اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اتصال سرداب‌های حرم حسینی اربعین ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود+ عکس

طرح اتصال سرداب‌های‌ حرم مطهر حسینی که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است، در ایام اربعین سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

اتصال سرداب‌های حرم حسینی اربعین ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود+ عکس

به گزارش خبرگزاری فارس، طرح اتصال سرداب‌های‌ حرم مطهر حسینی با مسئولیت محوری مهندسان عراقی و مشارکت متخصصان ستاد بازسازی عتبات با هدف توسعه فضای زیارتی در طبقه منفی یک حرم سیدالشهدا (ع) در حال اجرا است، تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین سال آینده به اتمام رسیده و به روی زائران باز شود.

این طرح توسعه زیر سطحی شامل چهار سرداب است که مساحت کلی آن بیش از چهار هزار متر مربع است. هدف آستان قدس حسینی از ساخت این سرداب‌ها، افزایش ظرفیت پذیرش زائران به ویژه در ایام زیارت‌های میلیونی است.

این چهار صحن در زیرزمین حرم مطهر حسینی به نام‌های سرداب ‌القبله، سرداب رأس الشریف، سرداب الحجه و سرداب شهدا در قالب پروژه توسعه حرم مطهر حسینی در پنج متری عمق زمین زیر صحن داخلی حرم به مساحت به همت شرکت مهندسی «ارض‌القدس» عراقی احداث شده است. عملیات فنی و بسیار پیچیده‌ اتصال این سرداب‌ها به ستاد بازسازی عتبات واگذار شده است.

در این پروژه‌‌ها دهانه‌ بین سرداب‌ها به طول ۶.۵ و عرض ۱۲ متر به دلیل قرار گرفتن ستون‌ها و انتقال بخشی از بار صحن داخلی حرم مطهر به زمین، مسدود مانده بود.در حال حاضر پروژه اتصال سرداب القبله با یک هزار و ۸۰۰ متر مربع به سرداب شهدا به مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع به همت خادمان ستاد بازسازی عتبات در حال انجام است که با پایان آن، کار اتصال سرداب‌ها نیز خاتمه یافته و فضای چهار هزار متری حرم مطهر برای استفاده زائران آماده می‌شود.

در این طرح توسعه‌ای بخش‌هایی از ضریح قدیمی حرم مطهر در سرداب الحجه و قسمت شمالی حرم در مجاورت مضجع شریف نصب شده است.

 ستاد بازسازی عتبات عالیات با همت خیران، فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین (علیه السلام) مزین به نام صحن حضرت زینب (س) را نیز در دست اجرا دارد. هموطنان علاقه‌مند به مشارکت در فیض توسعه حرم مطهر حسینی می‌توانند به تارنمای ستاد بازسازی عتبات عالیات به نشانی www.atabat.org مراجعه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول