اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: کشورهای جنگ طلب به جنگ و محاصره یمن پایان دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر پایان جنگ‌ و محاصره یمن در واکنش به اظهارات مسؤولان آمریکایی گفت: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد، می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد.

خطیب‌زاده: کشورهای جنگ طلب به جنگ و محاصره یمن پایان دهند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات اخیر مسؤولان آمریکایی در خصوص یمن اظهار داشت: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد، می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این موضوع  مشکل یمن را به تنهایی حل نمی‌کند و در ادامه باید محاصره هوایی، دریایی و زمینی که به واسطه آن هزاران نفر از مردم آن کشور به دلیل فقر غذایی و دارویی جان باختند، برطرف و حملات نظامی کشورهای متجاوز به رهبری عربستان سعودی به یمن نیز قطع شود. 

* کشورهای جنگ طلب جنگ و محاصره یمن را پایان دهند

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه جامعه جهانی و برخی کشورهایی که با تجارت و فروش سلاح در جنایت‌های عربستان علیه مردم یمن شریک هستند باید به حمایت های سخت و نرم خود از عربستان پایان دهند و راه را برای ادامه این فاجعه انسانی مسدود کنند، افزود: متاسفانه عربستان با شروع جنگ در یمن خود را بیشتر آسیب پذیر کرد و با ایراد اتهام‌های ناروا به سایر کشورها در راستای فشارهای حداکثری آمریکا، تلاش دارد خود را از تجاوز نظامی به یمن و کشتن هزاران زن و کودک یمنی تبرئه کند.  

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود: در عین حال امید است کشورهای جنگ طلب به اشتباه راهبردی خود در تجاوز به یمن پی برده و با اقرار به اشتباه شش ساله خود، جنگ و محاصره یمن را پایان داده و راه حل مسالمت آمیز را در پیش گیرند.

خطیب‌زاده در پایان اظهار داشت: ایران از هرگونه تلاش جامعه جهانی در جهت حمایت از یمن و قطع حمایت از متجاوز استقبال می‌کند و در جهت حل مشکل همچنان راه حل چهار ماده ای خود را نافذ می‌داند.

به گزارش فارس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد که دولت او تلاش دارد جنگ در این کشور را متوقف کنند و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

بایدن گفت: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت که قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد. او با وجود این گفت که آمریکا به عربستان سعودی کمک خواهد کرد از «تمامیت ارضی» خودش دفاع کند. او مدعی شد عربستان سعودی با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران مواجه است. (اینجا بخوانید)

عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن ضمن اعلام آمادگی این کشور برای مذاکره، گفت که آمریکا به جای حرف، حسن نیت خود در پایان دادن به جنگ در یمن را با عمل نشان دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول