اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

کوشکی: علیرغم وجود مشکلات متعدد می توان کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دوره دانش‌افزایی استادان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: امروز دلایل و بینات واضحی هست که با وجود مشکلات متعدد می تواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد و ما را به آینده امیدوار کند.

کوشکی: علیرغم وجود مشکلات متعدد می توان  کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ دوره دانش افزایی استادان با موضوع " ایران از دیروز تا آینده" با حضور محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه‌ تهران برگزار شد. 

کوشکی در این نشست با تکیه بر مستندات تاریخی، نوشته ها و خاطرات و نیز حجم انبوه مقالات، پژوهشها و همچنین اسناد مراکز مطالعاتی خارج از ایران در حوزه انقلاب اسلامی و ذکر نمونه های فراوان به تشریح عوامل سقوط حکومت پهلوی‌ پرداخت. 

کوشکی با اشاره به گفته های خود شاه و اطرافیان وی گفت: محمدرضا پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ نوشته من فکر می کنم علت سقوط ما این بود که ما می خواستیم مردم را به جایی ببریم که نمی دانستند کجاست و همراهی نکردند. اشرف پهلوی نیز در کتاب چهره هایی در یک آینه نوشته است که اشکال ما این بود که برادر و پدرم می خواستند مردم را به اجبار به سمت تمدن ببرند.

این استاد دانشگاه افزود: پرویز راجی آخرین سفیر پهلوی در انگلیس نیز در کتاب خدمتگزار تخت طاووس، با اشاره به نمونه های گوناگون، اقتدارگرایی فردی و عدم مشورت پذیری محمدرضا شاه را علت زوال حکومت پهلوی ذکر کرده است. بسیاری از محققان غربی  نیز معتقدند حتی اگر انقلاب اسلامی نمی شد افزایش سرکوب در جامعه ایرانی آن زمان قابل تداوم نبود.

وی در تشریح عوامل سقوط پهلوی گفت: در آن زمان جامعه بعلت تناقض و دوگانگی مذهب و سکولاریسم در درون حاکمیت دچار بحران هویت شده بود، مانند تعطیلی بسیاری مراسمات مذهبی و عزاداری از طرفی و گنجاندن دروس قرآنی در برنامه درسی مدارس و مکتب خانه ها از طرف دیگر در زمان رضا شاه، یا زندانی و تحت تعقیب بودن افرادی همچون شهید باهنر و شهید بهشتی در زمان پهلوی دوم بعلت انتشار مقالات و نوشته های اعتقادی از طرفی و سپردن تهیه محتوای کتاب های دینی مدارس به همین افراد از طرف دیگر که اتفاقاً زمینه ای برای آشنایی نوجوانان با مفاهیم دینی شده بود.

کوشکی شکاف عمیق اقتصادی در جامعه، واردات کالاهای مصرفی و برخورداری نزدیکان و درباریان و مقامات حکومتی در رده های بالا از امکانات ملی و آموزش و ... و از طرفی و فقر و عقب ماندگی توده مردم را عامل دیگر سقوط پهلوی دانست و گفت: این در حالیست که بعنوان نمونه در همین دوران یک میلیارد دلار کمک بلاعوض به مصر می شود. سالانه تا یک میلیارد دلار به اردن به مدت ۴ سال داده می شود. همچنین وام یک میلیارد دلاری به فرانسه در دهه ۵۰، خرید سهام کلوپ در حال ورشکستگی آلمان و کمک به مراکش ۵۰تا۸۰میلیون دلاری در همین زمان اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه گفت: توسعه نامتوازن؛ عدم تامین و تجهیز زیرساخت های اصلی توسعه از دیگر عوامل بود. بعنوان نمونه فقط ۲۰۰کیلومتر بزرگراه در سال۵۷ وجود دارد و راه آهن کشور در زمان پهلوی دوم همان است که در دوره رضاشاه بود و با وجود شرکت ها و کارخانه های گوناگون به دلیل فراهم نبودن زیرساخت مناسب امکان بهره برداری از آنها جهت توسعه متوازن کشور وجود نداشت.

کوشکی با اشاره به اینکه با برچیده شدن نظام شاهنشاهی در کشور هنوز خوی ملوکانه در رگه هایی از حاکمیت دیده می شود، اظهار داشت: این مسئله در صورت عدم چاره جویی می تواند کشور را دچار مشکل کند.

وی گفت: جوانان و مجموعه های موفق و الگوبخشی وجود دارند که دریافته اند اولاً توسعه با پول ایجاد نمی شود بلکه با دانش و تولید فناوری می شود. بنابراین لازمه آن ارتباط زنده دانشگاه با صنعت و عدم اقتصاد دولتی و ملزم و مجبور کردن بدنه حاکمیت به استفاده از دانش کارشناسی و نظرات تخصصی نخبگان جامعه در حوزه های مختلف است.

کوشکی تصریح کرد: امروز دلایل و بینات واضحی هست که با وجود مشکلات متعدد می تواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد و ما را به آینده امیدوار کند مانند خط شکنی بسیاری نخبگان در حوزه های مختلف علمی بدون اتکا به حمایت های حاکمیتی و مقاوم به سنگ اندازی های مرسوم. رشد و توسعه این تفکر با کارهای بزرگی که متکی به خودباوری بوده و انجام شده است به همراه توسعه رسانه های جسور که منجر به شفافیت عملکرد حاکمیت می شوند می تواند در زدودن عادات غلطی که مانع رشد و پیشرفت بوده است موثر باشد.

وی افزود: این کارها می تواند به تحقق یکی از مهمترین مطالبات انقلاب از مسئولان حکومتی منجر شودکه همان اقتدار و تسلیم ناپذیری در برابر بیگانه و تواضع و نرمی در داخل است.

کوشکی در ادامه با استناد به آیاتی از قرآن کریم که عموم مردم را مسئول ایجاد تحول در جامعه می داند به قطع امید از همه کاره دانستن حاکمیت در اداره مطلوب جوامع اشاره کرد و لایه های اصلی و تحول آفرین جامعه را نخبگان و افرادی از جامعه دانستند که با تحرک و پشتکار و خستگی ناپذیری دانست که به معنی واقعی کلمه موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور به حساب می آیند.

وی همچنین با اشاره به زمان بر بودن ایجاد بینش و نگرش تحولی غرب _فارغ از ارزش گذاری نتیجه آنها - تحولات مثبت ولو تدریجی را مهمتر از تغییرات دستوری و حاکمیتی بصورت ضربتی برشمرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول