اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

لغو تحریم‌ها هم مشکل سوئیفت را حل نمی‌کند/ پیوستن به FATF تجارت بین‌المللی ایران را زمین‌گیر می‌کند

مدیر گروه دفتر مطالعات انرژی وین گفت: FATF از کشورهای عضو می‌خواهد کلیه کانال‌های انتقالات مالی خود را اعلام کنند. در صورت اعمال تحریم‌های جدید، در دوره بعدی، ایران تمام دست‌های خود را رو کرده و اقتصاد و تجارت بین‌المللی خود را زمین‌گیر کرده است.

لغو تحریم‌ها هم مشکل سوئیفت را حل نمی‌کند/ پیوستن به FATF تجارت بین‌المللی ایران را زمین‌گیر می‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فریدون برکشلی، مدیر گروه دفتر مطالعات انرژی وین با خبرگزاری ایلنا به گفت‌و‌گو نشسته است، بخش‌های خواندنی این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

لغو تحریم‌ها هم مشکل سوئیفت را حل نمی‌کند

- بحث نقل و انتقالات مالی، موضوع اصلی و بغرنج ارتباطات بین‌المللی ایران است. سوئیفت که ناظر بر بخش اعظم نقل و انتقالات مالی جهان است، بر روی ایران بسته است. این مسئله خیلی هم به تحریم‌ها، ارتباط ندارد. البته تحریم آن را نهادینه کرده است.

- نظام بانکی بین‌المللی ما، مانند صرافی کار می‌کند. بیشتر بانک‌ها در کنار کارهای بانکی معمول خود یک صرافی هم دارند. نمی‌توان میلیاردها دلار منابع مالی را از طریق نظام صرافی نقل و انتقال داد یعنی لغو تحریم‌ها، مشکل سوئیفت ایران را حل نمی‌کند.

 FATF آمار کانال‌های انتقال پول را دریافت می‌کند

- ایران پیمان FATF را نپذیرفته است. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هم که بخش زیادی از تحریم‌ها برطرف شده بودند، ایران نمی‌توانست، مانند بقیه کشورها مراودات مالی بین‌المللی داشته باشد. معاهده FATF برای مقابله با پولشویی و نقل و انتقالات غیرقانونی در جهان وضع شده است. اما این معاهده از کشورهای عضو می‌خواهد تا کلیه کانال‌های انتقالات مالی خود را اعلام کنند.

- در صورت اعمال تحریم‌های جدید، در دوره بعدی، ایران تمام دست‌های خود را رو کرده و عملا همان نظام صرافی هم دیگر غیرعملیاتی شده و این دوراهی سخت و نفس‌گیری است که اقتصاد و تجارت بین‌المللی ایران را زمین‌گیر کرده است.

چندی پیش نیز صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرده بود: غیرمستقیم گفته شده که اگر ما به FATF بپیوندیم، نقل و انتقالات تجاری، صادرات و واردات ایران، حواله‌جات ارزی و... مکشوف و معلوم می‌شود که صد البته سخن درستی است. اگر ما به FATF بپیوندیم، حجم عظیمی از معاملات و مبادلات تجاری که در ایران صورت می‌گیرد، آشکار خواهد شد. {مثلا} اگر خواسته باشیم یک مثقال زعفران صادر کنیم، باید تحریم‌ها را دور بزنیم. اگر کشور مبدا آن یک مثقال زعفران‌ ایران باشد، با تحریم‌ها مواجه خواهیم شد، بنابراین باید یک کشور صادرکننده ثانویه برای صادرات یک مثقال زعفران پیدا کنیم. سپس باید درآمد آن را که به‌صورت ارز و دلار خواهد بود، با دور زدن تحریم‌ها به‌دست آوریم. یعنی هم در صدور و هم در واردات کالا و هم اگر می‌خواهیم یک دلار به داخل یا خارج از کشور منتقل کنیم، مجبوریم تحریم‌ها را دور‌بزنیم. مخالفان پیوستن ایران به FATF به‌درستی می‌گویند، اگر ما به آن بپیوندیم، دیگر نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. آنها کاملا درست می‌گویند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول