اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ردپای دلالی در بازار بورس/بازار ثانویه با اقتصاد اسلامی سنخیتی ندارد

بازار بورس این روزها شاهد فراز و نشیب‌های تندی است که باعث نگرانی مردم در از دست رفتن سرمایه‌هایشان شده است که لزوم ورود جدی کارشناسان و مسئولین برای کنترل این بازار را می‌طلبت.

ردپای دلالی در بازار بورس/بازار ثانویه با اقتصاد اسلامی سنخیتی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، این روزها بازار بورس، فراز و نشیب‌های تندی را به خود می‌بیند و بسیاری از سهامداران خرد، روزانه با نگاه به شاخص کل، نگران کم و کمتر شدن و شاید از بین رفتن سرمایه خود هستند.

سهامدارانی که با امید به کسب سود، اندک سرمایه خود را وارد این بازار کردند، سرمایه‌ای که شاید با پس‌انداز چندساله و یا فروش زمین، خودرو و یا سرپناه خود به دست آورده بودند.

اگر به چند ماه قبل برگردیم و تبلیغات گسترده‌ای که از طرف مسئولین و رسانه‌ها جهت ورود به این بازار شاهد بودیم را مرور کنیم به یاد می‌آوریم که حتی تبلیغات تلویزیونی نیز با طعم بازار بورس به خورد مردم داده می‌شد و شاید کمتر کسی گمان می‌کرد با این حجم از تعریف و تمجید از این بازار، روزی، حال‌وروز بورس به این وضع بیمار دچار شود و شاید تنها جایی که مردم حباب را باپوست و گوشت و استخوان خود لمس کردند و به معنی واقعی وجود داشت اما کمتر از آن نامی برده شد، بازار بورس بود.

با این اوصاف مردمی که تقریباً هیچ‌گونه اطلاعاتی از این بازار سفته‌ای نداشتند دو گروه شدند؛ گروهی سهام خود را فروختند و عطایش را به لقایش بخشیدند، هرچند به ضرر و زیان و گروهی نیز صبر پیشه کردند و هرروز چشم در شاخص کل می‌بندند تا ببینند دست‌آخر نوسانات بازارچه بلایی بر سر سرمایه آن‌ها می‌آورد.

تبلیغات گسترده باعث تهیج مردم برای ورود به بازار بورس شد

احمدرضا علوی یکی از شهروندان بجنوردی که از ابتدای سال وارد بازار سرمایه شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: من هیچ‌گونه سررشته‌ای در مورد بورس نداشتم اما وقتی شنیدم خیلی از مردم و مسئولین برای حضور در این بازار تبلیغ می‌کنند، پس‌انداز خود را از بانک خارج کردم و پس از ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و سامانه سجام وارد این بازار شدم.

وی گفت: ابتدا بازار سود خوبی را به من داد اما چون اطلاعاتی در این زمینه نداشتم، نمی‌دانستم چه زمانی بازار افت می‌کند تا از بازار خارج شوم.

علوی افزود: هرچند اگر من نیز خارج می‌شدم یکی دیگر با خرید سهام من متضرر می‌شد و یکی دیگر به‌جای من، اکنون از این موضوع ناراحت بود.

علی‌محمد زاده یکی دیگر از شهروندان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تبلیغات گسترده در رابطه با حضور مردم در بورس در شرایطی رخ داد که روزبه‌روز ارزش پول ملی در حال کم شدن بود و کسانی که مانند من اندک سرمایه‌ای داشت ترجیح می‌داد پولش را درجایی سرمایه گزاری کند تا حداقل ارزشش کم نشود.

وی گفت: مردم یا باید دلار و سکه خریداری و یا درجایی مثل بورس سرمایه گزاری می‌کردند و این ذهنیت که بورس باعث رشد تولید کشور می‌شود، بسیاری از مردم ترجیح دادند هم در این کار سهیم باشند و هم از پولشان سود کسب کنند.

محمد زاده افزود: با بی‌اعتنایی دولت و مسئولین به این موضوع تنها اتفاقی که افتاد، ضرر هنگفت بسیاری از مردم و سود سرشار کسانی که به‌اصطلاح حقوقی‌های بورس هستند و درنهایت بی‌اعتمادی مردم به موضوع بورس است.

وجود بازار ثانویه در بورس، دلال بازی است

در این رابطه، عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: در حال حاضر در تمام اقتصاد ما وجود دلال‌بازی و بازار ثانویه رخنه کرده است که سبب ایجاد مشکلات فراوانی در وضعیت اقتصادی کشور شده است.

وی تصریح کرد: در بازار ارز، کالا و خدمات، تجارت خارجی و حتی بازار کار، وجود بازار ثانویه و دلال‌بازی وجود دارد که همین وجود بازار ثانویه مخل اقتصاد و وضعیت اقتصادی است و ما را روزبه‌روز از عدالت اجتماعی دور و دورتر می‌کند.

این استاد اقتصاد افزود: در بازار خریدوفروش خودرو، مسکن و... بخش مجازی اقتصاد بر بخش حقیقی آن غلبه کرده و فلسفه پول که تولید کالا و خدمات است دچار اشکال شده است و بااینکه پول در جامعه می‌چرخد اما خبری از تولید نیست که این امر جزئی از فعالیت‌های دلال‌بازی در جامعه است.

وی تأکید کرد: وجود بازار ثانویه دلال‌بازی است و باید بازار ثانویه از بازار بورس حذف شود و فروشنده سهام باید اصالتاً خود پذیره‌نویس و خریدار سهام نیز باید همان مرجوع باشد و خریدوفروش دست‌دوم، سوم و الی‌آخر در این امر حذف شود.

شیخی تصریح کرد: تنها باید بازار اولیه در بورس رسمیت داشته باشد تا شاهد چنین مشکلاتی در این زمینه نباشیم.

وی گفت: تا زمانی که بخش مجازی، بخش قالب بر اقتصاد باشد و باوجود پول‌های سرگردان که دست عده‌ای قرار دارد که همیشه سعی در تخلیه بازار می‌کنند همین وضعیت بر جامعه حاکم خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی افزود: افرادی با تخلیه بازار سبب ایجاد گرانی، کمبودها، احتکار و سایر مشکلات امروز جامعه می‌شوند و عموماً مردم نیز با دیدن چنین شرایطی به‌صورت ناخودآگاه با موج ایجادشده همراه می‌شوند و موج ایجادشده را تشدید می‌کنند.

وی گفت: به‌طور مثال با گرانی‌هایی که ایجاد می‌شود ازجمله در بازار ارز وقتی مردم می‌بینند ارز در حال گران شدن است به این سمت هجوم آورده و موج ایجادشده را تشدید می‌کنند.

شیخی در پایان بابیان اینکه وجود بازار ثانویه یکی از مشکلات اقتصاد سرمایه‌داری است، تصریح کرد: در اقتصاد اسلامی بازار ثانویه جایی ندارد و تنها بر بخش فعالیت حقیقی تأکید شده و بخش مجازی و بازار ثانویه جزء مکروهات و حرام‌ها است.

نیاز به ورود جدی در موضوع بورس

با این توضیحات و با توجه به مشکلاتی که برای بسیاری از مردم به وجود آمده، نیاز است تا کارشناسان و مسئولین امر با ورود جدی به موضوع بورس، باعث شوند، اولاً شرایطی ایجاد کنند تا اندک سرمایه مردم که سال‌ها برای به دست آوردن آن زحمت‌کشیده شده به خودشان برگردد، دوما، با مدیریت صحیح بازار، اعتماد ازدست‌رفته مردم که این اعتماد یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور است را، به بازار سرمایه برگردانند.

 انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول