.

در طول این سالها با توجیه انتقال کوه‌سفید، پروژه‌های عمرانی در این منطقه متوقف و هیچ خدمات عمران و بهسازی انجام نشده است.

این موضوع بارها توسط امام جمعه جنت‌شهر در خطبه‌های نماز جمعه مطرح شد و پس از مدتی بر اثر وجود گسل و افزایش خطر رانش، بیش از نیمی از اهالی کوه سفید به شهر مهاجرت کردند.

به گفته کارشناسان، برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی و خشکسالی‌ پی در پی این پدیده را به وجود آورد و این روستا روز به روز با چالش‌های جدی‌تری مواجه شد.

امسال پس از سال‌ها، گام موثرتری برای انتقال این روستا به مکانی امن فراهم شد که در این راستا با سرپرست بنیاد مسکن داراب گفتگو کردیم.

محمدرضا حسن‌زاده با اشاره به تامین مکان جدید جهت سکونت اهالی کوه‌‌سفید گفت: در حال حاضر زمین تفکیک و به مردم واگذار شده است همچنین پروانه ساختمانی نیز اخذ شده و آماده معرفی به بانک عامل می‌باشد.

وی ادامه داد: چنان‌چه استقبال عمومی بیشتر شود، روند کار تسریع می‌یابد و احداث واحدهای مسکونی در محل جدید با سرعت پیش می‌رود. 

سرپرست بنیاد مسکن داراب اظهار داشت: محل جدید جهت استقرار اهالی روستا، روبروی شهرک صنعتی داراب است و پس از طی مراحل احداث، اهالی  به این مکان منتقل می‌شوند.

به طور کلی ۴۰۰ نفر در قالب ۱۳۳ خانوار در کوه سفید زندگی می‌کردند که به دلیل خطر رانش زمین، بیش از نیمی از خانوارها به شهر مهاجرت کرده و در حال حاضر ۶۰ خانوار در کوه‌سفید سکونت دارند.

 حسن‌زاده در این زمینه بیان کرد: اکنون ۶۰ خانوار در کوه‌سفید سکونت دارند که برای انتقال آنها برنامه‌ریزی انجام شده است همچنین تعدادی از خانواده‌های دیگر اهل کوه سفید که پیش از این مهاجرت کرده بودند، بازگشته و در محل جدید مستقر می‌شوند.

سرپرست بنیاد مسکن داراب خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۰ قطعه زمین تفکیک شده و از این تعداد ۱۲۰ قطعه به اهالی واگذار شده است.

وی با اشاره به استقرار تاسیسات و خدمات مورد نیاز در مکان جدید روستا گفت: جهت تامین آب، برق، گاز و خدمات عمرانی نظیر مدرسه، مسجد و خانه بهداشت، رایزنی‌ و مکاتبات صورت گرفته و در این راستا ادارات گاز و برق اعلام آمادگی کرده و این موضوع را در پکیج خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

حسن‌زاده افزود: اداره آبفا نیز تامین منابع آب را مورد بررسی قرار داده و مقرر شد از چاه قبلی کوه‌سفید که با روستای زین‌آباد مشترک است، جهت آب‌رسانی به مکان جدید، خط انتقالی به طول پنج کیلومتر ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مکاتبات لازم با ادارات اوقاف، تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش جهت احداث مدرسه و مسجد نیز انجام شده است.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول