اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی بدون هیچ شرطی باید ارائه شود

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأیی تأمین اجتماعی را موظف به ارائه آمارهای سازمان تأمین اجتماعی به هر شخص ایرانی دانست و مشروط کردن ارائه آمار به هر شرطی را خلاف قانون تشخیص داد.

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی بدون هیچ شرطی باید ارائه شود

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس،‌ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رأیی تأمین اجتماعی را موظف به ارائه آمارهای سازمان به هر شخص ایرانی دانست و مشروط کردن ارائه آمار به هر شرطی را خلاف قانون تشخیص داد.

این رأی پس از بررسی شکایتی از مصوبه سازمان تأمین اجتماعی که ارائه آمار این سازمان را به «اخذ درخواست کتبی در برگیرنده علت درخواست،‌از مراجع برون سازمانی» مشروط کرده بود صادر شد که در آن مصوبه مذکور ابطال گردید.

متن شکایت رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

بر اساس ماده ۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۶؍۱۱؍۱۳۸۷ هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آن که قانون منع کرده باشد. موانع دسترسی به اطلاعات در فصل چهارم قانون تصریح شده است و مؤسسات مشمول قانون باید از ارائه اطلاعات موضوع فصل چهارم قانون خودداری نمایند. همچنین وفق ماده ۷ این قانون «مؤسسه عمومی نمی تواند از متقاضی دسترسی به اطلاعات هیچ گونه دلیل یا توجیهی جهت تقاضایش مطالبه کند.» بنا بر مراتب ردیف های ۱، ۲ و ۳ بند (الف) دستورالعمل شماره ۴۸۲۵؍۹۲؍۱۰۰۰-۲۰؍۵؍۱۳۹۲ سازمان تأمین اجتماعی که به نحو اطلاق و بدون ذکر قیود مذکور در قانون، ارائه آمار را به اخذ درخواست کتبی که در بر گیرنده علت درخواست باشد، منوط کرده است، به شرح فوق‌الذکر مغایر قانون است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول