اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

از نذر اشتغال تا احسان ماندگار / یاران مهر، دست های بخشنده به امتداد مهربانی

وقتی بسیاری از ما در جواب این سوال« می‌خواهید در آینده چکاره شوید؟» نوشتیم، می‌خواهم دکتر، مهندس و معلم شوم ،دختر نوجوانی در گوشه دیگری از این کشور در دفتر مشق خود نوشت« درآینده می‌خواهم بانوی مهربانی باشم و کاری کنم، وقتی از دنیا رفتم ۱۰۰ نفر برایم نماز میت بخوانند».

از نذر اشتغال تا احسان ماندگار / یاران مهر، دست های بخشنده به امتداد مهربانی

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان-  آن روزهایی که در جواب موضوع انشاء « می‌خواهید در آینده چکاره شوید؟» می‌نوشتیم می‌خواهم در آینده دکتر، مهندس یا معلم شوم تا به کشورم خدمت کنم، در گوشه‌ای دیگر از این کشور دختر نوجوانی در دفتر مشق خود و در جواب این سوال نوشت، « می‌خواهم در آینده بانوی مهربانی باشم و کاری کنم که وقتی از دنیا رفتم ۱۰۰ نفر برایم نماز میت بخوانند.» این دختر نوجوان در آن روز فکر می‌کرد حضور ۱۰۰ نفر در یک مراسم تشییع یعنی اوج محبوبیت و دوست داشتن مردمی.

حالا لیلا اسلامی دختر نوجوان دیروز قد کشیده، زندگی مشترکی تشکیل داده و در شهرستان بستان‌آباد، آذربایجان‌شرقی دل در گرو محبت خانواده‌های نیازمند دارد و بنا به گفته آنان سفیر مهربان برای گره‌گشایی از مشکلات این خانواده‌ها در این شهرستان و روستاهای اطراف است.

راه‌اندازی موسسه خیریه و ادای نذر

«نذر یعنی آن که انسان تصمیم بگیرد در ازای برآورده شدن خواسته‌ای برای خدا کاری را انجام بدهد.» همین جمله ساده توضیحی است که در تعریف نذر کردن و نذری دادن در ویکی‌پدیا نوشته شده است.

اما پدیده نذری دادن برای ایرانی‌ها انقدر آشنا است و بازندگی‌شان گره‌خورده که شاید هیچ وقت نیازی به تعریف مکتوب آن نداشته باشند چه آنهایی که به هر نحوی میان مردم نذری داده‌اند و چه آنهایی که نذری گرفته‌اند. اما نکته جالب توجه اینجاست که بیشتر ما وقتی صحبت از این پدیده می‌کنیم اولین چیزی که از آن در ذهنمان نقش می‌بندد کاسه شله‌زردهای نذری است که بنا به ایام و مناسبات مذهبی مختلف بین مردم و همسایه‌های دور و اطرافمان پخش می‌کنیم ؛ به همین دلیل هم شاید بسیاری حواسمان پی این موضوع نباشد که نذری‌ها گاه می‌توانند پا را فراتر از توزیع غذا و خوراک بگذارند و حتی رنگ و بوی فرهنگی به خود بگیرند.

خانم لیلا اسلامی به همراه همسرش در شهرستان بستان‌آباد برای ادای نذر خود یک موسسه خیریه راه‌اندازی کرده و اساسنامه این موسسه را در جهت حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان کم برخوردار و نیازمند قرار داده‌اند. اما در کنار حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند فعالیت‌های گسترده دیگری نیز انجام می‌دهند.

در یک روز کاری با حضور در موسسه خیریه« یاران مهر اوجان» با این بانوی پرتلاش و خستگی‌ناپذیر همراه و همکلام شدیم تا از آرزوهای دوست داشتنی ایام نوجوانی خود صحبت کرده و فعالیت‌های کنونی این موسسه را برایمان تشریح کند.

با او که هم‌صحبت می‌شوم خاطرات سال‌های دور مدرسه‌اش را مرور کرده و در مورد دلیل نوشتن موضوع انشای متفاوتش گفت: کلاس دوم راهنمایی بودم آن روزها برادرم یک کتاب به من هدیه داده بود و من داستان بانو "ترزا" را به تازگی مطالعه کرده بودم و از خواندن آن کتاب خیلی لذت بردم همیشه دلم می‌خواست مثل او کارهای خوبی انجام دهم در واقع می توانم بگویم از بانو "ترزا"الهام گرفته بودم.

کلاس دوم راهنمایی در زنگ انشاء وقتی خانم  معلم موضوع انشاء را مطرح کرد و پرسید «در آینده می‌خواهید چکاره شوید؟» در دفتر انشایم نوشتم؛«درآینده می‌خواهم بانوی مهربانی باشم و کاری کنم که وقتی از دنیا رفتم ۱۰۰ نفر برایم نماز میت بخوانند». در آن موقع فکر می‌کردم حضور ۱۰۰ نفر در یک مراسم تشییع یعنی اوج محبوبیت و دوست داشتن مردمی.

واقعا احساسم همین است آن زمان که در آرامستان می‌خوابیم ما وقت بسیار زیادی برای خوابیدن،‌ استراحت و راحتی خواهیم داشت، اکنون تا فرصت است باید خدمت نمود و خوبی و نیکویی از خویش به یادگار گذاشت.

 

حامیان طرح اکرام

اسلامی و همسرش قبل از تاسیس مؤسسه خیریه، جزو اولین حامیان طرح اکرام ایتام در شهرستان بستان‌آباد بوده و سرپرستی سه دختر بچه را پذیرفته بودند. آن چنانکه خودش می‌گوید:همسرم متخصص داروسازی است بعد از تعطیل شدن داروخانه با مدیرکل وقت کمیته امداد به خانه مددجویان رفته و لوازمی که آنها نیاز داشتند تا جایی که امکان داشت با توجه به توان و وسع خود تهیه می‌کردیم. زمانی که ما از این افراد حمایت می‌کردیم خودمان مستاجر بودیم، یک روز نذر کردیم اگر از این وضعیت تمام شده و بتوانیم صاحبخانه شویم، هزینه اجاره یک خانواده را به مدت یک سال پرداخت کنیم.

خداوند مهربان نذر ما را قبول کرد و ما در سال ۸۵ توانستیم خانه‌ای تهیه کرده و صاحبخانه شویم، به عهدی که بسته بودیم پایبند بودیم، می‌خواستیم نذر خود را ادا کنیم. یکی از دوستان پیشنهاد کرد به جای اینکه اجاره یک خانواده را بپردازید، بهتر است یک مرکزی اجاره کنید و به چندین خانواده کمک کنید.

روی پیشنهاد این دوست فکر کردیم، ما هم نذر خود را ادا کرده و یک سال هزینه اجاره یک خانواده را تقبل کرده و هم در ادامه آن موسسه خیریه" یاران مهراوجان" را تاسیس کردیم.

در سال ۸۶ مقدمات تاسیس مؤسسه خیریه را فراهم کرده و با توجه به انجام کارهای مقدماتی و اخذ مجوز در ۲۴اسفندماه سال ۸۷ موسسه خیریه «یاران مهر اوجان» به ثبت نهایی رسید.

از آن جایی که من آن زمان مربی ورزش بوده و همسرم دکتر رشادی در داروخانه مشغول به فعالیت بود، ما چهره شناخته شده‌ای در سطح شهر بودیم،به همین خاطر اعتماد عمومی باعث شد این موسسه خیریه پا گرفت.

مدیرعامل موسسه خیریه « یاران مهر اوجان» اینگونه ادامه می‌دهد: در ابتدا این موسسه خیریه اجاره‌ای بود و سه سال اجاره پرداخت کردیم، بعد هیات امنا تصمیم گرفت ساختمان را خریداری کند.در سال ۹۳ جشنواره خیرین شهرستان بستان‌آباد برگزار شد و با جمع‌آوری مبلغ ۱۱۱میلیون تومان ساختمان فعلی خیریه" یاران مهر اوجان" خریداری شد.

مهارت‌آموزی در راس فعالیت‌ها

بخش دیگری از فعالیت های موسسه خیریه " یاران مهر اوجان" توانمندی زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست و ایجاد اشتغال برای آنها، مهارت آموزی، آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان، مهارت‌آموزی در زمینه صنایع دستی، اشتغال،کارآفرینی و شرکت در نمایشگاه‌های ملی صنایع دستی است.

آنها حامی مشاغل خانگی از جمله تاسیس و راه‌اندازی کارگاه‌های قالیبافی، گلدوزی، خیاطی، جاجیم بافی، گلیم بافی هستند. خانم‌هایی که زیر نظر مربی مورد تأیید سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های مهارت محور را گذرانده و برای خود حرفه و کسب و کار یاد گرفته و فعالیت می‌کنند.

چنانچه اسلامی توضیح می‌دهد: طرح مشاغل خانگی از جمله تهیه و تولید عرقیجات گیاهی از جمله این طرح‌ها به شمار می‌رود.در اینجا بانوانی که از روستاهای اطراف به خیریه می‌آیند را مجبور به کار‌آفرینی کردیم که چیدن گیاهان دارویی از دل کوه و طبیعت است. البته براساس اساسنامه این موسسه، هدف و فعالیت اصلی این نهاد حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد بی‌بضاعت است و علاوه بر آن تسهیل در اشتغال زنان و ترویج ازدواج آسان جوانان از دیگر اهداف تعریف شده است.

تلاش برای ازدواج آسان

برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج آسان و ترویج برای ازدواج و کمک در جهت رفع مشکلات زوج‌های جوان بخش دیگری از کارهایی است که وی به تشریح آنها پرداخته و می‌گوید: برگزاری جشنواره ازدواج آسان در طی سال و مشاوره به جوانان در انتخاب درست و تشویق جوانان به کاهش تجملات ازدواج، دوری از مصرف‌گرایی، احترام به بزرگترها، کاهش هزینه‌های مربوط به  خرید عروسی و سیسمونی نوزاد بخش دیگری از  فعالیت‌های این نهاد مردمی است.

با افزایش مصرف‌گرایی سطح توقع و انتظارات خانواده‌ها و جوانان افزایش پیدا کرده است و متاسفانه تعدادی از افراد و جوانان به تن‌پروری عادت کرده‌اند. با در نظر گرفتن همه این مسائل ما درصدد هستیم با ایجاد اشتغال و کارآفرینی تا حدودی جوانان را به این سمت سوق دهیم هر چند این کار چیدن سبزی‌های کوهی و گیاهان دارویی باشد که در قبال آن هزینه دریافت کنند. اگر فقط یک خانواده نیازمند را به سمت تولید هدایت کنیم، این یعنی موفقیت بزرگی کسب کرده‌ایم.

 

خدمات‌رسانی به 68 روستا

حالا با همدلی "یاران مهر اوجان" ساکنان ۶۸ روستای توابع شهرستان بستان‌آباد هر کدام به نوعی از محبت و همدلی آنها بهره‌مند می‌شوند.

مدیر موسسه خیریه " یاران مهر اوجان" با اشاره به برآورده کردن نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه ادامه می‌دهد: گاهی اوقات تعدادی از کشاورزی برای کاشتن بذر یا تراکتور پول ندارند، در نتیجه برای رفع نیازهای خود به این موسسه مراجعه کرده و ما در بین همشهریان خود اطلاع‌رسانی می‌کنیم. با مشارکت اهالی بستان‌آباد هم مشکل خرید بذر و هم تهیه تراکتور این کشاورز حل می‌شود و امیدواری می‌دهیم به لطف خدا زمستانی بدون غم و غصه خواهند داشت و تاکنون در کشت سیب‌زمینی، تخم‌کتان، عدس، گندم، نخود و ...کمک کرده‌ایم.

وی از اینکه اعلام کند این موسسه خیریه چند نفر مددجو دارد اظهار خوشحالی نمی‌کند بلکه می‌گوید، زمانی احساس خوشحالی درونی دارم که مددجویان این خیریه توانمند شده و برای خود صاحب درآمد پایدار باشند.

اسلامی با اشاره به تعدادی از مددجویانی که با استفاده از طرح‌های این موسسه مهارت یاد گرفته و توانمند شده‌اند تاکید می‌کند: تعدادی از مددجویان بعد از گذراندن کلاس‌های آموزشی اشتغال و کارآفرینی توانمند شده‌اند، بانوانی که با بافتن تابلو‌فرش‌های زیبا برای خود و چند نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. آنها حالا برای فروش تابلوفرش‌های خود اطلاعیه فروش می‌دهند و صاحب درآمد می‌شوند.

نذر اشتغال

نذر اشتغال عنوان طرحی است که در این موسسه خیریه راه‌اندازی شده و خانم اسلامی به همشهریان خود اطلاع‌‌رسانی ‌کرده است.

این بانوی خیر این‌گونه می‌گوید: بعد از شیوع بیماری کرونا متاسفانه تعدادی از خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده و عزادار شدند. ما برای اجرای این طرح به خانواده‌های داغدار اعلام کردیم در شرایط کنونی که مراسم احسان در غذاخوری‌ها تعطیل شده است، چه بهتر است که هزینه احسان و خیرات خود را برای کارآفرینی و خرید تجهیزات یک خانواده اختصاص دهید. مثلا با هزینه خیرات خود برای یک خانم چرخ خیاطی بخرید تا بتواند با آن کار کند. این کار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت و ما طرح « نذر اشتغال» را کلیدزنی کردیم.

چند ماه از اجرای این طرح می‌گذشت که یکی از همکاران شبکه ملی موسسات نیکوکاری کشور با من تماس گرفت و گفت می‌خواهم در حق احسان مادرم که فوت کرده است، مبلغی به موسسه خیریه شما واریز کنم، من از این خانم همکار درخواست کردم خیرات و احسان در حق مادرشان را کمی افزایش داده و در نذر اشتغال به ما کمک کنند. او نیز پذیرفت و با هزینه واریزی او یک چرخ خیاطی برای یکی از خانم‌های نیازمند خریدیم.

این طرح از سوی این همکارم که در تهران بود با استقبال شدیدی مواجه شد و این موضوع را در شبکه ملی نیکوکاری کشور مطرح کرد.

بعد از اجرای این طرح و با همت اهالی خونگرم و شریف بستان‌آباد که در حق درگذشتگان خود خیرات و احسان می‌کردند، 15 عدد چرخ خیاطی، آسیاب برقی، دستگاه سبزی خوردکنی و چند قلم وسایل دیگر خریداری و به این خانواده‌ها اهدا شده است.

احسان ماندگار

مدیرعامل موسسه خیریه« یاران مهر اوجان» در ادامه با اشاره به بازسازی خانه‌‌های روستایی نیز می‌گوید: یکی دیگر از طرح‌های جالب و ماندگاری که توسط این موسسه بنا نهاده شده است، اجرای «طرح احسان ماندگار» است. در این طرح به خانواده‌ها و اهالی این شهرستان فراخوان داده‌ایم، علاوه بر نذر اشتغال در حق پدران و مادران آسمانی خود به جای برگزاری مراسم در شرایط کنونی کرونا در طرح احسان ماندگار شرکت کنید. هر فردی که کارهای ساختمانی می‌تواند انجام دهد، به نیت خیرات در حق والدین آسمانی خود به صحنه آمده در تعمیر، تکمیل و بازسازی و نوسازی خانه‌های روستایی کمک و یاری‌رسان باشد.

براساس این طرح نیز ما در روستاهای قلعه قاضی، ارشتناب، پستکان، در خانه خانواده‌هایی که دارای فرد مریض معلول هستند، کار می‌کنیم. گاهی اوقات اقدامات و خدمات برای راحتی یک فرد معلول است و گاهی اوقات از صفر تا صد خانه‌هایشان توسط خیران و گروه جهادی خاتم‌الانبیا تعمیر و بازسازی می‌شود.

سفره مهربانی بانو

این بانوی خیر بستان‌آبادی از اجرای طرح« سفره مهربانی بانو» خبرداده و ادامه می‌دهد: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سوگواره« یاس نبی» در مسجد جامع بستان‌آباد برگزار می‌شود که اجرای این سوگواره  بیش از 10 سال سابقه دارد که امسال به علت شرایط کرونایی در صفحه این موسسه در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی شد و با مشارکت و حمایت خیران 220 پرس غذا پخته شده و در بین خانواده‌های روستایی که دارای فرزند معلول هستند توزیع گردید.

 

مهرانه و عیدانه را فراموش نکنید

کودکان و نوجوانی که چشم امیدشان به دل‌های پاک و دست‌های سخاوتمند خیران است، در هنگام بازگشایی مدارس لوازم‌التحریر و کیف و کفش و لباس مدرسه را مهمان خیران این موسسه می‌شوند و در هنگام عید نوروز هم عیدانه شامل کفش و لباس نو دریافت می‌کنند.

اسلامی درباره طرح مهرانه و عیدانه این‌گونه توضیح می‌دهد: اساسنامه این موسسه در جهت حمایت از آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد و در عین حال نیازمند است. بنابراین تمام تلاش و سختکوشی ما در جهت رفع مسائل آموزشی آنهاست برای همین هنگام بازگشایی مدارس لوازم التحریر و کیف و کفش دانش‌آموزان را با کمال میل آماده می‌کنیم. اجرای طرح « مهرانه و عیدانه» از اساسی‌ترین طرح‌های این موسسه بوده و در کنار آن طرح «ضیافت رمضانیه» نیز مخصوص ماه مبارک رمضان بوده و هر سال اجرا می‌شود.

یک خاطره فراموش نشدنی

شنیدن این خاطره فراموش نشدنی نیز در پایان صحبت‌هایمان خالی از لطف نیست.

این بانوی خیر با جمع کردن پول پفک یک روز همکلاسی‌هایش گریه‌های خانمی که در مدرسه به عنوان فروشنده تنقلات محسوب می‌شد را به خنده‌ای شیرین تبدیل می‌کند.

او این‌گونه ادامه می‌دهد:در سال ۱۳۶۸ در مقطع اول دبیرستان درس می‌خواندم، روزی متوجه شدم خانمی که در مدرسه ما پفک و تنقلات می‌فروخت، بسیار غمگین بوده و گریه می‌کند، وقتی علت را پرسیدم گفت که دختر من در شرف عروسی است ولی من نمی‌توانم جهیزیه‌ای برای او تامین کنم. حرف‌های آن خانم خیلی مرا منقلب کرد، در کلاس به دانش‌آموزان پیشنهاد کردم هر کدام از بچه‌ها پنج تومان پول پفک خودشان را جمع کرده و به او کمک کنیم.

با پنج تومان‌های همکلاسی‌هایم ۲۵هزار تومان پول جمع شد که او بتواند بخشی از جهیزیه را تهیه کند. حتی یادم است به آن خانم گفتم این پول را بگیر حداقل یک سماور که می‌توانی بخری، با این کار خیلی احساس بزرگی به من دست داد و حس کردم با این کارم بزرگتر شده‌ام. حالا همه دختران آن خانم ازدواج کردند و یکی از دختران او از افراد خیر موسسه خیریه است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول