اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

ارائه گزارش نحوه برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم/ 8 سیاست پیشنهادی برای ساماندهی کنکور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه جلسه 139 ستاد نقشه جامع علمی کشور مبنی بر سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردیم گزارشی از وضعیت آزمون‌های فعلی و سیاست‌های پیشنهادی برای آزمون‌های آتی ارائه کند.

ارائه گزارش نحوه برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم/ 8 سیاست پیشنهادی برای ساماندهی کنکور

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 144 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و میلاد حضرت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم.

وی افزود: پیامد انقلاب اسلامی صرفاً یک پیامد ملی نبود بلکه جهانی بود چرا که بسیاری از مسیرهای جهانی به واسطه انقلاب اسلامی ایران دچار چالش شد و ظرفیت‌های جدید ساخته شد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: مسیر جهان یک مسیر یک طرفه سلطه نظام آمریکایی و اتحاد جماهیر شوری سابق بر جهان بود اما انقلاب اسلامی ایران جرأت ایجاد تحولات در جهان را به وجود آورد و منشأ توجه به دین در سطح جهانی شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران شاخص‌های توسعه و پیشرفتگی کشور به خصوص در حوزه علم و فناوری را ارتقاء داد، افزود: به عنوان مثال شاخص سواد در زمان طاغوت 47 درصد بود اما خوشبختانه در حال حاضر شاخص سواد در کشور به برکت انقلاب اسلامی بالای 93 درصد است که این امر اتفاق خیلی مبارکی برای کشور است.

وی بر لزوم تبدیل چالش‌های پیش‌ روی نظام به فرصت برای پیشرفت و عزت کشور تأکید و خاطرنشان کرد: ایران در زمان طاغوت، مهم‌ترین پایگاه نظامی و سیاسی آمریکا در جهان بود، 24 هزار مستشار آمریکایی کشور را اداره می‌کردند و اراده‌ای نیز برای حل این موضوع در سطح ملی وجود نداشت و صرفاً نمایش اراده به جای واقعیت به نمایش گذاشته می‌شد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر خود کفا و مستقل هستیم و هیچ بیگانه‌ای در امور کشور دخالت نمی‌کند، علی رغم تحریم‌های ظالمانه، کشور  مدیریت شده و قدرت و دانش ملی کشور نیز افزایش داشته است.

عاملی در ادامه در مورد دستور جلسه که به ارائه گزارش وزارت آموزش و پرورش در خصوص امنیت آزمون‌های استاندارد در بحث ساماندهی کنکور اختصاص داشت، گفت: در بحث ساماندهی نظام سنجش و پذیرش (کنکور) باید مجموعه سیاست‌های پیشنهادی در نظر گرفته شود که به همین منظور 8 سیاست پیشنهادی توسط ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه و بررسی شده است.

وی با اشاره به مصوبه جلسه 139 ستاد نقشه جامع علمی کشور مبنی بر سهم 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، اظهار داشت: به همین منظور از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردیم گزارشی از وضعیت آزمون‌های فعلی و سیاست‌های پیشنهادی برای آزمون‌های آتی ارائه کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یادگیری از سنجش اهمیت بیشتری دارد، افزود: باید ارتباط آموزش و پرورش با حوزه‌های آینده آموزش عالی کشور، صنعت، پزشکی، کشاورزی و خدمات ارتقاء یابد چرا که در این شرایط دانش‌آموز یادگیری بیشتری خواهد داشت.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: چند وجهی شدن آزمون‌های آموزش و پرورش که شامل سوالات تستی، تشریحی و خلاقیت است، باید تأمین شود. همچنین غیر مرکزی شدن آزمون‌های آموزش و پرورش بسیار مهم است چرا که تجربه جهانی نیز حاکی از این است که استاندارد بودن سوالات و آزمون‌ها بر یکسان بودن سوالات اولویت دارد.

عاملی بر مدیریت رفع استرس از آزمون‌های کشور تأکید کرد و گفت: اعتماد بخشی به آزمون‌های برگزار شده توسط وزارت آموزش و پرورش و همچنین ایجاد استانداردهای لازم برای صحیح انجام شدن آزمون‌ها و تصحیح برگه‌های امتحانی بسیار حائز اهمیت است.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش به ارائه گزارشی در خصوص شیوه برگزاری آزمون‌های نهایی توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: آزمون‌های پایه دوازدهم تا حد بالایی منطبق بر اصول علمی و سنجش تفصیلی برگزار می‌شود و تمامی ملاک‌ها برای یک آزمون استاندارد در سطح ملی تقریباً تا ۸۰ درصد اعمال می‌شود.

 ساکی در مورد طراحی سوالات آزمون نهایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گروه طراحی سوالات شامل 3 نفر از مجرب‌ترین از مدرسان کشور است و پس از طراحی سوالات، دبیر مجرب دیگری به عنوان بازبین سؤالات طراحی شده را از حیث بررسی روایی، صوری و محتوایی و صحت علمی را بازبینی می‌کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اینکه در طی چند سال اخیر سؤالات نهایی کمترین اشکال را داشته، تصریح کرد: سوالات آزمون نهایی دارای استانداردهای لازم است و امکان ارتقاء آن نیز وجود دارد.

وی افزود: سؤالات امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی به حوزه‌های اجرای سراسر کشور ارسال و در داخل حوزه رمزگشایی، تکثیر و در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

ساکی درمورد صحت و امنیت برگزاری امتحانات نهایی خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون با نظارت رئیس حوزه و عوامل حفاظت آزمون، مطابق شیوه‌نامه‌های اجرایی، حفاظتی و امنیتی انجام می‌شود. خوشبختانه در این ۶ دوره اجرایی شده، حتی یک مورد افشای سؤالات گزارش نشده است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در مورد تصحیح برگه‌های آزمون نهایی یادآورد شد: برگه پاسخگویی دانش‌آموز بلافاصله پس از دریافت برگه اسکن، بارگذاری، تجمیع و کدگذاری می‌شود. همچنین برگه‌ها توسط 2 مصحح تصحیح می‌شود و در صورت اختلاف نظر بین این 2، نفر سوم آن را تصحیح می‌کند. همچنین دانش‌آموز می‌تواند در بازه زمانی معین نسبت به نمره خود اعتراض کند.

وی درمورد برنامه‌های آتی برای برگزاری آزمون‌های استاندارد قابل اتکایی‌تر از وضع موجود برای تأثیر در کنکور سراسری گفت: اولین اصل برای برگزاری آزمون‌های استاندارد، مناسب و یکسان بودن قواعد نمره‌گذاری است. که به این منظور در نظر داریم با اجرای برنامه تصحیح الکترونیکی، پاسخ برگ‌های شخصی سازی شده دانش آموزان در حوزه اجرا اسکن و به سند الکترونیکی تبدیل ‌شوند.

ساکی ادامه داد: سپس به سوالات آزمون تفکیک و به صورت تصادفی از طریق شبکه حوزه‌های تصحیح اوراق، در اختیار مصححین سراسر سطح کشور قرار می‌گیرند. همچنین نمره‌دهی به شیوه کدگذاری الکترونیکی، توسط مصححین اول و دوم، بدون شناسایی یکدیگر و با امضای الکترونیک انجام خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: در صورت مغایرت نمره‌گذاری، پاسخ‌برگ به صورت اتوماسیون به مصحح سوم ارجاع می‌شود. همچنین ثبت نمره اوراق هم‌زمان با پایان تصحیح در سامانه یکپارچه دانش آموزی انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم از آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برای تخصیص و گزینش استفاده کنیم، برای بالا بردن قدرت تفکیک نمرات شیوه نمره گذاری صفر تا بیست به صفر تا 100 تغییر می‌کند.

ساکی با بیان اینکه به منظور قابل اتکا بودن نمرات آزمون‌های نهایی در سال‌های پس از اجرا، نمرات دانش آموزان به صورت نمرات تراز گزارش می‌شوند، افزود: در این صورت، می‌توان از نمره کسب شده در یک سال، برای سال‌های آتی نیز استفاده کرد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در مورد برنامه وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء امنیت آزمون‌های نهایی گفت: در نظر داریم جهت اطمینان از امنیت آزمون، طراحی سوال در محیط قرنطینه انجام خواهد شد و مدت زمان قرنطینه، با توجه به گستردگی محتوا، بین ۷۲ تا ۹۶ ساعت قبل از اجرا آزمون پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: اصل بعدی معرف بودن سؤالات است که به منظور رعایت این اصل، در ابتدا، سازه مد نظر به صورت شفاف و دقیق تعریف و سپس، بر اساس جدول مشخصات اقدام به طراحی سوالات خواهد شد. همچنین، از انواع مختلف سوال شامل تشریحی، گونه پاسخ، صحیح - غلط، جور کردنی و چند گزینه‌ای در طراحی آزمون ها استفاده خواهد شود.

ساکی تصریح کرد: به منظور تسری آزمون‌های نهایی و ایجاد سوابق تحصیلی قابل اتکاتر، علاوه بر اجرا آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم، در پایه‌های دهم و یازدهم نیز برخی دروس به صورت هماهنگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: در این شیوه برای آنکه دانش آموزان و معلمان در طول سال تحصیلی بر دروس خاصی متمرکز نشوند، انتخاب دروس آزمون هماهنگ بدون اعلام اولیه، انجام خواهد شد.

وی اصل بعدی برای برگزاری آزمون استاندارد را مناسب بودن آماره‌های تحلیل سوالات عنوان کرد و گفت: آزمون‌هایی که به منظور گزینش طراحی می‌شوند، هنجارمدار هستند و اگر به دنبال افزایش سهم نتایج امتحانات نهایی در سابقه تحصیلی باشیم، باید سوالات این آزمون‌ها حداکثر ضریب تمیز را دارا باشند.

ساکی افزود: با توجه به روابط بین ضریب دشواری و ضریب تمیز، توزیع سوالات به شیوه بیست و پنج درصد سوالات در سطح آسان، با ضریب دشواری ۶۰ تا ۸۰، پنجاه درصد سوالات در سطح متوسط با ضریب دشواری ۴۰ تا ۶۰، بیست و پنج درصد سوالات در سطح دشوار با ضریب دشواری ۲۰ تا ۴۰ انجام خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: در نتیجه با توزیع نمرات با پراکندگی بیشتر و انحراف استاندارد بزرگتر، قدرت تفکیک دانش آموزان زیادتر خواهد شد.

ساکی در پایان درمورد توزیع فراوانی معدل کتبی دانش‌آموزان یادآور شد: در سال تحصیلی 99-98، هشتاد و چهار فارغ‌التحصیل با معدل بیست داشته‌ایم که شامل 8 نفر در رشته ریاضی فیزیک، 63 نفر در رشته علوم تجربی و 13 نفر در رشته علوم انسانی است. همچنین 13هزار و 948 با معدل 19 تا 19.99 فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در ادامه اعضا به بحث و بررسی پیرامون گزارش ارائه شده پرداختند و بر لزوم تضمین اعتماد نسبت به تصحیح برگه‌های امتحانی، پرهیز از اعمال سلیقه در تصحیح برگه‌های امتحانی، پلکانی و تدریجی انجام دادن درصد آزمون‌های دوره متوسطه در کنکور سراسری و استانداردسازی سؤالات امتحانی تأکید کردند.

در ابتدای جلسه محمد عسکریان مدیر‌کل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارش‌ خبری تحلیلی ستاد علم و فناوری پرداخت.

وی به تصویب مصوبه ساماندهی مهدهای کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در جلسه 836 شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به تصویب رسید.

عسکریان ادامه داد: بر پایه این اساسنامه، از آغاز چهار سالگی تا دوران دبستان دوره یک‌ساله مهد کودک و 2 سال پیش‌دبستانی را پیش رو خواهیم داشت و راهبری این دوره جدید بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شد.

وی افزود: یکپارچگی مسؤولیت ساماندهی مهدهای کودک در مصوبه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی تأمین شده بود و صدور مجوز برای مهدهای کودک به وزارت آموزش و پرورش به‌صورت متمرکز واگذار شد.

مدیر‌کل دفتر امور کمیسیون‌های تخصصی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه گزارش نظارتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد فناوری نانو در جلسه 835 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: تهیه و ارائه گزارش میزان اجرایی‌سازی سند ملی راهبردی نخبگان، میزان اجرایی‌سازی سند تحول آموزش و پرورش، تحول و ارتقاء علوم انسانی در برنامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارد.

وی درمورد طرح یک فوریتی حمایت از مالکیت صنعتی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون آزمایشی ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری در مجلس شورای اسلامی در سال 86 به تصویب رسیده است.

عسکریان با بیان اینکه در اقدام ملی 5 تا 9 راهبرد کلان یک نقشه جامع علمی کشور به موضوع مالکیت فکری تأکید شده است، افزود: سیاست‌های اجرایی اقدامات ملی مربوط به مالکیت صنعتی از نقشه جامع علمی کشور در سال 92 در ستاد نقشه تصویب و ابلاغ شده است.
وی با تأکید بر اهمیت این مصوبه برای مخترعین ادامه داد: متأسفانه طرح یک فوریتی مالکیت صنعتی از سال 92 تا کنون در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول