اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خودروهای بی‌کیفیت منتظر سرنوشت پراید باشند/ از مجموع ۴۴ تله‌کابین، ۲۶ مجموعه بدون مجوز هستند!

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه با افزایش نظارت‌ها تقلب در حوزه غذایی کم‌تر شده گفت: اگر خودروها طبق زمان‌بندی به استانداردهای سازمان ملی استاندارد نرسند، باید از خط تولید خارج شوند.

خودروهای بی‌کیفیت منتظر سرنوشت پراید باشند/ از مجموع ۴۴ تله‌کابین، ۲۶ مجموعه بدون مجوز هستند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استانداردانجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

نگاه سنتی به استاندارد باید تغییر کند

- ما باید دوران گذار را طی کنیم. در این زمان نگاه سنتی به استاندارد باید تغییر کند و رویکرد نوین در جامعه اجرا شود اما متاسفانه این نگاه هنوز در خیلی از موارد جا نیفتاده‌است.

- اینکه مقاومت‌هایی وجود دارد یا استاندارد برخورد انفعالی داشته باشد ناشی از همین نگاه است.

استاندارد جزو زندگی مردم در کشورهای پیشرفته است

- در کشورهای پیشرفته استاندارد جزو زندگی مردم است. من در مطالعاتی که انجام داده‌ام کشورهای زیادی را بررسی کردم. آلمان در سند ۲۰۲۰ سه محور را تنظیم کرده بود که از این سه محور دو محور به استاندارد و کیفیت وابسته بود. یک مورد آن جلوگیری از خام‌فروشی بود که ما اکنون با این خطر روبه‌رو هستیم.

- خیلی از دولتمردان، نمایندگان مجلس، کارشناسان و تحلیلگران موضوع خام‌فروشی را مطرح می‌کنند که با این پدیده مقابله شود. آلمان این مورد را به‌عنوان یک سند راهبردی ۲۰۲۰ درنظر گرفته بود که از خام‌فروشی جلوگیری شود و ایجاد ارزش افزوده در دستور کار قرار گیرد.

خودروهای بی‌کیفیت منتظر سرنوشت پراید باشند

- خودرو مجموعه‌ای از هزاران قطعه است که همه آنها از واحد تولیدی تا محصول نهایی باید مورد بررسی قرار گیرد. باید همه این موارد در نظر گرفته شود که چرا استاندارد در تولید آن قطعه رعایت نشده‌است. از این رو برنامه زمان‌بندی را برای همین دادیم.

- در سال۹۸ برنامه‌ای در شورای عالی استاندارد تصویب کردیم که شروع آن از رده خارج شدن خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید بود.

- این برنامه ادامه‌دار است. ما برای یک خودرو که تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و هرکدام باید جداگانه مطرح شود. البته نمی‌خواهم در مورد خودروی خاصی صحبت کنم و هر بار که این اتفاق افتاده، جنجالی را شاهد بوده‌ایم.

- در برنامه زمان‌بندی گفته‌شده بعد از پژو۴۰۵ و پراید فلان خودرو تا زمانی که برای آن مشخص‌شده باید به استانداردهای لازم برسد. اگر خودروها طبق زمان‌بندی به استانداردهای سازمان ملی استاندارد نرسند، باید از خط تولید خارج شوند.

- ما سال ۹۷، استاندارد ۸۵گانه را پیاده کردیم و در سال۹۸ با در نظر گرفتن این استانداردها دو خودرو را از رده تولید خارج کردیم. ما با فرض این‌که خودروها استانداردهای ۸۵گانه را دارند، اجازه تولید می‌دهیم.

با افزایش نظارت‌ها تقلب در حوزه غذایی کمتر شده‌

- قبلا تقلب در حوزه غذایی زیاد مشاهده می‌شد اما اکنون کمتر شده‌است. دلیل کاهش آن هم افزایش نظارت دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد است.

- در حوزه لوازم‌خانگی و روغن موتور نگرانی‌هایی داریم که همکاری دستگاه‌های دیگر را می‌طلبد. اکنون کالا با نام‌های مشابه خارجی وارد می‌شود و بدون اصالت است.

از مجموع ۴۴ تله‌کابین، ۲۶ مجموعه بدون مجوز هستند

- برخی از لوازم و تجهیزات مربوط در زمینه تله‌کابین ایمنی لازم را ندارد و ما هم مجوزی برای فعالیت ندادیم. متاسفانه فعالیت آنها توسط پیمانکار انجام می‌شود.

- از مجموع ۴۴ تله‌کابین در کشور حدود ۲۶ مجموعه بدون مجوز هستند که برای برخورد با این متخلفان هم دادستانی ورود کرده‌است.  

به دلیل نظارت گسترده کسی جرات تخلف ندارد

- همه فرآیندهایی که انجام می‌شود سامانه‌ای شده و اگر اتفاقی بیفتد که بین واحد تولیدی و مسؤول رسیدگی و تایید‌کننده استاندارد هماهنگی صورت بگیرد بازرسان سریعا متوجه خواهند شد.

- اکنون بازرسی ما به این صورت نیست که بخواهیم فقط از واحد تولیدی نمونه دریافت کنیم بلکه از کالایی که مستقیما در دست مردم است نمونه‌برداری صورت می‌گیرد.

- به دلیل نظارت گسترده در این زمینه کسی جرات تخلف ندارد. با طرح طاها سازمان استاندارد، محصولات موجود در بازار کنترل می‌شود و به هزینه خودمان به آزمایشگاه ارسال می‌کنیم.

- اگر تخلفی صورت بگیرد نام فرد تایید‌کننده مشخص خواهد شد که در این صورت مسؤول کنترل کیفیت واحد تولیدی نیز مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

آمریکا با استانداردها منطقی برخورد نمی‌کند/ افزایش میزان مصرف گاز را فقط در لوازم‌خانگی نبینید

- در دهه‌های ۶۰ تا ۷۰ استانداردهای ایران بر اساس استانداردهای آمریکا بود که بعد بر محور استانداردهای اروپایی متمرکز شدیم. حتی با استانداردهای آمریکا هم لوازم خانگی ما در سطح بسیار خوبی بود. الان هم جزو لوازم انرژی‌بر نیستند.

- استانداردهای روز اروپا منطقی‌تر از آمریکاست. آمریکا استانداردها را طوری تعیین می‌کند که برای صادرات دستش باز باشد اما برای واردات سختگیری زیادی دارد.

- آمریکا با استانداردها منطقی برخورد نمی‌کند. اغلب استانداردهای اروپا مرجع استانداردهای ایزو است. ما هم استانداردهایمان بر مبنای ایزو است.

- افزایش میزان مصرف گاز را فقط در لوازم‌خانگی نبینید و بحث استفاده خانگی در موتورخانه‌ها هم در این زمینه نقش دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول