اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

رفع فقر و ایجاد عدالت اجتماعی با فرهنگ وقف در جامعه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: با وقف می‌توان عدالت اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد و فقر را از بین برد.

رفع فقر و ایجاد عدالت اجتماعی با فرهنگ وقف در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، مجتبی عبداللهی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران ظهر امروز در  مراسم تکریم و معارفه رؤسای اوقاف شهرستان اسلامشهر در محل سالن همایش‌های اداره اوقاف این شهرستان، اظهار کرد: با وقف می‌توان عدالت اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد و فقر را از بین برد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت فرهنگ‌سازی درباره وقف، گفت: به‌رغم افزایش دو برابری تعداد موقوفات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متأسفانه هنوز اقشار مختلف مردم با فرهنگ وقف غریبه هستند و از اثرات و نتایج وقف در جامعه اسلامی اطلاعی نداشته و دید منفی نسبت به واقف دارند؛ وقف نجات‌دهنده جامعه اسلامی بوده و پویا شدن اقتصاد اسلامی، از بین بردن فقر و ایجاد عدالت اجتماعی با وقف تحقق پیدا می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به وجود ۱۱ امامزاده در شهرستان اسلامشهر، تأکید کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی در هر منطقه تبدیل شوند و با تشکیل شوراهای اجتماعی فرهنگی در امامزاده‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی در این اماکن بیش از گذشته افزایش یابد.

عبداللهی با تأکید بر تشکیل شوراهای خیران در امامزادگان، بیان کرد: با حضور هیأت امناء و شوراهای فرهنگی و اجتماعی در امامزادگان باید تمام آسیب‌های اجتماعی و مشکلات مردم در اطراف امامزادگان شناسایی و مورد رسیدگی قرار گیرد و تا حد امکان نسبت به رفع مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کرد.

وی ابراز کرد: در سطح شهرستان اسلامشهر از تعداد ۱۶۲ موقوفه موجود، تعداد ۱۱۹ موقوفه متصرفی بوده و ۴۳ موقوفه دیگر در دست متولیان است، که در راستای اهداف و نیات واقفان منابع درآمدی موقوفات صرف امور خیریه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به وجود ۲۶۸۰ رقبه در اسلامشهر که ۴۲۰ رقبه در اختیار اوقاف و بقیه در اختیار متولیان است، عنوان کرد: باید با ایجاد ارزش افزوده و افزایش ثروت موقوفات می‌توان علاوه بر ادای نیت واقفان، در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، درمانی خدمات بیشتری را به مردم ارائه کرد.

عبداللهی یکی از وظایف اداره اوقاف و امور خیریه را نظارت و رسیدگی به مطالبات مراکز خیریه برشمرد و افزود: با توجه به اینکه مؤسسات و مراکز خیریه با مجوز سازمان‌ها و نهادهای مختلف در جامعه فعالیت می‌کند و فقط اداره اوقاف به نحوه فعالیت آن‌ها نظارت باید داشته باشد، تاکنون این نظارت‌ها مغفول مانده است.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر عملکرد خیریه‌ها، خاطرنشان کرد: با ایجاد تغییرات در ساختار اداری سازمان اوقاف و امور خیریه و تشکیل معاونت امور خیریه، نظارت بر فعالیت مؤسسات و خیریه‌ها افزایش و ارتقاء می‌یابد.

 ارزش افزوده بالای اراضی کشاورزی در اسلامشهر

در ادامه این مراسم مسعود مرسلپور فرماندار شهرستان اسلامشهر هم با قدردانی از فعالیت‌های رئیس سابق اداره اوقاف اسلامشهر، اظهار کرد: با توجه به وجود اراضی موقوفه زیاد در اسلامشهر و نزدیکی و همجواری با کلانشهر تهران و ارزش افزوده بالای اراضی کشاورزی منطقه، با مدیریت مطلوب رئیس اداره اوقاف و همکاری دستگاه‌های قضایی و خدماتی ضمن حفظ حقوق واقفان و متولیان و مستأجران از تغییر کاربری اراضی جلوگیری به عمل آورده و کم‌ترین احکام قضایی برای املاک صادر و به خوبی مدیریت شده است.

وی با توجه به مسائل فرهنگی، مذهبی، آموزشی و دینی توسط اوقاف را مطلوب ارزیابی و بر ادامه و تقویت این گونه فعالیت‌ها در سطح منطقه توسط اداره اوقاف با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی شهرستان تأکید کرد.

به گزارش فارس، در آئین تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر، ضمن تجلیل از حجت‌الاسلام محمد ارژنگی رئیس سابق اوقاف اسلامشهر، با حکم مدیرکل اوقاف استان تهران حجت الاسلام محمد سلیمی به عنوان رئیس جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر معرفی شد.

انتهای پیام /۶۷۰۲۱/پ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول