اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وزارت خارجه آمریکا: دخالتی در کودتای نافرجام ترکیه نداشتیم

وزارت خارجه آمریکا با رد ادعای برخی مقام‌های ارشد دولت ترکیه درباره دخالت واشنگتن در کودتای نافرجام پنج سال پیش، گفت این‌گونه اظهارات از پایه غلط هستند.

وزارت خارجه آمریکا: دخالتی در کودتای نافرجام ترکیه نداشتیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اظهارات اخیر برخی مقام‌های ارشد ترکیه‌ای درباره دست داشتن آمریکا در کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶، با واکنش تند دولت واشنگتن مواجه شد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز (جمعه) با رد ادعای دخالت واشنگتن در کودتای نافرجام پنج سال پیش ترکیه، گفت اینگونه اظهارات به روابط دو جانبه صدمه می‌زند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پرایس طی نشست خبری روزانه گفت: «ایالات متحده هیچ دخالتی در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه نداشت و بی‌درنگ آن را محکوم کرد. ادعاهای اخیر که توسط مقام‌های ارشد ترکیه مطرح شدند، کاملا غلط هستند».

وی تاکید کرد چنین ادعاهایی که آمریکا را مسئول اتفاق‌ها و رخدادهای داخل ترکیه نشان می‌دهد، برخلاف شراکت استراتژیک دو کشور و همچنین اتحاد آنکارا-واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

روز پنجشنبه بود که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، دولت پیشین آمریکا را متهم کرد که مغز متفکر پشت کودتای نظامی نافرجام در این کشور در جولای ۲۰۱۶ بود.

سویلو در مصاحبه با روزنامه «حریت» گفت: «کاملا واضح است که ایالات متحده در پس کودتای ۱۵ جولای بود. آن کودتا توسط سازمان تروریستی گولن به دستور ایالات متحده انجام شد. یک روز هم از کودتا نگذشته بود که من گفتم آمریکا در پس آن است و این سازمان شیطانی از حمایت بین‌المللی برخوردار بود».

سه‌شنبه هفته قبل نیز نیروهای امنیتی ترکیه بیش از هفتاد نفر را به اتهام عضویت در سازمان گولن و ارتباط با عاملان کودتای نافرجام پنج سال پیش بازداشت کردند. (جزئیات بیشتر)

وزیر کشور ترکیه پیش از این، در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به‌خاطر ارتباط با کودتا بازداشت شده‌اند که ۹۴،۹۷۵ نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول