اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

خلق 200 هزار فرصت شغلی در یک ‌سال؛ کمیته امداد برای پی‌گیری مطالبات مردم در فارس‌ من در حوزه فقر چه کرد؟

حجت‌الله عبدالملکی از برنامه‌های کمیته امداد برای اشتغال‌زایی و مبارزه با فقر می‌گوید.

خلق 200 هزار فرصت شغلی در یک ‌سال؛ کمیته امداد برای پی‌گیری مطالبات مردم در فارس‌ من در حوزه فقر چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) شجره ی طیبه‌ای است که یک ماه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در زمستان ۵۷  تشکیل شد. تا اثبات کند رفع فقر و ایجاد عدالت بالاترین اولویت را برای یک جامعه اسلامی دارد. نهادی که در سال‌های گذشته توانسته گام‌های مثبت و مهمی در زمینه‌ی رفع محرومیت برای مردم بردارد. در میزگردی با حضور دکتر عبدالملکی عضو هیات امنا و معاون اشتغال و خود کفایی کمیته به بررسی عملکرد این نهاد پرداخته‌ایم متن زیر حاصل این گفت‌وگوست: 

 

انقلاب اسلامی فقر مطلق را به یک درصد کاهش داد/ تلاش کمیته امداد برای فقرزدایی

عبدالملکی در ابتدای جلسه بیان‌داشت: «جمهوری اسلامی پرافتخارترین کشور دنیا در زمینه رفع فقر است. فقر مطلق مردم قبل از انقلاب طبق معیار بانک جهانی ۴۶ درصد بوده، اما این آمار اکنون به یک درصد رسیده است. آن یک درصد هم که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفرند شامل کسانی می‌باشد که شناسنامه ندارند. یکی از مأموریت‌های اصلی ما در کمیته امداد شناسایی این افراد است.»

وی در ادامه افزود: «البته شرایط کنونی، مطلوب‌ما به هیچ‌وجه نیست و ما فقط توانسته‌ایم حداقل‌ها را رفع کنیم. همچنین معیار فقر نسبی نیز در ۴۰ سال گذشته نسبت به دوره پهلوی تغییرات مثبت‌تری داشته است. درآمد دهک اول به دهک آخر قبل از انقلاب ۲۶ برابر بوده که الان در بدترین شرایط خود در سال‌های اخیر به ۱۴ برابر رسیده است. » 


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته‌امداد معتقد است: «ما خلاءهایی در نظام‌گذاری کلان کشور داشته ایم که منجر به ایجاد فقر می‌شد اگر کمیته امداد نبود اوضاع خیلی بدتر بود. کمیته  سعی نموده فقر را در کشور برطرف کند. به عنوان مثال در ۴۰ سال گذشته ۲.۵ میلیون فرصت شغلی از طریق طرح‌های خوداشتغالی ایجاد کرده است و ۴۶۰ هزار شغل نیز از طریق طرح‌های کاریابی این کمیته ایجاد شده است. ما توانسته‌ایم ۷۹۰ هزار خانواده فقیر را مستغنی کنیم برای همه این موارد حدود ۴میلیون و ۷۴ هزار ساعت به ازای نفر دوره آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار کرده‌ایم.»

 

۲۵هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مبارزه با نداری؛ کمیته امداد برای مستضعفین چه کرد؟

عبدالملکی در مورد عملکرد مثبت کمیته در محرومیت زدایی پس از انقلاب افزود: «مبلغ تسهیلات پرداخت شده توسط کمیته امداد در چهار دهه گذشته حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است. ما همچنین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه مکمل قرار داده‌ایم و به ازدواج ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زوج در طول این ۴۰ سال کمک کرده‌ایم. ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تاکنون کمیته امداد برای محرومین ساخته است و به نوسازی، تعمیر و بهسازی ۶۰۰ هزار واحد مبادرت کرده‌ایم.»


وی آماری هم در مورد تسهیلات پرداخت شده توسط کمیته‌امداد در این سال‌ها داد: «برای حل مشکلات فوری نیازمندان ۵.۵ میلیون فقره تسهیلات کمیته پرداخت کرده و زمینه تکفل ۳۲۵ هزار یتیم و فرزندان بدسرپرست توسط خیرین فراهم نموده‌ایم. این آمار به جز حدود ۸ هزار میلیارد تومان مستمری‌ای است که کمیته امداد برای نیازمندان پرداخت می‌کند.»

عضو هیات امنای کمیته‌امداد در مورد عوامل موفقیت این سازمان بیان داشت: «دو عامل باعث کارآمدی مجموعه کمیته امداد نسبت به سایر ارگان‌ها وجود دارد؛ نخست اخلاص خیرین که حدود ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و دوم روحیه جهادی و انقلابی که از بدو تأسیس حضرت امام به این نهاد تزریق کرده‌اند و باعث شده نسبت به سایر نهادهای موجود کارایی بالاتری داشته باشد. کمیته امداد توانسته جغرافیای موضوعی فقر را از فقر مطلق به فقر نسبی و ادبیات سازمانی از حمایت به توانمند‌سازی تغییر بدهد.»

 

خلق ۲۰۰هزار فرصت شغلی با ۵۰ هزار میلیارد تومان؛ برنامه کمیته امداد برای اشتغال‌زایی چیست؟

وی معتقد است: «با کمیته امدادی مواجه هستیم که به مثابه یک دولت کوچک فعالیت کرده است. به عنوان مثال در سال ۹۸ با کمتر از نیم‌درصد از منابع بانکی کشور یک سوم کل اشتغال (۱۷۰ هزار نفر) را فراهم کرده است. امسال هم از ابتدای سال حدود ۱۹۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۷۶ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود در پایان سال فرصت شغلی مستقیم از مرز ۲۰۰ هزار و غیرمستقیم ما از ۹۰ هزار نفر عبور کند. کل منابعی که برای امسال سیستم بانک در اختیار ما قرار داده است حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد.»

عبدالملکی در ادامه سخنان خود افزود: «در دو دهه قبل از انقلاب به جهت فقر مطلق وسیع در کشور ادبیات سازمانی کمیته حمایت بود اما الان از این موضوعات عبور کرده‌ایم و مسئله اصلی ما ایجاد اشتغال و ... می‌باشد. وزارت کار قصد دارد الگوی اشتغال کمیته امداد را به عنوان یکی از الگوهای مترقی در اجلاس سالانه ILO (سازمان جهانی کار) در بهار سال آینده به عنوان یک الگوی جهانی ارائه کند و به این ترتیب عملکرد جمهوری اسلامی در ایجاد اشتغال محرومین به عنوان پرافتخارترین کشور جهان در این زمینه به جهانیان ارائه شود.»


وی هم‌چنین در مورد برنامه های‌کمیته برای سال آینده بیان داشت: «کمیته برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار فرصت به صورت غیرمستقیم دارد و به این ترتیب سال آینده کمیته امداد سهم اساسی در ایجاد اشتغال در کشور خواهد داشت. درآمد طرح‌های اشتغال کمیته امداد در سه سال گذشته بیش از کل مستمری‌ای است که پرداخت می‌کند.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود پاسخی به یکی از نقدهای قدیمی داد: «سال ۹۸ درآمد طرح‌های اشتغال جاری تحت نظارت کمیته امداد ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است در حالیکه کل مستمری پرداخت شده در این سال ۷هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد. این موفقیت پاسخی است به مطالبه به حق کسانی که می‌گفتند کمیته باید جای ماهی دادن ماهی‌گیری را به افراد یاد بدهد. ما معتقدیم هیچ راهی برای رفع فقر کشور به جز توانمندسازی فقرا وجود ندارد.»



عبدالملکی در مورد راهبردهای آینده کمیته امداد بیان داشت: «در کمیته امداد هم‌اکنون سه راهبرد را جلو می‌بریم، اولین راهبرد، توسعه‌ی همکاری فعالین کسب‌وکار است که عبارت‌اند از کارآفرین‌های حرفه‌ای، خیرین کارآفرین،شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم‌و فناوری، شهرک‌های صنعتی،صنعتگران و...اعتقاد داریم بدون همکاری همه‌ی شبکه‌های فعال کسب‌وکار در کشور امکان رفع بیکاری محرومین وجود ندارد.»


وی افزود: «در همین راستا کمیته امداد فناوری‌های ویژه‌ای در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای استفاده از خدمات این مجموعه‌ها طراحی کرده‌است.به عنوان مثال فناوری راهبری شغلی را طراحی کرده‌ایم که کارآفرین‌ها می‌آیند و به مددجویان کمک می‌دهند تا طرح کسب‌وکار شخصی خود را راه بیندازند.»

 

تفاهم‌نامه با معاونت علمی؛ اکوسیستم نوآوری در خدمت اشتغال محرومین

معاون کمیته امداد در مورد همکاری با پارک‌های علم‌و فناوری و خیرین کارآفرین بیان داشت:«در زمینه‌ی خیرین کارآفرین طرح الگوی مراکز نیکوکاری کارآفرینی را داریم که محلی است برای تجمع فعالین کسب‌وکار تا زمینه‌ساز اشتغال محرومین شوند.هم‌چنین در حوزه دانش‌بنیان‌ها با تمام پارک‌های علم‌وفناوری کشور تفاهم‌نامه‌ای ذیل تفاهم با معاونت علمی‌، فناوری ریاست جمهوری امضا کرده‌ایم.در یک کلام کمیته‌امداد کل اکوسیستم نوآوری کشور را درگیر اشتغال محرومین کرده‌است.»


 

عبدالملکی نکاتی نیز در مورد راهبردهای دیگر کمیته بیان کرد: «راهبرد دوم مطالبه و پیگیری برای بهبود فضای کسب‌وکار کشور است. ما در کمیته‌امداد حدود ۳۰ درصد جمعیت بیکار و شبه بیکار کشور را تحت حمایت خویش قرارداده‌، و به همین میزان شغل ایجاد کرده‌ایم، پیگیری طرح بهبود فضای کسب‌وکار برای ما هم حق است و هم یک تکلیف. و از این جهت کمیته‌امداد از سال گذشته وارد حوزه‌ سیاست‌گذاری کلان در محورهای مرتبط با اشتغال در کشور شده‌است.راهبرد سوم توسعه زنجیره‌های ارزش ویژه با هدف ایجاد کریدورهایی برای توسعه ده‌ها هزار فرصت شغلی در هر کدام از زنجیره‌ها.»

 

عضو هیات امنای کمیته امداد افزود: «در سطح ملی روی شش زنجیره تمرکز کرده‌ایم که عبارت‌اند از،نخستین زنجیره تولید انیمیشن و موشن گرافی است. دومین تولید گوشت قرمز و شیر، سومین زنجیره تولید طیور مفید به ویژه در شترمرغ و بوقلمون است، زنجیره چهارم تولید اسباب‌بازی می‌باشد، پنجمین زنجیره مربوط است به گوهرتراشی و سنگ‌های قیمتی و آخرین آن‌ها تولید فرش و صنایع دستی است.»


کار کمیته امداد مداخله برای تقویت حلقه‌های ضعیف یا مفقود در زنجیره‌های مورد نظر است که اگر تکمیل و تقویت شوند مانند اتوبانی می‌باشد که ده‌ها هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.  در فارس‌من سوژه‌های متعددی در مورد رفع محرومیت و حمایت از مستمری بگیران کمیته امداد ثبت شده‌است در این میزگرد سعی شد به گوشه‌ای از عملکرد کمیته‌امداد در این رابطه پرداخته شود.

 


خبرنگاران فارس‌من هم‌چنان پیگیر مطالبات و مشکلات شما از مسئولین هستند.


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول