اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

طرح شهید سلیمانی در رفسنجان/انجام ۱۰۰ درصدی غربالگری سالمندان و بیماران پرخطر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره افراد پرخطر شامل سالمندان و بیماران قلبی، دیابتی و ...غربالگری را ضروری دانست و گفت: ابتدا این افراد به‌صورت تلفنی غربالگری می‌شوند و اگر لازم باشد تست حضوری انجام می‌دهیم که این کار ۱۰۰ درصد در حال انجام است.

طرح شهید سلیمانی در رفسنجان/انجام ۱۰۰ درصدی غربالگری سالمندان و بیماران پرخطر

 احمد جمالی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان در تشریح آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در شهرستان رفسنجان اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ در شهرستان در وضعیت نسبتا ثاتبی است و در دو، سه هفته گذشته به همان نسبت بستری، بیماران ترخیص شده‌اند و تعداد بیماران بستری روی عدد ۱۰ مانده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه در هفته جاری موردی از فوت بیماران کرونا در شهرستان رفسنجان نداشتیم، ادامه داد: اما موارد سرپایی در بعضی روزها بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه منتظر ننشستیم بیماران با حال عمومی بد مراجعه کنند، افزود: در مراکز بهداشتی درمانی نسبت به بیماریابی اقدام کرده‌ایم و به محض اینکه یک نفر با تست مثبت شناسایی شد سراغ دیگر افراد خانواده وی می‌رویم و غربالگری کرده و توصیه به قرنطینه افراد داریم.

جمالی‌زاده تصریح کرد: اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی مبنی بر زدن دائمی ماسک در خارج از منزل در هر نوع جمعی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها پس از ارتباط با وسایل و اشیاء بیرون از منزل داشته باشند، شاهد موج بعدی بیماری نخواهیم بود.

وی با ذکر این مطلب که نگرانی وجود داد، چون هرچه جلوتر می‌رویم میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر و عادی‌انگاری می‌شود به‌ویژه حضور در تجمع‌هایی مانند عروسی و مراسم ختم، دورهمی‌ها و ...مشاهده می‌شود، افزود: درصد استفاده از ماسک کم شده به‌ویژه در روستاها این نگرانی بیشتر است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان در خصوص شیوع بالای کرونا در منطقه نوق اظهار داشت: مورد مثبت در تمام نقاط شهرستان داشتیم و هیچ نقطه‌ای نبوده که مورد مثبت شناسایی نشده باشد، در منطقه نوق به‌ویژه جوادیه و اسماعیل‌آباد به نسبت جمعیت بیشتر از سایر نقاط موارد مثبت داشتیم آن هم عمده مربوط به خانواده‌های خاصی بوده است.

وی ادامه داد: بعضی از این خانواده‌ها مراسم داشتند و بعضی دیگر با اتوبوس به اردوی سیاحتی زیارتی رفته بودند و با توجه به اینکه اگر یک نفر از اعضای یک خانواده ناقل باشد می‌تواند سایر اعضا را مبتلا کند، این موضوع در این منطقه مشهود است.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: در هفته گذشته کمیته محلی مقابله با کرونا را در منطقه نوق تشکیل دادیم و با همکاری بخشداران تصمیم‌های محلی گرفته شد؛ مدارس در بعضی نقاط به‌طور کامل تعطیل شد، سالن‌های ورزشی و جام‌های ورزشی که در دهه فجر قرار بود برگزار شود، تعطیل و محدودیت‌هایی برای آرامستان‌ها ایجاد شد، مراسم در مساجد به جز نماز جماعت هم تعطیل شد. همچنین مراسم‌های عقد و عروسی و مهمانی‌های خانگی کنترل می‌شود.

وی بیان داشت: نسبت به اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی با کمک بسیج و بخشداران اقدام کردیم و از همه مهمتر بیماریابی را فعال‌تر کرده و انجام تست‌ها را بیشتر کردیم و روزانه تعداد زیادی از اهالی منطقه را غربالگری کرده و تقریبا با تمهیداتی که اندیشیدیم جلوی افزایش روند بیماری را گرفتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه اگر روند آمار بیماری افزایشی باشد امکان دارد بستری‌ها افزایش پیدا کند و در نتیجه ممکن است به وضعیت نارنجی برگردیم و حتی شاید وضعیت شهرستان قرمز شود، افزود: وضعیت شهرستان با توجه به آمار شکننده است.

وی تأکید کرد: مردم در یک ماه قبل رعایت کردند به‌ویژه در زدن ماسک و اگر همان‌گونه رعایت کنند تا عید نوروز می‌توانیم با همین وضعیت جلو برویم.

جمالی‌زاده با اشاره به طرح شهید سلیمانی توضیح داد: بیش از ۷۰ درصد توانستیم بیماران را پیدا کنیم.به ازای هر فرد علامتدار مثبت باید ۱۰ نفر از اطرافیان را بررسی کنیم که این کار در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اما درصدی از مردم حاضر به تست‌دادن نیستند که این موضوع مشکل‌ساز است.

جمالی‌زاده درباره افراد پرخطر شامل سالمندان و بیماران قلبی، دیابتی و ...غربالگری را ضروری دانست و گفت: ابتدا این افراد به صورت تلفنی غربالگری می‌شوند و اگر لازم باشد تست حضوری انجام می‌دهیم که این کار ۱۰۰ درصد در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در کل شهرستان‌ها در تمامی مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت روستاها تست کرونا انجام می‌شود، یادآور شد: تعداد تست‌های حال حاضر بیش از دوبرابر تست‌های زمان پیک بیماری است.

جمالی‌زاده افزود: در شهر هم مرکز جامع کریم‌آباد مرکز اصلی انجام تست است که صبح و عصر فعال است و چهار ایستگاه سیار هم ایجاد کردیم که دو ایستگاه صبح‌ها و دو ایستگاه‌ها عصرها انجام تست دارند و یک ایستگاه جدید در هفته آینده اضافه خواهیم کرد. حتی اگر نیاز باشد درب منازل مراجعه کرده و نمونه‌گیری انجام می‌دهیم.

وی در بحث قرنطینه بیماران در منزل گفت: افراد دارای تست مثبت باید در منزل بمانند و وارد جامعه نشوند، بحث‌های حمایتی هست که در قالب طرح شهید سلیمانی در حال اجراست و افرادی که در قرنطینه هستند اگر نیاز به حمایت داشته باشند توسط همکاران ما در مراکز بهداشتی و نیروهای بسیجی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: مردم خودشان باید مراقب سلامتی خود باشند و به هر فردی که در اجتماع می‌بینند به منزله ناقل نگاه کنند و با زدن ماسک و رعایت فاصله بیماری را از خود دور کنند تا جلوی شیوع آن گرفته شود.

انتهای پیام/80016/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول