اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی بنیاد مسکن پرتو امید روستانشینان لارستان می‌شود

پر واضح است که شادابی و نشاط جوامع روستایی در گرو توسعه است، زیرا با پیشرفت محل سکونت روستاییان قطعا درآمدزایی آنان نیز افزایش خواهد یافت و در این میان نقش بی‌بدیل بنیاد مسکن در عمران و آبادانی روستاها چشم‌نواز است.

وقتی بنیاد مسکن پرتو امید روستانشینان لارستان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، درگذشته به دلیل بی‌توجهی به روستاها و به فراموشی سپردن مردمان سخت‌کوش روستایی که اقتصاد کشور به وجود آنان بستگی داشته و دارد، نماد بارز این مناطق فقر و محرومیتی بود که به چشم می آمد، اما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی  روستاهایی که روزی محرومیت و عقب‌ماندگی، شاخصه بارزشان بود، امروز با نگاه عدالت محور و با اهتمام ویژه دلسوزان این نظام به نماد آبادانی و پیشرفت و توسعه تبدیل شده‌اند.

پر واضح است که شادابی و نشاط جوامع روستایی در گرو توسعه است، زیرا با پیشرفت محل سکونت روستاییان قطعا درآمدزایی آنان نیز افزایش خواهد یافت که در این میان نقش بی بدیل بنیاد مسکن در عمران و آبادانی روستاها چشم نواز است.  

این بنیاد به عنوان یکی از نهادهای ارزشمند در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به فرمان امام خمینی (ره) ۲۱ فروردین ماه تشکیل و از بدو تشکیل تاکنون خدمات ارزنده‌ای را به جامعه روستایی کشور عرضه کرده است. 

تا آنجا که رهبر معظم انقلاب از بنیاد مسکن به‌عنوان یکی از صدقات و برکات جاریه امام راحل(ره) سخن به میان می‌آورند. 

همین قیاس، اهمیت جایگاه این نهاد خدمت‌رسان را به‌عنوان نقشی پررنگ در خانه دار کردن اقشار مختلف و توسعه مناطق روستایی در قالب طرح های مختلف بهسازی روستایی و همچنین خدمات دهی به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر دارد. 

زحمات شبانه‌روزی این نهاد ارزشمند برای عمران و آبادانی روستاها به‌ویژه مقاوم سازی اماکن مسکونی و غیر مسکونی و اجرای طرح هادی در روستاها قابل تحسین است.

بهره‌برداری از پروژه ۸۸ واحدی نخل سه، لارستان با حضور معاون استاندار فارس 

پروژه ۸۸ واحدی مسکن نخل سه لارستان با حضور معاون  استاندار فارس ، معاون مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن و جمعی از مسئولان اجرایی شهرستان لارستان به بهره‌برداری رسید.  

 معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس یکشنبه ۱۹بهمن‌ماه ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر   در لارستان گفت: انقلاب اسلامی با هدف محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت اجتماعی و توجه به محرومین تشکیل شد. 

عبدالرضا قاسمپور افزود: توجه به محرومین از اقدامات ارزشمند امام راحل با تشکیل حساب ۱۰۰ امام و راه‌اندازی بنیاد مسکن است.

وی با اشاره به خدمات خوب بنیاد مسکن در لارستان اظهار کرد: خدمات ارزشمند بنیاد مسکن در بهسازی و توسعه روستاها قابل تقدیر است.

معاون استاندار فارس در ادامه دستاوردهای انقلاب اسلامی را بیشمار توصیف کرد و گفت: پرداخت تسهیلات، احداث مسکن، سنددار کردن منازل روستایی و ده‌ها خدمات دیگر بنیاد مسکن از اقدامات ماندگار این نهاد انقلابی است. 

وی اختصاص نیمی از سهمیه طرح  اقدام ملی مسکن به لارستان را نشان از توانمندی این  مجموعه و توجه به نقاط مختلف این شهرستان در حوزه عمران و آبادانی دانست.  

قاسمپور فرهنگ بالای مردم لارستان در طرح‌های مشارکتی و حضور چشمگیر خیرین در خدمات عام المنفعه را مثال زدنی دانست و گفت:  مردم لارستان با پیشینه‌ای غنی در مشارکت‌های خیر در سراسر کشور زبانزد هستند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهتمام جدی مردم و مسئولین این شهرستان در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جهت کنترل بیماری کرونا ابراز کرد: لارستان یکی از موفق‌ترین  شهرهای استان فارس در مهار بیماری کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به شمار می‌رود.  

او در انتها رزمایش کمک‌های مومنانه در این  شهرستان را موفق دانست و گفت: دستگیری از نیازمندان و مشارکت خیرین در حوزه‌های مختلف نام لارستان را به‌عنوان یکی از شهرستانهای برجسته کشور در امر مشارکت‌پذیری مطرح کرده است. 

در ادامه معاون مسکن شهری بنیاد مسکن فارس گفت: طرح اقدام ملی مسکن پاسخی به تامین مسکن شهری در همه مناطق مشمول استان فارس برای اقشار مختلف و با سطوح درآمدی مختلف است و می‌تواند شرایط عادلانه را برای برخورداری از مسکن مناسب برای اقشار مختلف جامعه فراهم کند.

فراهم کردن بستر توسعه برای ماندگاری دائم روستاییان در محل سکونت‌شان توسط بنیاد مسکن لارستان

محمد رسول پروری افزود: تا کنون در شهرهای لارستان، اقلید، صفا شهر، نورآباد، نی ریز، آباده، ارسنجان، بوانات، داراب، کازرون، اردکان، اوز، خنج، گله دار، لامرد و گراش مقدمات احداث مسکن اقدام ملی فراهم شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس جمع تقاضاهای تثبت شده در حوزه لارستان شامل شهرهای لار ، اوز، خنج، گله دار، لامرد و گراش را نیز پنج هزار و ۱۵۹ تقاضا اعلام کرد و افزود: در این حوزه نیز تا کنون ۷۷۰ میلیارد و ۴۷۴ میلیون ریال آورده متقاضیان بوده است.

پروری با اشاره به اینکه از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن حدود ۱۰۰ هزار واحد آن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر ساخته می شود که مسئولیت اجرای آن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است گفت: تلاش می شود در سایر شهرهای استان فارس نیز شرایط ساخت مسکن ملی فراهم و در فازهای بعدی اقدامات ثبت نام و ساخت واحدها آغاز شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد : میانگین متراژ هر کدام از واحدهای در تعهد بنیاد مسکن برای ساخت در قالب طرح اقدام ملی ۸۰ متر مربع است که با محاسبه مشاعات هر کدام از واحدها حدود ۱۰۰ متر مربع خواهد بود. در بسیاری از موارد از ۳۵۹ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی با احتساب وام باید تامین منابع شود.

پروری خاطر نشان کرد: دراین طرح آورده متقاضیان متفاوت است، برنامه ریزی‌ها به گونه ای انجام شده که رقم آورده اولیه سپرده گذاران طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۴۰ میلیون تومان شود که باید به نام خود فرد متقاضی در حساب بانکی سپرده گذاری گردد.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر در خصوص نحوه تخصیص زمین به پروژه‌های اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر دو گروه واگذاری در نظر گرفته شده است که در واگذاری های ۹۹ ساله که به صورت اجاره در اختیار متقاضیان گذاشته می شود هزینه‌ای بابت قیمت زمین پرداخت نمی شود. 

عملکرد بنیاد مسکن لارستان در سال‌ جاری قابل تحسین است

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان نیز در آیین بهره برداری از پروژه ۸۸ واحدی مسکن شهری  (نخل ۳ لارستان ) ضمن قدردانی از اقدامات بسیار خوب بنیاد مسکن در لارستان گفت: بنیاد مسکن لارستان در سال جاری یکی از پرکارترین نهادهای این شهرستان بوده است که در خدمات رسانی به مردم روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تلاشی مضاعف دارند. 

جلیل حسنی، مدیریت توانمند بنیاد مسکن این شهرستان را تحسین کرد و افزود : ایجاد رضایتمندی مردم از عملکرد بنیاد مسکن و در راس آن مدیریت جدید این شهرستان( امیر برومند) در این مدت کم بی‌سابقه است. 

نماینده عالی دولت ضمن خدا قوت به مجموعه بنیاد مسکن این شهرستان ابراز امیدواری کرد و گفت : امید است با احداث طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان  قیمت‌های افسارگسیخته زمین و مسکن در این شهرستان مهار شود. 

فرماندار ویژه لارستان با تاکید بر اینکه پنجاه درصد از طرح اقدام ملی مسکن به این شهرستان اختصاص یافته است عنوان کرد: با احداث این واحدهای مسکونی بخش کثیری از مردم این شهرستان دارای سر پناه خواهند شد. 

 

تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی مسکن در قالب طرح ویژه بهسازی، زلزله، مسکن محرومین  و کمک‌های بلاعوض به‌صورت ضمانت زنجیره‌ای به ۱۱۰۰ متقاضی لارستانی در یکسال اخیر 

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان نیز طی سخنانی با بیان اینکه اجرای طرح هادی و مقاوم‌سازی اماکن روستایی موثرترین اقدام در جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است بیان کرد:  بنیاد مسکن لارستان در یکسال اخیر ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح ویژه بهسازی، زلزله، مسکن محرومین، تعمیری و کمک های بلاعوض به ۱۱۰۰ متقاضی به‌صورت ضمانت زنجیره  پرداخت نموده است.

امیر برومند با بیان اینکه بنیاد مسکن لارستان با  فراهم نمودن بستر توسعه برای ماندگاری دائم روستاییان در محل سکونت خود  تلاش می کند، افزود: در سال جاری در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن  ۶۶۵ فقره تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی با اعتباری افزون بر ۳۳۲۵۰۰ میلیون ریال، ۱۴۰ میلیارد ریال صرف کمک های بلاعوض به ۵۰۸ نفر، پرداخت تسهیلات ویژه بهسازی مسکن به ۲۵۸ نفر، تسهیلات با سقف ۴۰۰میلیون به ارزش ۱۰۳۲۰۰ میلیون ریال  پرداخت شده است. 

وی، مهمترین سرمایه‌گذاری اقتصادی و اجتماعی را بها دادن به روستاییان با هزینه کردن برای آبادانی روستاها دانست و افزود: توسعه همه جانبه روستاها نیازمند حمایت بیشتر مسئولان از بنیاد مسکن است. 

  مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان با اشاره به  نقش مهم طرح هادی و تاثیر بسزای آن در توسعه عمران روستایی از اجرای طرحهای بهسازی روستایی این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: امسال بازنگری طرح هادی ۱۱ روستای لارستان انجام شده است. 

وی طرح هادی روستایی این شهرستان در سال جاری را شامل ایجاد تک لبه، کانیوو، زیر سازی و احداث دیوار حائل برای ۹ روستا با اعتباری افزون بر یکهزار میلیون ریال ( یک میلیارد تومان)  از محل اعتبارت ملی، ارزش افزوده و سیل دانست.

این مسئول همچنین از عملیات لبه‌گذاری، محوطه سازی، اجرای سنگ‌فرش و احداث پارک محله‌ای سه روستای کریشکی، گاوبست و چغان با اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد ریال نیز خبر داد. 

برومند یکی از خدمات ماندگار این بنیاد را هویت بخشی به اماکن مسکونی شهری و روستایی دانست و اظهار کرد: در سال جاری ۵۰۰ سند مالکیت اماکن روستایی و شهری با همکاری ادارات ثبت اسناد لارستان، جویم و بیرم در شهرستان لارستان صادر شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت باعث پایداری سکونت در روستاها می شود، تاکید کرد: این تعداد سند مالکیت با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک  این شهرستان در شهر لار، جویم و بیرم صادر شده است.

وی مزایای سند دار کردن منازل روستایی را تحدید حدود و رسمیت بخشیدن به مالکیت ساکنین بافت روستایی، ‌افزایش انگیزه لازم جهت پایداری سکونت در روستاها، گسترش کالبدی موزون و طراحی شده، بهره‌گیری افراد (اعم از حقیقی و حقوقی) از تسهیلات دستگاههای دولتی جهت سرمایه گذاری در روستاها و ایجاد امنیت قضایی از مزایای صدور اسناد مالکیت روستایی دانست. 

پرداخت تسهیلات بازسازی به ۴۸ نفر خسارت دیده از زلزله سال ۹۸ لارستان

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان، عملکرد این بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی در این شهرستان را اعلام کرد.

برومند با اشاره به اینکه کل واحدهای خسارت دیده  ۴۰ واحد بوده ابراز کرد: اعطای تسهیلات بازسازی به تعداد ۴۰ واحد با سقف ۵۰۰ میلیون ریال به همراه ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و با اعتبار کلی افزون بر ۲۴ میلیون ریال انجام شده است. 

مدیر بنیاد مسکن لارستان، همچنین از پرداخت ۴۸ فقره تسهیلات معیشتی احداثی نیز بااعتباری بالغ بر  ۷۲۰۰ میلیون ریال خبر داد.  

پرداخت ۶۵ فقره تسهیلات بازسازی تعمیری به مبلغ ۹۷۵۰ میلیون ریال و پرداخت ۱۰فقره تسهیلات قرض الحسنه با همکاری بانک مهر ایران به مبلغ ۱۵۰۰میلیون ریال از دیگر خدمات بنیاد مسکن به روستانشینان لارستان است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود  به پرداخت  ۵۸۴ فقره تسهیلات بلاعوض  به محرومین، خانوارهای دارای دو معلول، اقشار کم درآمد، ایتام، تفاهم نامه سه جانبه و طلاب واجد شرایط این طرح  با اعتباری بالغ بر  ۱۴۰میلیارد ریال اشاره کرد.

برومند همچنین به صدور  یک‌هزار و ۱۶۷ فقره پروانه ساختمانی روستایی با نظارت ناظرین فنی به متراژ ۱۱۲ هزار و ۵۰متر مربع در سال‌ جاری در این شهرستان نیز گریزی زد. 
 
به گفته وی; در سال جاری ۵۲۲ فقره کارت بیمه ساختمانی نیز برای گیرندگان تسهیلات از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در لارستان صادر شده است.   
 

واگذاری ۸۰۶ قطعه زمین به جوانان روستایی لارستان 

این مقام مسئول از دیگر اقدامات ارزنده بنیاد مسکن در شهرستان لارستان را واگذاری ۸۰۶ قطعه زمین برای جوانان واجد شرایط فاقد مسکن در لارستان و همچنین تملک ۳۰هکتار از اراضی ملی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر این شهرستان عنوان کرد.  

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لارستان در ادامه با اشاره به بهره برداری از پروژه مسکن ۸۸ واحدی نخل ۳ لارستان در دهه فجر امسال نیز اضافه کرد: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۴هزار و ۲۸۶ متر مربع شامل ۲۱ بلوک که بلوک ۱۹ چهار واحدی و  ۲بلوک شش واحدی احداث شده است. 

برومند ادامه داد: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۴۳۸۶ متر مربع  احداث گردیده است. 

مدیر بنیاد مسکن لارستان افزود: زیر بنای احداثی ساختمان این پروژه ۹ هزار و۶۲۴ متر مربع  و ۹۶۰۰متر مربع نیز به خیابان ، فضای سبز و پارکینگ اختصاص یافته است.

وی اعتبار تقریبی هزینه شده برای احداث پروژه ۸۸ واحدی نخل ۳ لارستان را  ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد. 

برومند با اذعان بر اینکه اقدامات بنیاد مسکن لارستان مثال زدنیست تصریح کرد: با  تلاش جهادی کارکنان بنیاد مسکن لارستان توانستیم پنجاه درصد از سهمیه طرح اقدام ملی استان فارس را از آن لارستان نماییم. 

 مدیر بنیاد مسکن لارستان اضافه کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی و شاخص بنیاد مسکن لارستان تسریع در روند احداث طرح اقدام مسکن ملی است. 

او یادآور شد: تاکنون در شهر لار دو هزار و ۵۵۴ نفر  در سامانه  طرح اقدام ملی مسکن این ثبت نام  نموده اند  که از این تعداد ۱۱۷۷ نفر افتتاح حساب داشته اند. 

مدیر بنیاد مسکن لارستان گفت:  تاکنون از محل آورده متقاضیان ۶۳ میلیارد تومان به حساب طرح اقدام ملی مسکن واریز شده است. 

به گزارش خبرنگار فارس، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون خدمات ارزنده ای در مناطق روستایی انجام داده است، بنابراین می طلبد مسئولان به روستاها توجهی ویژه ای داشته باشند و با برنامه ها و طرح ها زیر بنایی توسعه پایدار را در این مناطق رقم بزنند.

انتهای پیام/ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول