اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آیت‌الله مصباح طرفدار سر سخت ولایت بود/طرح ولایت یک مدرسه بزرگ است

آیت‌الله مصباح یکی از شخصیت‌های بزرگ و تاثیر گذار انقلاب بود، وی عالمی باسواد، محقق، صاحب‌نظر، توانمند در تربیت طلاب و خوش سابقه در انقلاب اسلامی و اطاعت از امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و در زمینه تربیت طلاب و آموزش نقش آفرین بود.

آیت‌الله مصباح طرفدار سر سخت ولایت بود/طرح ولایت یک مدرسه بزرگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله محمد تقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود، وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد.

از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ در دروس امام راحل (ره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى (ره) کسب فیض کرد.

وى حدود 15 سال در درس فقه آیت‌الله بهجت (ره) شرکت داشت، بعد از آن که دوره درسى ایشان با امام (ره) به علت تبعید حضرت امام قطع شد، به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت.

وى در مقابله با رژیم پهلوى نیز حضور داشت که از آن جمله، همکارى با شهید بهشتى، شهید باهنر و مرحوم هاشمی رفسنجانى است و در این بین در انتشار دو نشریه با نام‌هاى «بعثت» و «انتقام» نقش داشت.

آیت‌الله مصباح یکی از شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار انقلاب بود، وی عالمی باسواد، محقق، صاحب‌نظر، توانمند در تربیت طلاب و خوش سابقه در انقلاب اسلامی و اطاعت از امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و در زمینه تربیت طلاب و آموزش نقش آفرین بود.

برای تبیین نقش ایشان در تربیت طلاب و دانشجویان و انقلاب میزگردی با حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان زنجان به میزبانی دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.

سید الهه محمودی، دانشجوی سال آخر دانشگاه فرهنگیان، فاطمه کریمی اعتماد، دانشجوی سال آخر رشته آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان، حسن خلیلی دانشجوی ترم پنجم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان و میثم خان احمدلو، دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان زنجان دانشجویان حاضر در این میزگرد در مورد آیت‌الله مصباح یزدی هستند.

صحبت کردن در مورد علامه مصباح سخت است

آیت‌الله مصباح عمار انقلاب بود

طرح ولایت یک مدرسه بزرگ است

طرح ولایت از یادگارهای آیت‌الله مصباح است

 آیت‌الله مصباح طرفدار سر سخت ولایت بود

نبود آیت‌الله مصباح یک خسران است

در مورد شخصیت آیت‌الله مصباح و اینکه چه شناختی از ایشان داشتید؟

کریمی: صحبت کردن و سخن گفتن در مورد علامه مصباح یزدی بسیار سخت است، چرا که ایشان از جمله علمای وارسته و بزرگ انقلاب بودند، وی انسانی وارسته و علامه‌ای بزرگوار و باسواد بودند.

به گفته مقام معظم رهبری جریان تحریف به دنبال تخریب نفرات پیشران انقلاب است و برای همین نیز آیت‌الله مصباح از تیغ تیز تحریف آنها در امان نماینده است.

خلیلی: حقیقتا صحبت کردن در مورد جایگاه و نقش آیت‌الله مصباح بسیار سخت و دشوار است، چرا که وی شخصیت و جایگاه علمی بسیار بالا و والایی داشتند که سخن گفتن در مورد آن بزرگوار را بسیار دشوار کرده است.

آیت‌الله مصباح برای بسیاری از افراد ناشناخته است چرا که متاسفانه نتوانسته‌ایم ایشان را به خوبی به جامعه و به ویژه به جوانان معرفی کنیم، شناخت جوانان فقط محدود به شنیده‌ها است.

محمودی: آیت‌الله مصباح یکی از علمای بزرگ کشور بودند که در زمینه ولایت‌مداری و اطاعت از رهبری جایگاه بالایی داشتند و این موضوع را در برهه‌های مختلف نظام و انقلاب به خوبی نشان داده‌ بودند.

آیت‌الله مصباح از آغاز انقلاب در مسیر انقلاب بودند و در این زمینه اقدامات بزرگی انجام دادند و نبود ایشان خسران بزرگی برای انقلاب اسلامی ایران است که قطعا جبران نخواهد شد.

خان احمدلو: آیت‌الله مصباح را نمی‌شود واقعا تعریف کرد چرا که ایشان از جمله افرادی بودند که در سایه ولایت و ولایتمداری کارهای بزرگی در راستای ادامه راه انقلاب انجام دادند.

ایشان فردی بودند که همه زندگی خود را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و معرفی آن گذاشتند و در این راه سختی‌های فراوانی را هم متحمل شدند، وی خود را ذوب ولایت کرده بود و در راه حمایت از نظام و انقلاب و ولایت همه سختی‌ها و رنج‌ها را به جان خریدند.

نظر شما در مورد نقش آیت‌الله مصباح در انقلاب و کارهایی که کردند، چیست؟

کریمی: آیت‌الله مصباح نقش مهمی در انقلاب و پیشبرد اهداف آن داشتند و در این زمینه به خویی توانستند ایفای نقش کنند، ایشان می‌توانستند در گوشه‌ای و یا در حوزه‌ای کناری بنشینند و به علم و تحقیق بپردازند و به کسی یا چیزی کار نداشته باشند اما این کار را نکردند و در بطن انقلاب به دفاع از ولایت و انقلاب پرداختند.

تالیف و انتشار بیش از 110 کتاب در موضوعات مختلف نشان از جایگاه علمی ایشان در انقلاب داشت و نشان داد که ایشان چه جایگاه علمی بالایی داشتند.

آیت‌الله مصباح خود را سرباز انقلاب و ولایت می‌دانستند و در این راه و در راستای دفاع از نظام و انقلاب از هیچ تلاش دریغ نکردند، وی با توجه به جایگاه و شخصیت والا، خود را سپر انقلاب قرار دادند.

خلیلی: آیت‌الله مصباح از همان آغاز نهضت در صحنه بودند و در عمر با برکت خود و پس از انقلاب نیز همواره در راه دفاع از نظام و انقلاب نقش آفرینی کردند. وی کتاب‌ها و نوشته‌های پر مغز و زیادی در مورد انقلاب داشتند که چراغ راه بسیاری از طلاب و دانشجویان بود.

دفاع علامه از انقلاب بسیار برجسته و عالی بود و برای همین به ایشان عمار انقلاب می‌گفتند که برای همین جریان تحریف به دنبال تخریب ایشان بودند.

تخریب‌هایی که برخی شخصیت‌های منحرف بعد از فوت ایشان داشتند نشان داد که این بزرگوار در راه دفاع از انقلاب و ولایت چه سختی‌هایی را متحمل و به جان خریدند.

محمودی: طرح ولایت یکی از برجسته‌ترین کارها و اقدامات آن عالم ربانی بود که برکات زیادی در کشور در زمینه تربیت نسل جوان به ویژه دانشجویان داشته است، طرح ولایت باعث آگاهی‌دهی و شناخت بهتر و بیشتر جوانان به ویژه دانشجویان و بالا رفتن بینش آنها از انقلاب می‌شود.

باید مسیری را که در زمینه طرح ولایت از سوی آیت‌الله مصباح آغاز شد با قدرت و قوت ادامه داشته باشد و باید این مسیر توسط افرادی قوی‌تر و توانمند‌تر بهتر و قوی‌تر از گذشته ادامه داشته باشد، تا دانشجویان در مورد اهداف انقلاب بیش از پیش آشنایی و آگاهی داشته باشند.

خان احمدلو: آیت‌الله مصباح نقش مهمی در ادامه راه انقلاب داشتند، یکی از بهترین و مهمترین اقدامات آن بزرگوار راه‌اندازی طرح ولایت بود طرحی که نقش مهمی در آگاهی رساندن به دانشجویان داشت.

به اعتقاد من باید طرح ولایت برای قشر فرهنگی نیز برنامه‌ریزی و برگزار شود چرا که این امر موجب ترویج گفتمان ولایت در جامعه و در بین اقشار فرهنگی می‌شود.

آیت‌الله مصباح در مورد طرح ولایت چه نقشی داشتند و ارزیابی شما از این طرح چیست؟

خلیلی: به عنوان یک دانشجو که در طرح ولایت شرکت داشتم این طرح را یک طرح کارآمد برای دانشجویان می‌دانم. آیت‌الله مصباح با این طرح توانسته بود همه را دور هم جمع کند. به نظر من طرح ولایت یک دوره 40 روزه نبود بلکه یک دوره‌ای بود که به شبهات دانشجویان و خود من پاسخ می‌داد.

اعتقاد من این است که دوره طرح ولایت باید بیش از پیش تقویت شود و با غنی‌سازی این دوره از سوی برگزارکنندگان این طرح با قدرت و قوت به راه خود ادامه دهد.

مهمترین وظیفه طیف‌های دانشجویی آگاهی بخشی به دانشجویان و آحاد جامعه است و طرح ولایت بسیاری از مسائلی که باید از سوی دانشجویان به مردم اطلاع‌رسانی شود را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

آیت‌الله مصباح واقعا پدر معنوی این طرح بود و نبود ایشان خسران بزرگی برای این طرح است که امیدوارم به برکت زحمات ایشان این طرح با قوت و قدرت ادامه داشته باشد.

کریمی: طرح ولایت آمده است تا دانشجویان را برای جنگ نرم دشمنان آماده کند، تا آنها بتوانند از کیان و تمامیت انقلاب و نظام دفاع کنند. طرح ولایت یادگار آیت‌الله مصباح است.

به نظر من آیت‌الله مصباح مصداق سخن شهید بهشتی بود که می‌گفت «ما شیفتگان قدرتیم نه تشنگان قدرت» و من فکر می‌کنم با نبود آن بزرگوار این طرح دچار مشکل شود.

انتهای پیام/2308/ق/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول