اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ستاری: با ساخت واکسن کرونا به جایگاه واقعی ایران در این صنعت بازمی‌گردیم

در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کارآزمایی بالینی نخستین فرآورده تزریقی_استنشاقی کووید ۱۹ آغاز شد.

ستاری: با ساخت واکسن کرونا به جایگاه واقعی ایران در این صنعت بازمی‌گردیم

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین فرآورده آماده آزمایش بالینی تزریقی_استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید ایران ساخت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

ایران کشوری توانمند در ساخت واکسن

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این آیین، با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی تاریخ پژوهش کشور است، گفت: این موسسه قدیمی ترین سازمان پژوهشی است که با ساخت این واکسن به جایگاه واقعی خود در کشور و منطقه رسیده است.

ستاری افزود: وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا شبانه روز جهادگونه در تلاش بود تا هر چه زودتر این بیماری را در کشور کنترل کند. موسسه رازی نیز یکی از مجموعه هایی است که تلاش زیادی برای ساخت واکسن داشت. ایران یکی از کشورهای پیشرو در ساخت واکسن است البته در مقاطعی اشتباه حرکت کردیم اما امروز با ساخت واکسن کرونا دوباره به راه اصلی برگشتیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان تولید واکسن با روش پروتئین نوترکیب را یکی از مطمئن ترین و بهترین روش ها در دنیا برای تولید واکسن کووید ۱۹ دانست و گفت: موسسه رازی نیز با این روش اقدام به تولید واکسن کرده است‌.

ستاری با بیان اینکه استفاده از روش های مختلف برای ساخت واکسن در ایران یک اتفاق خوب و اثرگذار است، بیان کرد: در ایران ۳ روش برای تولید واکسن کووید ۱۹ انتخاب شده است‌‌. همه این کارها نیز با اتکا به توان دانشی داخلی امکان پذیر شد. ایران در حوزه تولید دارو، واکسن و زیست فناوری توانمند است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: بزرگ ترین شرکت های فعال حوزه زیست فناوری در ایران فعالیت می کنند. شرکت های توانمندی که در بروز بحران ها به میدان می آیند و نیازهای داخلی را به شکلی مطمئن تامین می کنند.

ستاری، تولید واکسن در ایران را یک افتخار ملی دانست و تاکید کرد: امروز با اتکا به توان دانشی جوانانمان انواع واکسن دام، طیور و انسانی در کشور تولید می شود و شرایط برای توسعه آنها نیز فراهم است. باید از این جوانان حمایت کنیم.

فرآورده آماده آزمایش بالینی تزریقی_استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید ۱۹ دومین محصول ایران‌ساخت در حوزه مقابله با کرونا است که با نام کوو پارس توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است. این محصول تزریقی و استنشاقی، پس از صدور مجوز از سوی کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، وارد مرحله آخر خود (آزمایش انسانی) شد تا زمینه برای تولید انبوه آن فراهم شود.

در واکسن کوو پارس یکی از پروتئین‌های ویروس کرونا به نام اسپایک استفاده شده و باتوجه به این که این پروتئین از نظر ساختاری کمتر دستخوش جهش می‌شود، واکسن در برابر تغییرات ژنتیکی ویروس اثربخشی خود را از دست نمی‌دهد.

۲۱ بهمن آغاز واکسیناسیون

همچنین در این مراسم، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به عملیاتی شدن قولش، گفت: همانطور که به مردم قول داده بودیم، سه شنبه ۲۱ بهمن ماه سال جاری پیش از فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین واکسیناسیون با واکسن خارجی خریداری شده بر روی خط مقدم نظام بهداشت و درمان آغاز می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: محصولی که امروز رونمایی شد در واقع فرآورده ای برای آغاز آزمایش بالینی روی انسان است و هنوز واکسن نهایی تولید نشده است.

وی افزود: ما ۳ روش برای تولید واکسن کرونا انتخاب کردیم. اول به توانمندی دانش داخل تکیه کردیم، دوم انتقال دانش فنی از خارج مرزها و از کشورهایی که رفتار دوستانه تری با ما داشتند را در اواویت قرار دادیم و در نهایت خرید واکسن از منابع مطمئن خارجی را در برنامه گنجاندیم.

به گفته نمکی، برای ساخت واکسن داخلی نیز شرکت برکت با استفاده از یکی از بهترین و مطمئن ترین روش ها‌ در حال نهایی کردن واکسن خود است. محصول امروز نیز با اتکا یه پروتئین نوترکیب تولید شده است که تزریفی است و دوز یادآوری استنشاقی نیز دارد. این کار ناقل بودن فرد را از بین می برد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به زودی ایران به یکی از قطب های سازنده واکسن بدل می شود، تاکید کرد: بروز بیماری کرونا بار دیگر آغازگر نهضت واکسن سازی در کشور شد و به زودی ایران یکی از کشورهای مطرح و بزرگ این حوزه در دنیا خواهد شد.

نمکی در ادامه بیان کرد: برای خرید واکسن از دیگر کشورها دو شرط گذاشتیم یکی اینکه حتما باید واکسن فاز ۳ را گذرانده باشد و دوم اینکه حداقل ۵ کشور معتبر آن را ثبت و تزریق آن را آغاز کرده باشند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین بیان کرد: توان دانشی کمک کرد که سال گذشته ارزبری حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کمتر از سال ۹۷ باشد. اتکا و باور به توان متخصصان و جوانان داخلی بهترین روش ها برای توسعه کشور است.

تولید واکسن با روشی مطئمن و پذیرفته شده در جهان

همچنین کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم، گفت: این محصول با یکی از مطمئن ترین روش های پذیرفته شده در جهان به تولید می رسد. محصول رونمایی شده حاصل تلاش شبانه روزی جوانان و متخصصان کشور است.

وی افزود: حدود یکصد متخصص مرتبط با تولید واکسن در آن فعالیت دارند. این فرآورده تحت راهبری وزارت بهداشت‌ درمان و آموزش پزشکی تولید شده است و امیدواریم آزمون های بالینی 1 و 2 را هم با موفقیت پشت سر بگذارد و به تولید نهایی برسد.

خودباوری رمز توسعه

در ادامه این مراسم، مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم باور به توان جوانان کشور، گفت: برای گذر از همه بحران ها باید به توان جوانانمان اتکا کنیم. حمایت از تولید واکسن کرونا نیز یکی از این‌باورها است.

وی همچنین بیان کرد: این محصول با تلاشی شبانه روزی به تولید رسیده است. باید از جوانمان کشور برای تولید این واکسن ها حمایت کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول