اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

خواسته سهامداران تضمین است یا توقف دخالت‌های دستوری؟

سهامداران خرد طی ماه های گذشته از مسئولان دولتی به دنبال تضمین عدم نوسان نکردن و یا کاهش نیافتن قیمت سهام نبوده اند. آنها تنها از مسئولان می خواهند دست از قیمت گذاری دستوری و دخالت های بیجا در بورس بردارند.

خواسته سهامداران تضمین است یا توقف دخالت‌های دستوری؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه طی ماه های گذشته روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته است. با آغاز ریزش بازار سرمایه در مردادماه بسیاری از سهامداران تا 70 درصد سرمایه خود را از دست دادند. اما در این بین حال و روز دولت و شرکت های حقوقی با سهامداران خرد بسیار متفاوت است.

هم دولت و هم شرکت های حقوقی حتی در این بازار قرمزپوش نیز سود خود را کرده اند و در بهترین حالت برای ضرر سهامداران خرد، افسوس خورده اند. اما نکته جالب توجه در این بین صحبت های وزیر اقتصاد در روزهای گذشته است.

وزیر اقتصاد گفته است: «در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و با ذات بورس همخوانی ندارد، سهامدار اولین پیامی که در بورس می‌گیرد، این است که بورس بر مبنای بازار عمل می‌کند، اما قطعا حمایت از بازار را به روش‌های گوناگون انجام می‌دهیم».

سهامداران خرد طی ماه های گذشته از مسئولان دولتی به دنبال تضمین عدم نوسان نکردن و یا کاهش نیافتن قیمت سهام نبوده اند. آنها تنها از مسئولان می خواهند دست از قیمت گذاری دستوری و دخالت های بیجا در بورس بردارند. یک روز مجموعه وزارت اقتصاد، یک روز وزارت نفت و یک روز وزارت صمت، با تصمیمات خود بازار سرمایه دچار شوک می کنند که این بازار نیز به دلیل حضور گسترده افرادی که آموزشی در خصوص بورس ندیده اند، دچار تلاطم می شود. یعنی تصمیماتی که در سازمان بورس و دولت گرفته می شود، به دلیل رفتارهای هیجانی سهامداران در بازار سرمایه به شدت بورس را با چالش مواجه کرده است.

جنس فروخته شده، پس گرفته نمی شود

نگاهی به صف های خرید و فروش طی ماه های گذشته نشان می دهد سهامداران دیگر اعتمادی به سازمان بورس و دولت ندارند و هر تصمیمی از جانب آنها سبب افزایش عرضه و یا تقاضا می شود. البته در کنار این صف ها، میتوان به خروج پول حقیقی از بورس در ماه های گذشته نیز اشاره کرد. وضعیت نمادهای پالایش یکم و دارا یکم خود گویای همه چیز است.

صندوق های پالایش یکم و دارا یکم که روزی طبق گفته وزیر اقتصاد قرار بود، توزیع ثروت میان همه ایرانیان را انجام دهد، امروز تبدیل به قلّک هایی برای دولت شده است. دولت کسری بودجه خود را با فروش این صندوق ها جبران کرد و دیگر کاری نداشت بر سر خریداران واحدهای این صندوق چه می آید. کاهش قابل توجه ارزش این صندوق ها نیز موید همین مساله است که دولت جنس فروخته شده را پس نمی گیرد!

هزینه اختلاف وزرا را مردم می دهند

وزیر اقتصاد در حالی درباره وجود نوسان در بورس صحبت می کند که اختلاف وی با وزیر نفت در مردادماه بر سر صندوق پالایش یکم اعتماد عمومی به بازار سرمایه را به شدت با چالش مواجه کرد. همین  اختلافات در برهه های زمانی دیگر سبب استعفای رییس سازمان بورس نیز شد. به نظر می رسد مردم و سهامداران در بازار سرمایه باید بهای اختلاف میان وزرا و افراد حاضر در هیات دولت را بپردازند.

همه چیزتان را بورس بسپارید، اما تضمین نمی کنیم

وزیر اقتصاد پیش از آنکه نداشتن تضمین در بورس را مطرح کند، باید کمی با رئیس دولت در این باره نیز صحبت می کرد. روزی که رئیس جمهور جمله معروف خود که «همه چیز را به بورس بسپارید» را بیان می کرد با کدام تضمین مردم را به صورت همگانی به این بازار فرا می خواند. چرا آن روز این جمله را به مردمی که به دولت اعتماد کرده و همه چیزشان را به بورس آورده بودند، نگفتید.

در پایان باید گفت، وزیر اقتصاد اگر نمی تواند تدبیری برای درد مردمی که با هزار امید، اندک سرمایه خود را به بورس آورده اند، انجام دهد، حداقل از پاشیدن نمک بر زخم آنها خودداری کند. دخالت های گاه و بیگاه دولت در بازار سرمایه سبب شده است دیگر کسی به حرف های دولتمردان در این زمینه اعتماد نداشته باشد و این خود بزرگترین جفا در حق دولت های آینده، مردم و بازار سرمایه است. البته پیش از این نیز طبق گفته رئیس جمهور دستور حمایت از صندوق پالایش یکم را داده بود که هنوز این مساله به سرانجامی نرسیده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول