اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

قیمت‌ها دست خداست/ پتروشیمی‌ها با مجاهدت تحریم‌ها را دور زدند

وزیر نفت گفت: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود و پتروشیمی‌ها تحریم‌پذیر هستند اما کارکنان و مدیران پتروشیمی با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند.

قیمت‌ها دست خداست/ پتروشیمی‌ها با مجاهدت تحریم‌ها را دور زدند

بابک مرادی زاده؛ به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز (یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) پس از بازدید از سالن ۳۸ در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا با توجه به تحریم جهش چهارم صنعت پتروشیمی دست‌یافتنی است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در جهش دوم و سوم هم با تحریم روبه‌رو بود، جهش چهارم هم در همین دوره آغاز می‌شود.

وی افزود: سه مجتمع بزرگ در عسلویه تعریف شده که دو مجتمع در عسلویه و خوراک آن نیز ترکیبی است، ما به زندگی در شرایط تحریم عادت کردیم.

وزیر نفت درباره اینکه بارها عنوان شده صنعت پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است آیا چنین موضوعی صحت دارد، افزود: این حرف‌ها بیشتر شعاری بوده و پتروشیمی تحریم‌پذیر است. آن دسته از افرادی که عنوان می‌کنند پتروشیمی تحریم‌ناپذیر است به این دلیل است که می‌خواهند فداکاری و زحمات افراد مجاهدی را که در این صنعت کار می‌کنند نادیده گیرند. همه موارد تحریم‌پذیر است، کارکنان و مدیران با مجاهدت و فداکاری تحریم را دور زدند. آمریکایی‌ها در هیچ بخشی برای ما کم نگذاشتند.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت آینده طرح‌هایی را که عملیات اجرایی آنها در ماه‌های پایانی این دولت آغاز شده از جمله طرح پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را انجام دهد، گفت: این طرح‌ها مصوب دولت است و منابعش تأمین شده است. ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه چند ماه از عمر دولت کنونی باقی مانده است کشور را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: ما تا آخرین روزی که مسئولیت داریم به وظیفه قانونی خود بدون هیچ کوتاهی و تنازلی عمل می‌کنیم. خطر واقعی این است که بگوییم با توجه به اینکه ماه‌های پایانی دولت است، کاری انجام ندهیم، کارمان را با قدرت انجام می‌دهیم و ان‌شاء‌الله دولت‌های آینده هم کار را ادامه می‌دهند.

وزیر نفت درباره اینکه چند درصد تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور ساخته می شود، پاسخ داد: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات ثابت صنعت پتروشیمی همانند بخش بالادستی صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود.

زنگنه درباره اینکه آیا افت فشار گاز در شهرهای شمالی را تایید می‌کنید، اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۱۰۴۰ میلیون مترمکعب گاز خام در کشور تولید می‌شود و بالاترین رکوردهای تاریخی تولید گاز کشور ثبت شده است. البته اعلام این عددها به معنی این نیست که مردم صرفه‌جویی نکنند چون اساسا اسراف خوب نیست. کاهش یک درجه مصرف کمک می‌کند ما راحت‌تر شبکه را مدیریت کنیم. بهرحال من نگران گاز شهری و خانگی نیستم.

وی به این پرسش که انتظار این است که اوپک پلاس در نشست بعدی خود سقف تولید را افزایش دهد، گفت: باید ببینم که در جلسه چه اتفاقی می افتد.

وزیر نفت درباره اینکه به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است تا ایران سطح تولید نفت خود را به قبل از تحریم‌ها برساند، افزود: من همچنان در مورد تحریم‌ها صحبت نمی‌کنم.

زنگنه به این پرسش که آیا ایران سیگنالی مبنی بر نگرانی اعضای اوپک از افزایش تولید نفت ایران دریافت کرده است، گفت: من چیزی ندیدم.

وی درباره اینکه، شنیده شده است دولت طرحی برای تخفیف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها تدوین کرده است آیا آن را تایید می‌کنید، افزود: هرگونه تخفیف اضافی برای خوراک پالایشگاه‌ها نیاز به مجوز قانونی دارد که این مجوز را هم مجلس باید بدهد. از جانب دولت پیشنهادی مبنی بر تخفیف خوراک به مجلس ارائه نشده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که اعدادی که درباره افزایش صادرات نفت ایران در مجلس اعلام شده است را تایید می‌کنید، گفت:هیچ عددی را در این مورد تایید نمی‌کنم.

زنگنه درباره معافیت تحریمی ایران در پروژه میدان نفت و گاز رام در دریای شمال گفت: ما در این میدان سهامدار هستیم. تولید این میدان در انگلیس مصرف می‌شود.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت مواد اولیه خوراک صنایع پایین دستی هم گفت: قیمت دست ما نیست، دست خداست. هیچ دولتی هم نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند و تنها فساد و رانت به همراه دارد. وقتی قرار شد دولت در زنجیره قیمت‌گذاری دخالت نکند، تا آخر هم نباید دخالت کند و آن را به قواعد بازار واگذار کند، فقط این که رقابت باشد و رانت نباشد.

گفتنی است، وزیر نفت امروز از سالن ۳۸ نمایشگاه ایران پلاست که فعالان بخش پلاستیک در آن حضور دارند بازدید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول