اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تشویق نخبگان به مطالعه علوم انسانی مورد غفلت واقع شده است

وزیر علوم، تخقیقات و فناوری گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، نخبگان را به سوی مطالعه در حوزه علوم انسانی و علوم فکری تشویق می‌کنند اما این امر در کشور ما به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

تشویق نخبگان به مطالعه علوم انسانی مورد غفلت واقع شده است

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تخقیقات و فناوری در مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: برگزاری جشنواره‌های این چنینی فرصتی به وجود می‌آورد تا از افرادی یاد و تقدیر کنیم که توانسته‌اند در حوزه علم و فناوری بدرخشند. این افراد به عنوان فعالان مطرح و توانمند حوزه علم و فناوری به جامعه معرفی می‌شوند و نمونه‌ای از افراد موفق و پیشرو این حوزه به شمار می‌روند.

غلامی با اشاره به اینکه توجه کمتری به نیاز حوزه علوم انسانی به دانشمندان  شده است، بیان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان نخبگان را به سوی مطالعه در حوزه علوم انسانی و علوم فکری تشویق می‌کنند اما این امر در کشور به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. افراد ابتدا در حوزه علوم فنی و مهندسی قرار می‌گیرند و سپس براساس ضرورت یا علاقه وارد حوزه علوم انسانی و فکری می‌شوند. بنابراین باید تلاش بیشتری برای معرفی علوم انسانی به جوانان شود.

وزیر علوم گفت: بخش علم و فناوری در کنار از بین بردن نگرانی‌ها، در جامعه امیدآفرینی نیز کرد. بنابراین سازمان‌ها و مراکز علمی باید برای حفظ و تقویت این ظرفیت‌ها تلاش کنند چراکه امکان تکرار شرایط سخت در آینده نیز وجود دارد. معرفی فعالان حوزه علم و فناوری فرصتی برای معرفی افراد شاخص حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان به شمار می‌رود که این امر به صورت مستمر در جشنواره بین‌المللی و جوان خورازمی انجام شده است.

وی افزود: جشنواره‌هایی مثل خوارزمی باعث می‌شود توجه به نیروی انسانی کارآمد در سازمان‌های مربوطه پررنگ‌تر شود. نیروی انسانی سرمایه اصلی هر کشوری به شمار می‌رود و می‌تواند مسیر توسعه به خصوص مسیر توسعه دانش‌بنیان را در جامعه تقویت کند. رویکرد کشور طی دو دهه اخیر تبدیل دانش به فناوری و تبدیل این دانش به ثروت و توسعه اقتصادی بوده است. این امر باعث می‌شود که وقتی به عقب نگاه می‌کنیم نتایج قابل عرضه‌ای را رویت کنیم.

وزیر علوم گفت: وقتی به پیش‌رو نگاه کنیم، خواهیم دید که کار زیادی باقی مانده که بخش عمده‌ای از این مسیر باید در بستر دانش و فناوری انجام شود. برای رسیدن به توسعه پایدار و توسعه دانش‌بنیان مسیر دیگری به جز بستر دانش و فناوری وجود ندارد. وقتی صحبت از دانش‌بنیان می‌شود، فکر بسیاری از افراد به سوی بخش فنی می‌رود اما علوم انسانی و علوم فکری در مدیریت و نظریه‌پردازی به متخصصان و محققان نیاز اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته اتفاقات خوبی در تبدیل دانش به فناوری و فناوری به ثروت در کشور افتاده است، افزود: این چرخه باید تکرار شود تا نقش فناوران و صاحبان ایده در توسعه علم، فناوری و اقتصاد مورد توجه جامعه قرار گیرد. مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مراکزی هستند که برای توسعه و رشد صاحبان ایده و فناوران ایجاد شده‌اند. این ظرفیت‌ها باید حفظ شود تا کشور به سوی بالندگی برود.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران جز مراکز علمی توانمند در عرصه‌های بین‌المللی به شمار می‌روند، گفت: توجه بیشتر به این مراکز زمینه بهره‌برداری از ظرفیت آنها را افزایش می‌دهد. شرایط شیوع کرونا طی یک سال گذشته و تحریم‌های اقتصادی سخت طی سه سال گذشته باعث شد کشور متوجه شود که بسیاری از مشکلات و چالش‌ها به دست بخش علم و فناوری حل می‌شود. 

وی بیان کرد: طی چند سال گذشته تلاش‌هایی برای راه‌اندازی صندوق علم و پژوهشی ملی نیز شده که امیدواریم امسال به نتیجه برسد. در کنار تقدیر از صاحبان ایده و فناوری با زمینه‌های عمومی در سطح جامعه برای پیشرفت و حرکت به سوی جلو در حوزه علم و فناوری نیز فراهم شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول