اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی دو ویژگی اصلی ایران در نظام سیاسی دنیا

امام جمعه لارستان گفت: کشور ایران با دو ویژگی مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی پای به عرصه سیاسی جهان گذاشت و خدا را وارد تصمیم‌گیری‌های سیاسی کلان دنیا کرد و یک الگوی جدید از شیوه حکومتی در جهان ارائه کرد.

مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی دو ویژگی اصلی ایران در نظام سیاسی دنیا

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمختار موسوی‌خرم در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر لار ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر، به بیان گوشه‌ای از دستاوردهای بخشی از دهه‌های اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان مردمی‌ترین انقلاب‌ها در عصر جدید و معاصر شناخته می‌شود که در دهه پنجم و در چهل و دومین سالگرد از پیروزی خود نه تنها در برابر تمام توطئه‌ها و براندازی‌ها اعم از براندازی سخت، نرم و هوشمند مقاومت کرده، بلکه توانسته دستاوردهای بسیار مهمی را داشته باشد.

وی استقلال سیاسی کشور را یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و افزود: در حکومت طاغوت وضعیت به‌گونه‌ای بود که سران سایر کشورها بدون هماهنگی شاه ایران وارد کشور می‌شدند و نه تنها به دیدار شاه نمی‌رفتند، بلکه شاه برای دیدار با آنها از سفارت آن کشور اجازه می‌گرفت و نمونه بارز آن وقتی است که رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور شوروی بدون هماهنگی در ایران تشکیل جلسه دادند و شاه از آنان درخواست ملاقات کرد، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس به او وقت ملاقات ندادند و رئیس جمهور شوروی هم با تعیین شرط حاضر به دیدار با شاه شد.

امام جمعه لارستان با اشاره به اینکه مردم‌سالاری دینی یکی دیگر از برکات نظام جهوری اسلامی است، تصریح کرد: نظام‌های حاکم در دنیا دموکراسی بر مبنای سکولاریزم یعنی جدایی دین از سیاست است، اما مردم‌سالاری دینی با دو ویژگی مقبولیت مردمی و مشروعیت الهی پای به عرصه سیاسی جهان گذاشت و خدا را وارد تصمیم‌گیری‌های سیاسی کلان دنیا کرد و یک الگوی جدید از شیوه حکومتی در جهان ارائه نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه امنیت و ثبات داخلی ایران اسلامی را از دستاوردهای مهم دیگر انقلاب اسلامی برشمرد و خاطر نشان کرد: در منطقه غرب آسیا امنیت وارداتی است یعنی کشورها با تکیه بر دیگران امنیت خود را ایجاد می‌کنند اما انقلاب اسلامی و ایران در سایه انقلابی که ایجاد شد، یک اقتدار و ثبات بومی را تجربه می‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به دسیسه «ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در روزهای پایانی حضور در قدرتش برای جنگ‌افروزی، یادآور شد: ترامپ، با اعزام ناوهای جنگی، هواپیمای B52 و تحریک ایادی خود برای بیان سخنان جنگ‌طلبانه، به دنبال جنگ‌افروزی بود که خوشبختانه آنچه باعث شد آنان نتوانند غلطی کنند، امنیت بومی جمهوری اسلامی بود.

وی با تأکید بر جایگاه الهام بخشی ایران اسلامی و همچنین عرضه گفتمان مقاومت در کشورهای مختلف غرب آسیا نظیر لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن، پاکستان و ...، عنوان کرد: پیشرفت‌های ایران اسلامی در دهه‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده که از آن جمله می‌توان به رتبه هفتم ایران در دنیا به لحاظ امید به زندگی از ۴۵ به ۷۵ سال، اشاره کرد.

وی افزود: همچنین قرار گرفتن ایران در ردیف ۱۰ کشور موفق تولیدکننده واکسن کرونا در کمتر از یکسال، رتبه دوم ایران در تولید نفت و سوم تولید برق در جهان، رتبه پانزدهم در تولید بنزین، دسترسی ۵۰ میلیون ایرانی به اینترنت و ده‌ها پیشرفت دیگر، از دستاوردهای مهم ایران اسلامی در سالیان اخیر است.

امام جمعه لارستان با ابراز خرسندی از رشد چشمگیر ایران در حوزه فناوری فضایی که بنا به اذعان کارشناسان ایران در جمع ۱۵ کشور نخست جهان قرار دارد، بیان کرد: قرار گرفتن ماهواره‌بر «ذوالجناح» در مدار زمین توسط دانشمندان بومی ایران اسلامی با سوخت ترکیبی از دستاوردهای مهم محسوب می‌شود.

وی دستیابی ایران تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای به‌عنوان ۱۳ کشور برتر جهان در زمینه این فناوری، ادامه داد: ایران اسلامی در زمره ۱۴ کشور غنی‌سازی کننده اورانیوم قرار دارد و همچنین در فناوری سلول‌های بنیادی ایران رتبه دوم دنیا را دارد که با وجود تمام محدودیت‌ها با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و گفتمان ‌«ما می‌توانیم» امام خمینی(ره) این دستاوردها را بدست آورده است.
حجت‌الاسلام موسوی با تمجید از قدرت نظامی ایران و قرار داشتن کشورمان در رتبه 13 قدرت‌های نظامی جهان، گفت: دستیابی به بازدارندگی توان دفاعی ایران در عرصه بین‌المللی زبان‌زد است و به فرموده حضرت آقا اگر دشمن یکی بزند، ۱۰ تا می‌خورد.

امام جمعه لارستان با انتقاد به موضع‌گیری ناآگاهانه برخی از افراد مبنی بر اینکه پیشرفت مربوط به همه کشورهاست، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها حتی در همسایگی ایران این پیشرفت‌ها رخ نداده به طوری که به قول آقایان با تمام دنیا هم ارتباط داشتند.

وی بار دیگر با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اضافه کرد: مراسم ۲۲ بهمن‌ماه تعطیل‌بردار نیست ولی شکل اجرای آن به جهت بیماری کرونا تغییر می‌کند و همانگونه که در سالیان گذشته برگزاری مراسم یوم‌الله ۲۲ بهمن‌ماه تؤام با بصیرت و زمان‌شناسی بود، امسال نیز مطابق دستورالعمل‌ها اطلاع‌رسانی و اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول