اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فراز و فرود جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس/ تجهیز ۲۷۶ هزار کلاس درس به سامانه گرمایشی استاندارد

سازمان نوسازی مدارس کشور، سامانه‌های گرمایشی ۲۷۶ هزار کلاس درس را استانداردسازی کرده است و حالا ۴۷ هزار کلاس درس باقیمانده است که در صورت تأمین زیرساخت گاز یا برق، این کلاس ها نیز به سامانه های گرمایشی استاندارد تجهیز می شوند.

فراز و فرود جمع‌آوری بخاری‌های نفتی مدارس/ تجهیز ۲۷۶ هزار کلاس درس به سامانه گرمایشی استاندارد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی و گازی غیر استاندارد از سطح کلاس‌های درس کشور موضوع بسیار مهمی بود که با تلاش‌های شبانه‌روزی به جهت ایجاد مدارس ایمن و گرم برنامه‌ریزی دقیقی انجام و عملیاتی شد.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در طول هفت سال گذشته، سامانه‌های گرمایشی ۲۷۶ هزار کلاس درس را استانداردسازی کرده است و تنها 47 هزار کلاس درس باقیمانده که در صورت تأمین زیرساخت گاز یا برق این سامانه‌ها استاندارد خواهند شد.

به همین منظور و در راستای مأموریت سازمان نوسازی مدارس کشور به منظور افزایش ایمنی مدارس و فراهم آوردن آرامش خاطر برای دانش‌آموزان و اولیای خانه و مدرسه، موضوع استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

آغاز حذف بخاری‌های شعله مستقیم نفتی و گازی

در آبان ماه سال 1390 بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن گرمایش مدارس باید از طریق سیستم‌های حرارت مرکزی و استاندارد صورت پذیرد. همچنین در مدارسی که به دلیل نبود سامانه حرارت مرکزی ناچار به استفاده از بخاری هستند، استفاده از بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد مجاز است، اما باید به تدریج حذف بخاری‌های شعله مستقیم از کلاس درس چه به صورت بخاری گازی و چه نفتی انجام شود.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری به تدوین ضوابط استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس اقدام کرد. در تدوین شیوه نامه اجرای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس با دقت خاصی «شرایط اقلیمی منطقه»، «توان فنی»، «خدمات نگهداری و تعمیرات»، «تولید داخلی»، «مصرف بهینه سوخت»، «آلایندگی» و «نوع کاربری» فضای مورد استفاده مورد توجه قرار گرفته است.

از سال 1392 تاکنون، 276 هزار کلاس درسی که دارای بخاری نفتی و گازی بودند استاندارسازی شده‌اند که 135 هزار کلاس درس سهم دولت یازدهم، و 141 هزار کلاس درس نیز از سال 1396 تاکنون به سامانه‌های استاندارد مجهز شده‌اند.

از سال 1397 با تاکید ویژه معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور موضوع استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس با جدیت در اولویت قرار گرفت و طی یک برنامه‌ریزی فوق‌العاده و ضربتی مقرر شد در دو فاز «برچیدن بخاری‌های نفتی» و «جایگزینی بخاری‌های گازی با سامانه‌های استاندارد» در مدارس سراسر کشور پیگیری شود.

موضوع سامانه گرمایشی مدارس و لزوم فوریت در استانداردسازی آنها دغدغه جدی سازمان نوسازی مدارس کشور شد که اعتبارات این امر تأمین و تخصیص یابد. پیش از آن نیز مقرر بود مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی سهمی از عوارض گازرسانی برای استانداردسازی سیستم های گرمایشی مدارس تعلق گیرد که از سال 1392 آغاز شد. این رقم 20 درصد بود که در قالب ردیف مشخص در قوانین بودجه سنواتی لحاظ می شود.

البته پس از آن و با پیگیری‌های به عمل آمده، به منظور تأمین منابع پایدار و قابل حصول در بودجه بتوان کار را پیش برد و با تلاش‌های صورت گرفته در سال 1399، و نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی این سهم به 50 درصد افزایش یافت که 30 درصد از این رقم از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها به امر تأمین سامانه‌ها و وسایل گرمایشی  و سرمایشی استاندارد مدارس اختصاص یابد.

حذف بخاری‌های نفتی مدارس با اولویت روستاها از تیرماه 1398 کلید خورد

به همین منظور، با تشکیل کارگروه تخصصی استانداردسازی سیستم حرارتی مدارس، دستورالعمل اجرایی طرح مطابق با دانش و نیاز روز و مباحث مقررات ملی ساختمان در تیرماه 1398 تدوین و ابلاغ شد. بدین ترتیب حذف تمامی بخاری‌های غیر استاندارد با اولویت بخاری‌های نفتی و مدارس روستایی، در دستور کار قرار گرفت و استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس مشتمل بر استفاده از سیستم حرارت مرکزی، بخاری های هرمتیک و پکیج با رادیاتور تعریف شد.

از سال 1396 تاکنون نیز 141 هزار کلاس درس استانداردسازی شدند که در هر منطقه که زیرساخت لازم وجود داشته این کار با فوریت صورت گرفته است. نکته قابل ذکر اینکه منظور از زیرساخت وجود ولتاژ کافی به منظور استفاده از بخاری های هرمتیک و یا امکان گازرسانی به مدرسه است، در واقع در مناطقی که علمک گاز در آنجا تعبیه شده بود و لوله گذاری گاز شهری صورت گرفته بود، گرمایش مدارس استاندارد شد.

حذف بخاری‌های گازی از مدارس هشت استان کشور انجام شد

اما در استان‌های آذربایجان ‌شرقی، آذربایجان غربی، البرز، ایلام، تهران، سمنان، کرمانشاه، و هرمزگان علاوه بر بخاری‌های نفتی، بخاری‌های گازی نیز به طور کامل از کلاس‌های درس برچیده شدند و در واقع می‌توان گفت در هرگوشه‌ای از اقصی نقاط میهن عزیزمان که امکان و زیرساخت لازم فراهم بوده استانداردسازی به طور کامل محقق شده است. هرچند ممکن است در ساختمان‌های جانبی مدارس مانند نمازخانه، کتابخانه، کارگاه  و یا ساختمان سرایداری همچنان بخاری گازی وجود داشته باشد، زیرا اولویت انجام این کار با کلاس‌های درس است.

نکته دیگری که قابل ذکر است، موضوع حفظ  و نگهداری این سامانه ها و وسایل گرمایشی است که همراهی بیشتر مدیران مدارس و مسئولان مناطق آموزش و پرورش را می‌طلبد و توجه به بحث استفاده ایمن و اصولی مطابق دستورالعمل‌ها است که از سپردن کار به افرادی که فاقد صلاحیت لازم هستند به شدت جلوگیری شود، البته بحث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز نیازمند اقدامات جدی است که در مدارس نوساز این موضوع با عایق بندی مناسب به خوبی رعایت می‌شود.

تنها 47 هزار کلاس درس که فاقد زیرساخت مناسب هستند، استانداردسازی نشده‌اند

با این وجود در پایان سال 1399، تعداد 47 هزار کلاس درس فاقد زیرساخت مناسب برای استانداردسازی هستند که در صورت حصول شرایط، اعتباری بالغ بر 1500 میلیارد تومان بابت استانداردسازی این کلاس‌های درس نیاز است که ضرورت تأمین و تخصیص ردیف‌های اعتباری لازم را می‌طلبد.

مسیری طولانی را در مدت زمان کمی پیمودیم و در واقع گام به گام اما پرشتاب در مسیری حرکت نموده‌ایم که شعله مستقیم را از کلاس‌های درس حذف کنیم و امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که  ان‌شاءالله به فضل پروردگار و همراهی مسؤولان و مردم این تعداد کلاس درس نیز با تأمین زیرساخت‌ها در اسرع وقت استانداردسازی شوند و شعار «مدرسه امن و کلاس‌های گرم» را به طور کامل تحقق بخشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول