اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۲۰ هزار تومانِ ناقابل برای هر کیلوگرم خیار

گرانی انواع و اقسام‌ کالا در برهه‌های زمانی مختلف عاملی است که هر از چند صباحی تنه‌ای به یکی دو قلم خاص می‌زند و صدای مردم را در می‌آورد.

۲۰ هزار تومانِ ناقابل برای هر کیلوگرم خیار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بازار را که از زیر نظر بگذرانی و قیمت‌ها را مشاهده کنی بدون شک گرانی بی‌مهابای اجناس و اقلام به ویژه مواد خوراکی را به خوبی مشاهده خواهی کرد.

در میان این گرانی‌ها گرانی میوه و تره‌بار با توجه به فصل سرما، افزایش سرما‌خوردگی در کنار شیوع کرونا بیشتر به چشم می‌آید چراکه نیاز بدن به انواع میوه و سبزیجات بسیار ضروری است اما متاسفانه این روزها شاهدیم که مناسبت‌های تقویمی تاثیر بسزایی در افزایش قیمت‌ها دارند، به گونه‌ای که شب یلدا قیمت انار و هندوانه سر به فلک می‌کشد و به عید نوروز که نزدیک می‌شویم سمت آجیل و شیرینی نمی‌توان رفت. 

نوساناتی که در سال جاری دستخوش تغییرات بسیاری شده اند. بانویی در حال خرید از یکی از میوه‌فوشی‌های مرکز شهر است، سه چهار عدد سیب برداشته و با وسواس به دنبال جدا کردن میوه‌ها است، با او هم‌کلام شدم و او سفره دلش را باز کرد و از سختی زندگی و گرانی‌های افسارگسیخته گلایه کرد.

تابلوی قیمت‌ها نرخ هر کیلوگرم خیار را ۲۰ هزار تومان نشان می‌دهد، قیمت سبزی ۱۶ هزار تومان است و نرخ پرتقال از ۲۰ هزار تومان برای یک کیلوگرم تجاوز می‌کند!

در شرایطی که نیاز به مصرف میوه و سبزیجات بسیار ضروری است این اعداد و ارقامم عجیب و غریب راهی برای مردم نمی‌گذارد.

به گونه‌ای که شب یلدای امسال قیمت موز از حد نرمال فاصله بسیاری گرفت، که بنا بر گفته‌های مسئولان امر وارداتی بودن موز مربوط به مباحث ارز و مشکلات خاص آن می‌شود. 

چند روزی است قیمت بالای خیار در بازار سر و صدای زیادی به پا کرده است، محصولی ضروری که جزء نیازهای روزانه خانوارها محسوب می‌شود و با نرخ هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان برای بسیاری قایل تهیه نیست. 

رئیس اتحادیه صنف میوه و تره‌بار نرخ امروز هر کیلو گرم خیار درختی را در میدان میوه ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان، خیار اصلاحی ۱۶ هزار و ۵۰۰ و خیار معمولی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد که با احتساب ۳۰ درصد سود به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. 

سرمازدگی و صادرات، عوامل گرانی خیار

معاون بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با فارس افزایش قیمت ناگهانی خیارسبز را سرمازدگی عنوان کرد و گفت: خیار به‌عنوان یک محصول خارج از فصل اکنون در گلخانه‌ها به ثمر رسیده و به دلیل سرمازدگی، تولید استان در فضای باز خسارت دید و این کمبود منجر به افزایش قیمت این محصول شد. 

صمد رنجبری افزود: طی یکی دو هفته آینده محصولات جدید به دست می‌آیند و قیمت تعدیل می‌شود.

وی در ادامه، عبور قیمت پرتقال نیز از مرز ۲۰ هزار تومان را نیز سرمازدگی عنوان کرد و گفت: بخش اعظمی از محصول به دلیل سرمازدگی از دست رفت و قیمت این محصول نیز افزایش یافت. 

رنجبری در پاسخ به چگونگی وضعیت میوه شب عید اظهار داشت: ذخیره سازی میوه شب عید انجام شده است و برنامه ارائه میوه با نرخ تنظیم بازار نیز در دستور کار است و تعادل قیمت میوه را در بازار شب عید شاهد خواهیم بود.

معاون بازرگانی جهاد فارس، در بخش دیگری از این گفتگو پیرامون نوسانات قیمت موز اظهار داشت: در استان تولید موز نداریم و در سطح کشور نیز تولیدات پایین بوده و کفاف نیازهای کشور را نمی‌دهد چرا که جز در برخی نقاط جنوبی نظیر چابهار و سیستان شرایط کاشت این محصول وجود ندارد. 

وی نوسانات قیمت این محصول را تابع قیمت ارزی دانست و گفت: این محصول وارداتی است و قیمت گذاری ان بر اساس نوسانات ارزی صورت می‌گیرد.

تشکیل ۷۰ پرونده تخلف در حوزه میوه و تره‌بار طی چند روز

معاون بازرسی سازمان صمت فارس نیز علت گرانی و کمبود خیارسبز را دو عامل سرمازدگی و صادرات عنوان کرد و افزود: قیمت این محصول مصوب نیست و بر اساس عرف روزانه تعیین می‌شود که اخیرا به دلیل صادرات و سرمازدگی دچار افزایش چشمگیری شده است.

مهدی حسنی در گفتگو با فارس، از تشکیل بیش از ۷۰ پرونده تخلف گران‌فروشی میوه و تره‌بار طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: اکیپ‌های نظارتی به‌صورت شبانه‌روز در میدان عرضه میوه و تره‌بار مستقر هستند و نحوه فروش را رصد می‌کنند همچنین در صورت اطلاع از تخلف اکیپ‌های نظارتی سیار نیز اعزام و تخلف را ثبت و تشکیل پرونده می‌دهند.

گذشته از عوامل غیرمترقبه‌ای چون سرمازدگی که منجر به بروز نوساناتی در قیمت می‌شود بهتر است در شرایط سخت کنونی که مردم توانایی خرید اقلام ضروری چون خیار و گوجه و پیاز را هم ندارند، هوای یکدیگر را بیشتر داشته باشیم و از گران‌فروشی و کم‌فروشی و خالی کردن جیب مردم بپرهیزیم.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول