اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

توقف قطع یا هرس درختان بلوط در کشت و صنعت لرستان

اجرای عملیات اصلاحی بهداشتی در جنگل‌های بلوط لرستان با حواشی زیادی روبرو شد در همین راستا گروهی از سازمان جنگل‌های کشور به استان آمدند و آن‌ها تا مشخص شدن نتایج بررسی‌های انجام شده اجرای این عملیات را در جنگل‌های بلوط کشت و صنعت لرستان متوقف کردند.

توقف قطع یا هرس درختان بلوط در کشت و صنعت لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طی روزهای گذشته در فضای مجازی استان تصاویر و کلیپ‌هایی در مورد قطع درختان در مجتمع کشت و صنعت لرستان منتشر شد و همین موضوع باعث نگرانی مردم لرستان در این رابطه شد.

بسیاری از فعالان محیط زیست و دوست داران طبیعت کماکان معتقدند آنچه در جنگل‌های منطه چگنی و مجتمع کشت و صنعت رخ داده چیزی جز قلع و مع درختان نبوده و این یک جنایت در حق منابع طبیعی و درختان بلوط بوده است. موضوعی که در همان ساعات اولیه پخش کلیپ درختان قطع شده از سوی اداره کل منابع طبیعی تکذیب و موضوع اصلاح جنگل مطرح شد.

پس از واکنش مردم به این موضوع مسئولان منابع طبیعی و دادستان مرکز استان نیز در منطقه حضور پیدا کردند و با بررسی میدانی صحت موارد مطرح‌شده را بررسی کردند.

حال پس از گذشت چند روز از این موضوع، روز گذشته خبری مبنی توقف عملیات اصلاحی بهداشتی در جنگل‌های بلوط کشت و صنعت لرستان در فضای رسانه‌ای استان منتشر شد. بر اساس این خبر کارشناسانی از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از روند پروژه اصلاحی بهداشتی، کشت و صنعت بازدید کردند و این عملیات برای بررسی بیشتر به‌طور موقت، متوقف شد.

برای آگاهی از این موضوع و آشنا شدن با مفهوم عملیات اصلاحی بهداشتی در جنگل‌ها به سراغ رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی لرستان رفتیم.

احسان سهرابی در ارتباط با این موضوع، اظهار داشت: درختان بلوط منطقه زاگرس در طول تاریخ همیشه به صورت تنه واحد رشد می‌کردند اما طی دهه‌های گذشته به علت مشکلاتی مانند خشک‌سالی، فرسایش خاک و انواع مسائل دیگر نحوه رشد درختان بلوط از حالت تنه درخت به رشد شاخه‌ای رسیده است.

وی با بیان اینکه در رشد شاخه‌ای درخت از چندین تنه نازک تشکیل می‌شود، افزود: همین عامل باعث می‌شود در گذر زمان درختان بلوط در مقابل مخاطرات طبیعی و بیماری‌های جنگلی ضعیف شوند و امکان نابودی این درختان در آینده بیشتر می‌شود.

 رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی لرستان بیان کرد: متخصصان علم جنگل برای جلوگیری از این موضوع طرحی را تحت عنوان عملیات اصلاحی بهداشتی در جنگل‌ها مطرح کردند که بر اساس این طرح در یک دوره زمانی مشخص شاخه‌های ضعیف یک درخت قطع می‌شود و در نهایت پس از چند سال یک یا دو تنه قوی و تنومند باقی می‌ماند.

سهرابی با اشاره به اینکه این طرح طی دو سه سال اخیر در بعضی از جنگل‌های استان در حال اجراشدن است، تصریح کرد: این طرح در پارک‌های جنگلی استان و پارک جنگلی فجر صفا لرستان به صورت آزمایشی و با نظارت تعدادی از اعضای هیئت‌علمی گروه جنگل دانشگاه لرستان اجراشده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعی‌هایی که طی روزهای گذشته در فضای مجازی استان منتشر شد در راستای اجرای این طرح بوده و در این طرح هیچ درختی قطع نمی‌شود اما شاخه‌های ضعیف درختان قطع می‌شوند البته لازم به ذکر است که بر اساس قراردادی که مالک این مجموع با دولت منعقد کرده در راستای ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی و گردشگری مقداری از زمین‌های این منطقه مسطح شده است.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی لرستان با عنوان کردن این موضوع که پس از منتشر شدن این موضوع در فضای مجازی دو گوه از سازمان جنگل‌های کشور بری برسی این موضوع به استان آمدند، اظهار داشت: این گروه‌ها تا مشخص شدن نتایج بررسی‌های صورت گرفته از این منطقه عملیات علمی اصلاحی بهداشتی در جنگل‌های بلوط کشت و صنعت لرستان را متوقف کردند.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول