اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

خودکفایی برنج در انتظار کلید تدبیر/ مجمع نمایندگان گلستان چاره‌جویی کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه معضلات خشکه‌کاری شالی در استان برطرف شده است از شالی‌کاری به روش خشکه‌کاری در سطح 3 هزار و 500 هکتار اراضی استان خبر داد.

خودکفایی برنج در انتظار کلید تدبیر/ مجمع نمایندگان گلستان چاره‌جویی کنند

مختار مهاجر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان پیرامون آزادسازی برنج اظهار کرد: دوست داریم کشاورزان محصولی بکارند که درآمد آنها بیشتر شود، البته باید به فکر ذخایر زیرزمینی هم باشیم، از طرفی در شمال استان ۲.۴ متر به طور متوسط تبخیر داریم، اگر آب در معرض نور خورشید قرار بگیرد بخار می‌شود، در مصوبه آزادسازی کشت برنج تناقضی دارد که دنبال اصلاح آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار هکتار اراضی گلستان نسقی است، تصریح کرد: این مساحت اراضی استان که برای کشت شالی استفاده می‌شود آب آن از طریق قنوات، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های سطحی قابل تامین است، اگر کشاورزان برنج نکارند با این حجم آب چه کنند، نمی‌توان این آب را ذخیره کرد و یا آب چشمه را قفل زد.

* خودکفایی برنج در انتظار کلید تدبیر/ مجمع نمایندگان گلستان چاره‌جویی کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: ۲۰ هزار هکتار اراضی داریم که حق‌آبه رودخانه‌ای در آب‌بندان‌ها دارند و یا در نوار ساحلی هستند که باتلاقی دارند و امکان زراعت دیگری جز شالی وجود ندارد، سقف ۳۵ هزار هکتار کشت برنج برای استان گلستان اجتناب‌ناپذیر است، ما باید این ممنوعیت را اصلاح کنیم.

مهاجر گفت: اگر روزی استان گلستان بتواند از آب دریا مانند جنوبی‌ها سهمیه بگیرد که آن را شیرین کند و یا این‌که مصوبه انتقال آب مازندران به گلستان عملیاتی شود تا ۷ میلیارد مترمکعب آب شیرین مازاد زیست محیطی به دریای خزر نرود و به شرق مازندران که اراضی‌شان اکثرا دیم است به اضافه دشت گلستان از این آب بهره‌مند شوند به خودکفایی برنج دست خواهیم یافت.

وی از مجمع نمایندگان استان‌های گلستان، مازندران و گیلان خواست تا در حل این مسئله چاره‌جویی کنند تا کشور نیاز به واردات برنج نداشته باشد و تاکید کرد: اگر در شرق استان و دشت ۲۵۰ هزار هکتار برنج بکاریم می‌توانیم خودکفایی برنج را به ارمغان آوریم.

*۲۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه خشکه‌کاری برنج در مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اتفاق افتاده است، گفت: معضلات خشکه‌کاری استان برطرف شد.

مهاجر در خصوص میزان پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی استان بیان کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نیمه‌تمام ۴۵ هزار هکتار زهکشی توسط آب منطقه‌ای است، ابراز کرد: لایروبی و مرمت آب‌بندان‌ها که قرار شد امسال و سال آینده انجام دهیم، یک هزار و ۱۰۰ هکتار از ۶ هزار هکتار را انجام دادیم که تامین اعتبار نشد، ۳ هزار هکتار مطالعه کرده آماده داریم.

* افتتاح ۳۵ گلخانه در گلستان با حضور مهمان ویژه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: امسال باید ۱۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار امسال انجام دهیم که ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار در سد وشمگیر ماه گذشته آغاز کردیم، ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است، اگر میمان ویژه به استان بیاید ۳۵ گلخانه و این پروژه را افتتاح می‌کنیم.

مهاجر در خصوص دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام بخش کشاورزی در اراضی شیب‌دار گفت: پروژه‌های آب‌رسانی باغات در اراضی شیب‌دار و کشت درختان مثمر در اراضی شیب‌دار نیمه‌تمام است که درحال انجام هستیم قرار شد همکاری با بنیاد علوی در مراوه‌تپه داشته باشیم که در اراضی شیب‌دار مشارکت کنند.

وی افزود: با بنیاد برکت برای توسعه دانه‌های روغنی در دیم‌زارها وارد قرارداد شدیم که ۲۳ هزار هکتار سطح کشت دیم‌زارهای استان گلستان است.

* نمی‌گذاریم قیمت مرغ افزایش پیدا کند/ نهاده‌ها در استان صددرصد تامین می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص وضعیت بازار مرغ شب عید گفت: در روزهای پایانی آخر سال یقین بدانید نمی‌گذاریم قیمت مرغ افزایش پیدا کند.

مهاجر با اشاره به اینکه نهاده‌ها در استان صددرصد تامین می‌شود، افزود: خوشبختانه پشتیبانی امور دام برای ذخایر استراتژیک سالانه ۷۰ هزار تن ذخیره می‌کند که در دو ماهه اول سال به مشکلی برخورد نکنیم.

وی بیان کرد: میزان جوجه‌ریزی دی‌ماه ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بود و کمبودی در تولید استان نخواهیم داشت اگر چنانچه در استان‌های دیگر جوجه‌ریزی کاهش نیابد افزایش قیمت نباید داشته باشیم، تنظیم بازار کشور مصوب کرده که ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی اتفاق بیفتد تا کاهش به وجود نیاید.

 انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول