اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

اتوبوس‌های نو وارد خطوط می‌شوند/ مردودی دولتی‌ها در توسعه حمل و نقل عمومی

بعد از سال‌ها محرومیت تهران از اتوبوس نو، سرانجام اتوبوس‌های جدید وارد خطوط می‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: این اتوبوس‌ها با پول شهرداری خریداری شده و دولت در این باره کمکی نکرده است.

اتوبوس‌های نو وارد خطوط می‌شوند/ مردودی دولتی‌ها در توسعه حمل و نقل عمومی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، هوای تهران همچنان آلوده است و اقای رئیس سازمان محیط زیست هم اعلام کرد نمی توانند قانون هوای پاک را اجرایی کنند.

شهروندان تهرانی با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و سالانه حدود 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می دهند.

تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا ۱۵ روز هوای پاک، ۱۹۳ روز هوای قابل قبول، ۹۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت ۷ روز هوای پاک، ۲۲۴ روز هوای قابل قبول، ‌۸۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

یکی از راه های کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی در تهران است. در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی دولت وظایفی دارد که به آنها به درستی عمل نمی کند حتی در بودجه سال آینده دولت هم در این باره رقم بسیار ناچیزی در نظر گرفته شده است.

شهرداری تهران امسال 100 اتوبوس در دی ماه وارد خطوط کرد و قرار است در هفته آینده هم 110 دستگاه اتوبوس دیگر واردشودالبته دولتی ها در این باره کمکی نکرده اند و شهرداری با هزینه خود این اتوبوس ها را خریداری کرده است.

این اتوبوس ها و مینی بوس ها با استفاده از 200 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت سال 98 و 200 میلیارد تومان از محل منابع مالی داخلی شهرداری تهران، نسبت به خریداری 120 دستگاه اتوبوس و 130 دستگاه مینی‌بوس با اعتباری بالغ بر 480 میلیارد تومان از شرکت ایران خودرو دیزل خریداری شد.

تمامی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها بر اساس قانون هوای پاک(که البته اجرا کننده این قانون گفته نمی تواند آن را اجرا کرد) دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 و فیلتر جذب دوده هستند و در این میان، 20 دستگاه از اتوبوس‌های خریداری شد نیز گازسوز است.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: در هفته آینده 110 دستگاه اتوبوس وارد خطوط می شود و البته 100 دستگاه نیز هم در دی ماه سال جاری وارد خطوط شد.

دولت هم قرار است 500 دستگاه اتوبوس تا پاپان سال خریداری کند

وی با تاکید بر این موضوع که برای این اتوبوس ها و مینی بوس ها 480 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: دولت هم قرار است 500 دستگاه اتوبوس تا پاپان سال خریداری کند که البته این امر تاکنون رخ نداده است.

وی افزود: ما 100 دستگاه اتوبوس در دی ماه و 110 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در هفته آینده و 40 دستگاه هم در اسفند وارد خطوط خواهیم کرد و تمامی این اتوبوس ها با هزینه شهرداری تهران خریداری شده است.

تاکنون 1000 میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال 98 به حساب شهرداری واریز شده است

وی همچنین در خصوص اوراق مشارکت سال 98 گفت: تاکنون 1000 میلیارد تومان از اوراق به حساب شهرداری واریز شده و 500 میلیارد هم بزودی واریز خواهد شد و مشکلی نداریم.

افتتاح 10 ایستگاه مترو تا پایان سال

هاشمی در خصوص افتتاح 12 ایستگاه مترو تا پایان سال جاری گفت: 2 ایستگاه افتتاح شده و 10 ایستگاه دیگر تا پایان اسفند در تهران آماده بهره برداری می شود.

وی با اشاره به شیوع کرونا گفت: باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و با ورود این اتوبوس ها قدری وضعیت بهتر می شود.

البته اعضای شورای شهر تهران بارها هشدار دادند که دولت باید به وظایف خود عمل کند و به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند. با توجه به شیوع کرونا در آمد در سیستم حمل و نقل عمومی کم شده و دولت باید از محل بودجه کرونا به شهرداری کمک کند.

توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است 

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است اما دولت هم باید به وظایف خود عمل کند اما خبری نیست.

وی اضافه کرد: برای رفع آلودگی هوا باید مترو و اتوبوس را توسعه دهیم اما توان شهرداری هم کم است و نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد.

وی به موضوع اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: هنوز پول اوراق مشارکت کامل به حساب شهرداری واریز نشده است.

عضوشورای شهر تهران به کمبود منابع در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به کرونا درآمدها به شدت کاهش پیدا کرده و دولت باید در این زمینه به شهرداری ها کمک کند.

حمل و نقل عمومی، ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا از جمله مشکلات تمامی کلانشهر‌ها هستند و طبیعتاً موضوعی حاکمیتی به شمار می‌رود.

حناچی: ۷۰ درصد بضاعت بودجه آزاد شهرداری تهران را برای حمل و نقل عمومی هزینه کرده‌ایم

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص  رفع مشکل حمل و نقل و توسعه آن در شرایط کنونی چه اقداماتی انجام شده است، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی یک موضوع حاکمیتی است.
به گفته شهردار تهران،  مقیاس کار به اندازه‌ای است که حل آن به تنهایی نه به جهت قدرت قانونی و پشتیبانی از سمت شهرداری ممکن نیست و ما حدود ۷۰ درصد بضاعت بودجه آزاد شهرداری تهران را برای حمل و نقل عمومی هزینه کرده‌ایم و این‌ها در حوزه مترو و اتوبوسرانی هزینه می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برای تأمین اتوبوس‌های پایتخت قول داده بودید تا این کار انجام شود، اما در شرایط بیماری کرونا کمبود اتوبوس تبدیل به مشکلی بزرگ برای شهروندان شده است، گفت: قول داده بودیم تا اتوبوس‌های داخلی را تهیه کنیم و تا آخر سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس دیگر به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد.

حناچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از مشکلات اساسی آلودگی هوا نداشتن فیلتر دوده در اتوبوس‌ها است، آیا اتوبوس‌های جدید مجهز به این فناوری هستند یا خیر اظهار کرد: اتوبوس‌ها توسط شرکت ایران خودرو تولید شده‌اند و خط تولید این شرکت در حوزه اتوبوس سال‌ها بود که متروک مانده بود، اما خوشبختانه با قرارداد‌های جدید فعال شده است و همه آن‌ها مجهز به فیلتر دوده هستند.
وی تصریح کرد: کلانشهر‌های دیگری هم از این موضوع استقبال کرده‌اند و این مسیر را ادامه می‌دهیم، اما ادامه مسیر ما منوط به کمک‌های دولتی است که باید حتماً محقق شود.

بر اساس این گزارش، قرار بود به گفته انوشیروان محسنی بندی پی استاندار تهران۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت ۹۹ به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران افزوده شودولی این امر رخ نداد، سال هم به پایان رسید و خبری از تحقق وعده دولتی ها نیست فعلا شهرداری تهران 210 دستگاه اتوبوس و مینی بوس خریداری و وارد خطوط کرده است تا قدری مشکلات شهروندان کاهش یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول