اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تحقق 100 درصدی درآمدهای گمرکی تا پایان امسال/ محدود شدن واردات میوه های گرمسیری

رئیس کل گمرک درباره وضعیت درآمدهای گمرک گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه سال جاری است که تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان آن وصول شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۰ درصد آن محقق شود. همچنین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده وصول خواهد شد.

تحقق 100 درصدی درآمدهای گمرکی تا پایان امسال/ محدود شدن واردات میوه های گرمسیری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت ایام الله دهه فجر با اشاره به اینکه یکی از وظایف قانونی گمرک رویه ترانزیت است، اظهار داشت: در ترانزیت سرعت و دقت باید توامان باشد که هرکدام متضاد هم هستند اگر سرعت بالا برود دقت کاهش می‌یابد و اگر دقت بالا برود سرعت کاهش می‌یابد بنابراین باید این دو را با استفاده از تجهیزات هماهنگ و رصد کنیم.

وی با بیان اینکه کار در سازمان زمان گمرک بسیار سخت است، گفت: یکی از کشورهایی هستیم که پیچیدگی در تجارت خارجی داریم و بیش از ۳۰ سازمان در کنار تعدد قوانین و سایر مباحث به این پیچیدگی دامن زده است و کرونا را نیز باید به آن اضافه کرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود یکی از برنامه‌ها اجرای نظارت های غیر ملموس و غیر مزاحم است که لازمه آن استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری است که در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی داریم که حداقل باید به ۵۰ دستگاه برسد که هر کدام چند ده میلیارد تومان هزینه دارد.

میراشرفی ادامه داد: در حال حاضر برنامه ریزی برای تجهیز ۱۴ دستگاه ایک‌سری تا سال آینده هستیم و پنج دستگاه ایکس‌ری خودرویی نیز اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به قراردادهایی که با بخش خصوصی بسته شده ۷۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در واردات ایکس‌ری داریم که این ایکس‌ری‌ها با مشارکت بخش خصوصی منعقد شده و ساخت داخل است.

* واردات 36 و صادرات 34 میلیارد دلار خواهد بود

رئیس‌کل گمرک پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که جمعاً حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد با توجه به آنکه ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.

معاون وزیر اقتصاد در مورد شرکت‌های خوشنام بیان داشت: در حال حاضر ۲۳۰ شرکت و سازمان خوشنام در امر تجارت از زمان اظهارنامه کالا تا مدت یکسال می توانند اظهارنامه خود را داده و حقوق عوارض خود را تا یک سال پرداخت کنند. 

وی ادامه داد: همچنین در مورد استرداد حقوق ورودی کالا، مواد اولیه که وارد می شود و در فرآیند تولید کالا قرار می گیرد. تضمین از آنها گرفته می‌شود تا در فرایند ساخت پس از صادرات مضامین آنها مسترد شود

وی افزود: در ۱۰ و نیم ماه سال جاری ۲۸ میلیون تن کالا به کشور وارد شده که ۲۰ میلیون تن از این رقم، کالای اساسی بوده است.

میراشرفی ادامه داد: سعی شده در ترخیص کالاهای اساسی به ویژه کالاهایی که مربوط به مقابله با کرونا می شوند در کمترین زمان ممکن تشریفات ترخیص انجام شود مثلاً واکسن اسپوتنیک وی ظرف کمتر از ۱۰ دقیقه تشریفات آن انجام و ترخیص شد. همچنین یک سری از اقلام مرتبط با کرونا ظرف کمتر از ۴۸ ساعت تشریفاتی مانند تامین ارز، مجوزها و سایر مباحث انجام شده و ترخیص شدند.

رئیس کل گمرک درباره واردات موز گفت :در این رابطه محدودیت ارزی داشتیم و تصمیماتی در برهه  ای گرفته شد که واردات موز در مقابل صادرات سیب بود. در این بخش اگر ثبت سفارش معتبر و کد ساتنای بانکی وجود داشته باشد و اختصاص داده شده باشد کالا ترخیص می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰۰ کانتینر شامل ۲ هزار تن موز هفته گذشته وجود داشت که منتظر کد ساتا بود و کار آن انجام و ترخیص شد. واردات میوه های گرمسیری مانند موز، نارگیل و آناناس با توجه به محدودیت ارزی محدود شده است.

وی در مورد رسوب ۴۰ میلیون دلار کالا در گمرکات اظهار داشت: بر اساس مصوبات کالاهایی که تا ۱۱ آبان ماه به مبادی ورودی کشور رسیده باشد احصا و آمار آن به وزارت صمت داده شد. کالاهایی که استعداد تخصیص ارز و کد ساتای بانکی با ارز متقاضی داشته باشند وارد خواهد شد. بر اساس همین مصوبه حجم زیادی کالا با همین مصوبه ترخیص شد. عمده این کالاها ماشین آلات راهسازی خطوط تولید آرایشی و بهداشتی هستند که هنوز توسط وزارت صمت با توجه به اولویت ها برای ترخیص به ما اعلام نشده است.

معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت درآمدهای گمرک نیز گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان رقم مصوب بودجه سال جاری است که تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان آن وصول شده و پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۰ درصد آن محقق شود. همچنین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده وصول خواهد شد و در مجموع درامد حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده به مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه تراز تجاری کشور بدون احتساب صدور خدمات فنی و مهندسی و برق منفی ۲ میلیارد دلار است، بیان داشت: اگر این دو موضوع را در امار تجارت خارجی کشور حساب کنیم و آمار آن گزارش شود تراز تجاری مثبت و قابل قبول خواهد بود.

وی در مورد موضوع گوشت های منجمد که پس از ۷ سال بخشی از آنها ترخیص شده و مربوط به گمرک سرخس است، تصریح کرد: تا زمانی که کالا اسناد مالکیت نداشته باشد  حتی اگر به کشور مقصد وارد شده باشد صاحب آن فروشنده کالا است و نمی‌توان خلاف تجارت عرف بین الملل اقدام به ترخیص این کالاها کرد. آنچه بررسی کردیم کالاها تاریخ مصرف داشته و باید توجه داشت برخی اقلام مانند پزشکی، خوراکی، آرایشی و بهداشتی باید دو سوم زمان تاریخ مصرف آنها برای ترخیص باقی مانده باشد در غیر اینصورت متروکه خواهد شد و مباحث خود را دارد. زمانی که این گوشت ها به گمرک اظهار شد تاریخ نداشت البته در حال حاضر برخی مراجع مصرف ثانویه آن را تایید کردند.
 به هرحال برای واردات این محصولات ارز تهیه شده و شاید محموله های دیگر نیز چنین سرنوشتی برای آنها رقم بخورد.
میراشرفی ادامه داد: قطعاً برای ترخیص کالا صاحب آن باید اقدام به ارائه اظهارنامه، تایید و اخذ مجوزها و تامین ارز اقدام کند در کنار آن برای اقلام حساس نیاز به تاریخ مصرف هم دارد.

وی در مورد اینکه شنیده شده حجم زیادی جو در حال فاسد شدن است عنوان کرد: در حال حاضر ۲۰۳ هزار تن جو قبض انبار شده که موجودی مبادی ورودی به گمرکات کشور است و گزارشی مبنی بر فاسد شدن جو ندارم. در مقابل چند میلیون تن ذرتی که داریم جو قابل توجه نیست که در این رابطه مشکل داشته باشیم.

 معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از سال ۹۲ تا سال ۹۷ بالغ بر ۱۴۰ هزار تن ذرت وارد گمرک شد، یاداور شد: اینها توسط مراجع ذیصلاح غیرقابل ورود اعلام شد که از این میزان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن به خارج از کشور مرجوع شد. ۴۱ هزار تن مورد اشکال قرار گرفته که در دادگاه وجود داشته و مشکل مالکیت دارد و ۶ هزار تن نیز کسر وزن پیدا کرده در این مدت که در انبارها بودند. بخش عمده آن تعیین تکلیف شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول