اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

هشدار دبیر علمی جشنواره شعر فجر درباره تنزل کمّی و کیفی شعر کودک در ایران

دبیر علمی جشنواره شعر فجر درباره بخش شعر کودک و نوجوان جشنواره هشدار داد: ممکن است در سال‌های آتی آثار مناسب کمی و کیفی در این حوزه برای ورود به جشنواره نداشته باشیم.

هشدار دبیر علمی جشنواره شعر فجر درباره تنزل کمّی و کیفی شعر کودک در ایران

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، صبح امروز یک شنبه (۱۹ بهمن) با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر برپا شد.

* فرصت‌هایی که کرونا فراهم کرد؛ ‌از کارگاه‌های دوماهه تا دیپلماسی فرهنگی وسیع

دهقانکار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن تبریک دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما از ۳۰ مهر ماه تا به امروز که ۱۱۰ روز را گذرانده‌ایم با ۵ نشست خبری با رسانه‌ها در ارتباط بوده‌ایم. ضمن اینکه در این مدت به صورت جداگانه با اهالی رسانه مکتوب و برخط به شکل مجزا نیز گفت‌وگوهایی داشته‌ایم.

وی افزود: ‌هفته آینده نشست خبری کتاب سال برگزار خواهد شد، لذا با این احتساب و پس از ۱۲۰ روز مؤسسه خانه کتاب و ادبیان ایران ۶ نشست خبری را برگزار کرده و به شکل میانگین یعنی هر ۲۰ روز یک نشست در مؤسسه با رسانه‌ها برگزار شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز تأسیس مؤسسه را پس از ادغام همراه با شیوع کرونا مطرح کرد و با بیان اینکه هیچ یک از برنامه‌ها حتی با وجود محدودیت‌ها منتفی نشد، گفت: نه تنها برنامه‌ها را متوقف نکردیم، بلکه شیوه اجرای آنها را همسو با محدودیت‌ها تغییر دادیم. ما در این فاصله برنامه‌های متعددی چون هفته کتاب، طرح‌های فصلی، جوایزی چون جلال آل‌احمد، جایزه نقد کتاب، کتاب‌ و رسانه و حتی پروژه بزرگی چون نمایشگاه مجازی کتاب تهران را نیز داشتیم و اکنون جایزه جشنواره شعر فجر را برگزار خواهیم، اما فصل مشترک همه این‌ها محرومیت از دیدارهای حضوری افراد مرتبط است و دیگری استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ، اما مغفول فضای مجازی است.

دهقانکار ضمن اشاره به اینکه معتقد است فضای مجازی یک فرصت بسیار مغتنم برای حوزه فرهنگ خصوصا کتاب و نشر فراهم کرده، گفت: گاهی حتی فضاهایی را که همین فضای مجازی در اختیار ما قرار داد از فضای حقیقی فراتر می‌بینم، لذا در بهره‌مندی امکانات فضای مجازی ما نیز سرعت را بالا بردیم.

وی به دیپلماسی فرهنگی و تغییر چهره آن با ورود کرونا اشاره کرد و گفت: در این مسیر ارتباط با سایر همتایان در ایران و سایر کشورها سهولت بهتری یافت و ما با استفاده از فضای مجازی دیپلماسی فرهنگی را تسریع یافته‌تر دیدیم. بنابراین در خانه کتاب و ادبیات ایران پیوند منطقی بین حوزه کتاب و فضای مجازی را تعریف کردیم. گرچه در شرایط و محدودیت‌های موجود ما را از برگزاری محافل حضوری شعر فجر محروم کرد اما شاهد فرصت‌های جدید بویم که تا سالیان گذشته وجوئد نداشت یکی از آنها محفل فارسی‌زبانان و فارسی‌گویان بود که در فضای مجازی برگزار شد و ثمرات خوبی برجای گذاشت چرا که حتی اگر کرونا و محدودیت‌هایش نبود باز هم جمع کردن آن افراد در فضای فیزیکی سخت بود اما فضای مجازی این امکان را داد که مناسبات گسترده‌ای در شعر و ادبیات داشته باشیم.

وی پیرامون کارگاه‌های آموزشی شعر فجر توضیح داد: ‌کارگاه‌ها معمولا در گذشته سه روزه و محدود برگزار می‌شود و به دلیل بعد مسافت بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانستند در آن شرکت کنند اما امسال با استفاده از فضای مجازی کارگاه‌ها به مدت دو ماه برگزار شد و ما حتی شرکت‌کنندگانی از خارج کشور داریم لذا به نظر من این شرایط محدود که استفاده از امکانات فضای مجازی را تسریع کرد برای ما مغتنم بود.

وی در پایان تمامی برنامه‌ها در سال جاری را با نگاه به ۴۰ سالگی دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: ما به مناسبت سالگرد شهید سردار سلیمانی و همزمانی شهادت شهید فخری‌زاده در جوار امامزاده صالح در بخش غیررقابتی افتتاحیه را برگزار کردیم تا هم ادای احترامی به روح شهدا باشد و هم پیوند مبارکی را با ایام داشته باشیم.

* هشدار دبیر علمی شعر فجر: ممکن است در سال‌های آتی آثار مناسب در بخش شعر کودک نداشته باشیم

در بخش دیگر این نشست خبری، مریم جلالی دبیر عملی شعر فجر جشنواره امسال را دارای نکات قابل تأملی برشمرد و گفت: این جشنواره چند نکته قابل تأمل دارد که بخش مفید حال و بخشی برای آینده نزدیک مفید خواهد بود. بخش‌های مؤید را در اولویت قرار می‌دهم چرا که استقبال از جشنواره به لحاظ کمی بالا و قابل توجه است زیرا در میان آثار مجموعه‌های فراوانی از بانوان شاعر واصل شده است.

وی درباره انتخاب داوران و شرایط داوری هم گفت: با کمک دبیر اجرایی طرح خوبی برای انتخاب داوران داشتیم اما تمام این بخش‌ها حتی گزینش داوران با نگاه کمیته علمی انجام شد و توانستیم کسانی را انتخاب کنیم که چند خصوصیت شایان داشتند از جمله داشتن مقاله و آثار مطلوب.

وی به بخش پژوهش اشاره کرد و گفت: تعداد آثار پژوهشی واصل شده ۲۸۶ اثر است که این بخش به نظر من ویژه است چون کمیت آثار بسیار خوب بود و از افرادی اثر دریافت کردیم که صاحب نام هستند.

وی در بخش دیگر به حوزه کودک و نوجوان همه اشاره کرد و گفت: ‌در حوزه کودک و نوجوان ۱۷۰ اثر رسیده که گمان می‌کنم نیاز به تأمل در این بخش داریم چرا که اگر همین گونه پیش برویم در سال‌های آتی آثار مناسب کمی و کیفی برای ورود به جشنواره ممکن است نداشته باشیم.

* دبیر اجرایی شعر فجر: اختتامیه ۲۶ بهمن در تالار وحدت برگزار می‌شود

مصطفی رازی جلالی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر نیز ادامه داد:‌ در بخش شعر بزرگسال ۱۰۵۰ اثر در بخش درباره شعر ۲۸۶ اثر و کودک و نوجوان ۱۷۲ اثر بررسی شد.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر با اشاره به مراسم اختتامیه نیز گفت:‌ اختتامیه شعر فجر روز یکشنبه، ۲۶ بهمن در تالار وحدت ساعت ۱۰ صبح با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول