اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

30 درصد پرونده‌های قضایی مربوط به اختلافات خانوادگی است/ خانواده‌ها مانع تبدیل مسائل کوچک به جنایت شوند

رئیس کل دادگستری کرمانشاه با اشاره به اینکه سطح اختلافات در استان کرمانشاه بالاست تاکید کرد حدود ۳۰ درصد از پرونده های موجود در دادگستری به اختلافات خانوادگی بر می‌گردد که از قبل همین اختلافات بود که چند روز گذشته شاهد جنایت مرگباری در استان بودیم.

30 درصد پرونده‌های قضایی مربوط به اختلافات خانوادگی است/ خانواده‌ها مانع تبدیل مسائل کوچک به جنایت شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، دکتر توسلی زاده رئیس‌کل دادگستری استان کرمانشاه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمانشاه در ایام الله دهه مبارک فجر بر انسجام مردم و مسئولین و حل مشکلات مردم تاکید کرد. 

وی با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و میلام مبارک دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که دهه فجر را مقطع رهایی ملت ایران می‌دانند که گذشته را از آینده جدا کرده است، پیام آور این رهایی را امام راحل عظیم شان معرفی کرد که با به ارمغان آوردن انقلاب بی بدیل جمهوری اسلامی، نظام شاهنشاهی را به فراموشی تاریخ سپرد.
 
خودکامگی و استبداد مهمترین اشکال نظام شاهنشاهی

رئیس کل دادگستری در ادامه سخنان خود با اشاره به اشکالات نظام شاهنشاهی از دیدگاه حقوقی و بر اساس قانون اساسی موجود در آن برهه تاریخی، مهمترین اشکال وارده را خودکامگی این رژیم عنوان کرد و گفت موارد خودکامگی بر اساس تصریح موارد قانونی موجود در قانون اساسی نظام شاهنشاهی می توان مستند دید از جمله اینکه نظام انتخاباتی وجود نداشت و مناصب و عناوین فرمایشی بود.

رئیس شورای قضائی استان اوج استبداد و خودکامگی در موارد مربوط به اختیارات شاه عنوان کرد و گفت: بر اساس همان قانون شخص شاه می توانست مجلسین را منحل کند و در اصل ۴۴ قانون اسای شاهنشاهی آمده است که تنها کسی که هیچ مسئولیتی در مقابل هیچ و هیچ چیز ندارد  خود شخص شاه است و این به خوبی نمایان می‌کند قوانین آنها تا چه اندازه متکی بر استبداد و ظلم بنیان نهاده شده است.
 
جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی

توسلی زاده تصریح کرد با این اوصاف که شمه‌ای از قوانین آنها یادآور شد در آن زمان حکومت شاهنشاهی به عنوان ودیعه الهی معرفی کرد که البته به لطف خداوند و بر اساس رهبری حضرت امام (ره) و با انقلاب مردمی ایران این حکومت برچیده شد و نظام جمهوری اسلامی ایران که بر اساس آموزه‌های دینی  و اسلامی بنیان نهاده شده است و نماد واقهی مردم سالاری دینی است، شکل گرفت.
 
انتخابات آزاد در نظام جمهوری اسلامی ایران

رئیس کل دادگستری در ادامه با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران و اشاره به شاخصه‌های اصلی آن خاطرنشان ساخت یکی از شاخصه‌های اصلی این انقلاب برگزاری انتخابات آزاد و بر اساس معیارهای اصلی است که مردم در آن آزادانه با انتخاب مسئولین ارشد نظام از جمله رئیس جمهور و ... می‌پردازند.


وی استقلال داخلی و خارجی از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی برشمرد و افزود در سیاست‌های داخلی ما خود مردم همانگونه که گفته شد تصمیم گیرنده  اصلی هستند و در بعد خارجی نیز خوشبختانه امروز ایران اسلامی با تمام صلابت در مقابل استکبار جهانی ایستاده است؛ در همین راستا نیز با تضمین اصول تفکیک قوا مواجهیم که به خوبی می توان این تفکیک در عین تحکیم را مشاهده کرد.

عالی ترین مقام قضائی استان با اشاره به ارتقاء مشارکت‌های سیاسی و آگاهی‌های عمومی که قابل مقایسه با گذشته نیست تاکید کرد با نگاهی اجمالی به حوزه‌های مختلف علمی از جمله نشر کتاب، توسعه مراکز علمی و به تبع آن تجزیه و تحلیل در مقوله‌های علمی و نیز حضور مردم در تصمیم گیری‌ها و مسائل سیاسی به خوبی می توان تفاوت‌های آشکار را مشاهده کرد.
 
شعار «نه شرقی» و «نه غربی» بنیادی ترین شعار در حوزه سیاست خارجی

توسلی زاده شعار نه شرقی و نه غربی را به عنوان بنیادی‌ترین شعار در حوزه سیاست خارجی عنوان کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی بر اساس همین شعار بنیادی در حوزه سیاست خارجی به عنوان تنها حکومت مستقلی در جهان شناخته شده است که در مقابل زیاده خواهی‌های استکبار جهانی ایستاده است و با تکیه بر توان داخلی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده است. 

رئیس کل دادگستری از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی را تحقیر آمریکا برشمرد و تصریح کرد: هیچ کشوری جرآت نداشت در مقابل غرب و خواسته‌های آنها ایستادگی کند اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با صلابت به این خواسته جامه عمل پوشانده است و به تبعیت از این نظام ارزشی، امروزه در اقصی نقاط جهان می توان پرچم ایستادگی بسیاری از ملت‌ها را در مقابل غرب مشاهده کرد.

فرهنگ آن چیزی است که حاضرم جانم را فدایش کنم

دستاوردهای فرهنگی از دیگر مقوله مورد توجه این مقام قضائی بود که در این سخنرانی به آن اشاره شد و تاکید کرد: نفی مظاهر فرهنگ غربی و مقابله با تهاج فرهنگی که رهبری معظم انقلاب بر آن تاکید دارند از موارد مورد اهمیتی است که باید بیش از هر زمانی به آن توجه شود.

وقتی رهیری معظم انقلاب در تعریف فرهنگ می‌فرمایند فرهنگ آن چیزی که من حاضرم جانم را بخاطر آن فدا کنم، این تاکید بلیغ نشان از اهمیت وافر فرهنگی داد چرا که استکبار جهانی به دنبال سلطه فرهنگی خود در سراسر جهان است و ما باید با تمام وجود بر فرهنگ اسلامی تاکید و تکیه کنیم.

وی اضافه کرد خوشبخانه در حوزه‌های فرهنگی نیز دستاوردهای خوبی حاصل شده است که قابل مقایسه با گذشته نیست به عنوان مثال در همین حوزه حقوقی در گذشته  تعداد فارغ التحصیلان کمتر از ۱۰نفر بودند که اکنون سالینه هزاران نفر به جامعه حقوقی ما اضافه می شوند.

توسلی زاده یکی دیگر از دستاوردهای جمهوری اسلامی را خروج ازاقتصاد تک محصولی عنوان کرد و افزود: در گذشته اقتصاد ایران تنها متکی به محصولات نفتی بود که خوشبختانه امروزه حتی در سخترین شرایط تحریمی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌شود و صادرات غیر نفتی فراوانی داریم که اقتصاد ما را رونق می بخشند.

رئیس کل دادگستری با اشاره به دستاوردهای نظامی خاطر نشان ساخت تشکیل سپاه و بسیج نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که امروزه گروه‌های مردمی فراوانی در این دو نهاد ارزشی حضور دارند .

مهمترین حوزه درگیری نظام اسلامی با غربی حوزه فکری است

توسلی زاده یکی از مهمترین حوزه‌ها در مقابله با نظام غربی را حوزه فکری دانست و تاکید کرد حوزه فکری مهمترین حوزه درگیری نظام اسلامی با استکبار است؛ جمهوری اسلامی توانسته است با تجدید حیات فکری اسلامی، حیات فکری جدیدی را ایجاد کند که به خوبی در ستیز آشکار و غلبه بر زیاده خواهی غربی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود با اشاره به مقوله‌های حقوقی در نظام جمهوری اسلامی نظام قضائی را برگرفته از اسلام و شرع اسلامی دانست که به خوبی قوانین خود را در جامعه جاری می‌سازد.
 
سفر رئیس دستگاه قضا به استان کرمانشاه حاوی دستاوردهای ارزشمندی بود

دکتر توسلی زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر ریاست قوه قضائیه به استان کرمانشاه این سفر را حاوی دستاوردهای ارزشمندی برای استان کرمانشاه دانست و گفت: خوشبختانه این سفر به خوبی و پر بار انجام شد و ریاست قوه قضائیه نیز از جنبه‌های مختلف عملکرد دادگستری استان کرمانشاه را مورد تایید قرار دادند.
 

 

وی در ادامه با اشاره با بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری که باب جدیدی را در کشور ایجاد کرده است و تاکید کرد: در این بیانه مقوله عدالت پر رنگ دیده شده است که به دنبال انتخاب حضرت آیت الله رئیسی از سوی مقام معظم رهبری، سند تحول قوه قضائیه تقدیم رهبری معظم انقلاب شد که خوشبختانه سند تکمیلی این سند تحولی در چند روز گذشته ابلاغ شد که منشور حرکت قوه قضائیه قرار گرفته است و تمام تلاش ما این است که آن را در تمامی حوزه‌ها به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم و یقینا با اجرای آن بسیاری از مشکلات مردم و جامعه حل خواهد شد.

رئیس کل دادگستری با اشاره به سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص دستگاه قضائی از جمله اینکه باید کار را برای مردم آسان کند خاطر نشان ساخت تمام تلاش بنده و همه همکاران در دادگستری بر همین مبنا قرار گرفته است که کار را برای مردم در دادگستری آسان کنیم و به مشکلات آنها رسیگی کنیم و رافع مشکلات آنها باشیم.
 
 ۳۰ درصد از پرونده ها مربوط به اختلافات خانوادگی است

دکتر توسلی زاده با اشاره به اینکه سطح اختلافات در استان کرمانشاه بالاست تاکید کرد: حدود ۳۰ درصد از پرونده های موجود در دادگستری به اختلافات خانوادگی بر می‌گردد که از قبل همین اختلافات بود که چند روز گذشته شاهد جنایت مرگباری در استان بودیم. 
 
 خانواده‌ها اجازه ندهند اختلافات کوچک  به جنایت‌های مرگبار تبدیل شود

رئیس دستگاه قضائی استان کرمانشاه تصریح کرد: همواره در مصاحبه‌های خود تاکید کرده‌ایم یک اختلاف خانوادگی ساده می‌تواند منجر به اتفاقات مرگباری شود، بنابراین مردم نباید اجازه دهند اختلافات کوچک میان آنها به اینجا ختم شود.

دکتر توسلی زاده با تشکر از همکاری مردم با دستگاه قضائی و با اشاره به یکی از مراجعین به دادگستری که خواسته خود را منطقی دنبال می‌کند، گفت: چند روز گذشته یکی از مراجعین بنده از من خواست با دادن مشاوره حقوقی یه ایشان کمک کنم که مشکل خودشان را خودشان حل کنند و از کشاندن آن به دادگستری جلوگیری کنند و همین امر هم اتفاق افتاد و جا دارد من از ایشان و همه افرادی که به دنبال راه حل منطقی برای حل مشکلات خود هستند تشکر کنم و این رویه را به همه مردم و مراجعین به دادگستری توصیه می‌کنم.

امنیت در استان کرمانشاه و اجازه ندادن به سوء استفاده کنندگان

رئیس کل دادگستری ادامه داد برخی اتفاقات پیش آمده از جمله همین موضوع مربوط به قتل اخیر دلیل بر ناامنی استان نیست و خوشبختانه امروز استان کرمانشاه یکی ازامن ترین مناطق کشور است، که البته هر جا که لازم باشد از اقتدار دستگاه قضائی به بهترین شکل ممکن استفاده خواهیم کرد و اجازه سوء استفاده به هیچکس نخواهیم داد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در پایان سخنان خود یک بار دیگر از مردم خواست همراه و همکار دادگستری باشند و با بزرگ منشی  مشکلات خود را از طریق صلح و سازش حل کنند و در ساختن جامعه‌ای آرام کمک کنند و دستگاه قضائی را یاری کنند تا در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری که همانا کار را برای مردم آسان کردن است، اقدام نماید.

انتهای پیام/ح/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول