اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اجرای FATF تحریم‌های آمریکا را هوشمند می‌کند

امروز ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد اما با این وجود همچنان در حال اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند تعهد دولت آقای روحانی به این نهاد غیربین‌المللی هستیم و اجرای همین استانداردها، محدودیت‌های بسیاری در برابر تجارت ما ایجاد کرده است.

اجرای FATF تحریم‌های آمریکا را هوشمند می‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سیدیاسر جبرائیلی در کانال شخصی خود نوشت:

سال گذشته در مواجهه با لیبرال‌های وطنی بر سر FATF روزهای سختی را گذراندیم. آن ایام لیبرال‌ها به سبک و سیاق همیشه در حال وحشت‌آفرینی بودند که اگر ایران وارد لیست سیاه شود، تجارت خارجی‌اش صفر خواهد شد. در مقابلِ هیچ استدلالی هم کوتاه نمی‌آمدند. چون ایران سابقه حضور ۷ ساله در لیست سیاه FATF را داشت- از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶- تصمیم گرفتم اثر حضور در لیست سیاه روی تجارت خارجی را بررسی کرده و روی نمودار بیاورم. نتیجه بررسی نشان داد تجارت خارجی غیرنفتی ایران در دوره حضور در لیست سیاه نه تنها کاهش نداشته، بلکه در موردی افزایش نیز داشته است! 

با این وجود، لیبرال‌ها باز هم کوتاه نیامدند و به جوسازی‌های خلاف‌واقع خود ادامه دادند. با اینهمه اما خوشبختانه عقلای مجمع تشخیص مصلحت نظام زیر بار این عملیات روانی نرفته و الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF را تایید نکردند.

زمستان ۹۸ ایران وارد لیست سیاه FATF شد و امروز نزدیک به یک سال از آن می‌گذرد. حجم تجارت خارجی ایران نه فقط صفر نشد، بلکه در ۱۰ماهه ۹۹ حدود ۵۹ میلیارد دلار بوده است. وزیر نفت نیز با صراحت می‌گوید صادرات نفت افزایش یافته است. این یعنی ما از شوک تحریم عبور کرده‌ و در تجارت خود در حال رسیدن به تعادل هستیم.

امروز معلوم شده است که ادعای صفر شدن حجم تجارت خارجی خلاف واقع بود. اما اینک که صدق سخن سال گذشته ما روشن شده و بررسی الحاق به کنوانسیون‌های تکلیفی FATF نیز با استمهال آقای روحانی مجددا در دستور کار مجمع قرار گرفته است، هشدار قبلی خود را تکرار می‌کنیم: اجرای استانداردهای FATF مساوی هوشمندسازی تحریم‌های آمریکا و محدود شدن تجارت خارجی ایران به غذا و دارو خواهد بود.

امروز ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و بالاتر از سیاهی رنگی نیست. اما با این وجود همچنان در حال اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند تعهد دولت آقای روحانی به این نهاد غیربین‌المللی هستیم و اجرای همین استانداردها، محدودیت‌های بسیاری در برابر تجارت ما ایجاد کرده است. 

دولت جوان حزب‌الهی وظیفه دارد تا در روز نخست فعالیت خود، غل و زنجیرهای فعلی FATF را نیز از پای تجارت خارجی ایران باز کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول