اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

زیست بوم صنایع خلاق را محقق کنیم/ نقش‌آفرینان اثرگذار به میدان بیایند

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: برای شکل گرفتن و تکامل زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی باید همه نقش‌آفرینان اثرگذار این حوزه از تصمیم گیران استانی تا هنرمندان و فعالان فناور و سرمایه گذاران به میدان بیایند.

زیست بوم صنایع خلاق را محقق کنیم/ نقش‌آفرینان اثرگذار به میدان بیایند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، نخستین نمایشگاه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی میزبان دستاوردهای شرکت‌های خلاق شد.

ضرورت تکمیل زنجیره ارزش صنایع نرم و فرهنگی

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در افتتاحیه این نمایشگاه که با شعار «به سوی آینده‌ای روشن» برگزار شد، بر ضرورت تشکیل اکوسیستم اقتصاد خلاق و تکمیل زنجیره ارزش صنایع نرم و فرهنگی تأکید کرد و افزود: فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی و پیشینه عمیق و میراثی کشور در صنایع خلاق و فرهنگی، باید با ایجاد زیست‌بومی پویا برای جوانان خلاق این حوزه شکوفا شود؛ کاری که می‌تواند فرصت‌های قابل اعتنایی را برای اقتصاد خلاق و اشغالزایی به همراه داشته باشد.

حمایت از فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری است

کرمی، با بیان این‌که فرهنگ وهنر هزینه‌ نیستند و سرمایه گذاری هستند و در صورت هدایت وحمایت، ثروت آفرین خواهند بود، ادامه داد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر رویکردهای نادرست نسبت به این حوزه است از جمله باورهای ناصواب درباره حوزه صنایع نرم و فرهنگی، غیر ضروری یا هزینه بر بودن این حوزه است، اما واقعیت این است که نه‌تنها ثروت آفرین هستند، بلکه حافظ و مروج اندوخته‌های تاریخی و هویت فرهنگی کشورمان هستند و می‌توانند ظرفیت خارق‌العاده فرهنگی کشورمان را به جهانیان نشان دهند.

حرکتی در مسیر حمایت از فعالان جوان و نوآور

مشاور معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری با اشاره به حرکت ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری در مسیر حمایت از فعالان جوان و نوآور فعال در این حوزه ادامه داد: در کنار فعالیت‌هایی که در راستای حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور انجام داده‌ایم، در پی تقویت وتکثیر خانه‌های خلاق در استان‌ها هستیم که شکل‌گیری این خانه‌ها در استان‌های مختلف تشکیل ‌دهنده زنجیره تولید صنایع خلاق و فرهنگی هستند و مانند کارخانه‌های نوآوری زمینه‌ساز تبدیل ایده به پدیده با حمایت از  کسب و کار‌های نوپا را از طریق شتابدهند های تخصصی وبخش خصوصی را فراهم می‌کنند.

اختصاص خط اعتباری ویژه به کسب و کارهای خلاق در آینده نزدیک 

کرمی از رونق  اقتصاد خلاق  در کنار اقتصاد دانش‌بنیان گفت و ادمه داد: علاوه بر اقتصاد دانش‌بنیان، بزودی از شرکت‌های خلاق و فرهنگی بیش‌تر خواهیم شنید. به طوری که در آینده نزدیک خط اعتباری ویژه برای این کسب و کارها اختصاص داده می‌شود و همه در این مسیر باید زمینه‌ای فراهم بیاوریم که شرکت‌های خلاق، صنایع فرهنگی و فناوری های نرم به جایگاه واقعی خود برسند.

عناصر صنایع خلاق و فرهنگی زیر سقف خانه‌های خلاق

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، صنایع خلاق و نرم با اشاره به گرد هم آمدن همه عناصر صنایع خلاق و فرهنگی از هنرمندان تا استارتاپ‌ها زیر سقف خانه های خلاق گفت: برای شکل گرفتن و تکامل زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی باید همه نقش‌آفرینان اثرگذار این حوزه از تصمیم گیران استانی تا هنرمندان و فعالان فناور و سرمایه گذاران به میدان بیایند. کارها باید از فرد محوری به سوی کار گروهی و تیمی وشرکت خلاق شدن حرکت کند.اگر بتوانیم این زیست‌بوم را به کمک خانه‌های خلاق و شتاب‌دهنده‌های تخصصی صنایع فرهنگی محقق کنیم، می‌توانیم در گردش مالی ۲۷۰۰ میلیارد دلاری این حوزه از بازار جهانی سهمی شایسته برای حوزه فرهنگ و تمدن ایران کسب کنیم.

در پایان مراسم، این نمایشگاه با حضور حجت الاسلام عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، منتظری نایب رئیس کمیسون فرهنگی مجلس و جمعی از هنرمندان افتتاح شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول