اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ضرورت توجه به توسعه و آبادانی روستاهای آذربایجان‌غربی

روستا و روستا­نشینی در ایران از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است، عدم توجه به فضاهای روستایی، توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی و بی‌­توجهی به نیروی انسانی پرتوان روستاها، از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است، طی چند سال اخیر خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان ارائه و موجب شده پایداری فضاهای روستایی در ابعاد مختلف، نقش موثری در توسعه منطقه‌ای و ملی داشته باشد.

ضرورت توجه به توسعه و آبادانی روستاهای  آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، روستا و روستا­نشینی در ایران از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است، عدم توجه به فضاهای روستایی، توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی و بی‌­توجهی به نیروی انسانی پرتوان روستاها، از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است، طی چند سال اخیر خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان ارائه و موجب شده پایداری فضاهای روستایی در ابعاد مختلف، نقش موثری در توسعه منطقه‌ای و ملی داشته باشد.

نقش تولیدی روستا برای حصول به امنیت غذایی، مساعدت به بخش صنعت و نیز نقش صادرات غیر نفتی روستا در تولید ناخالص کشور و ایجاد فرصت­‌های شغلی در ابعاد مکانی از جمله آثار مناطق روستایی در توسعه ملی کشور است. 

توسعه و عمران و آبادانی روستا، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان است، که باید همه جانبه، مستمر و تحول‌آفرین باشد که برای تحقق این امر ایجاد زمینه مشارکت همه‌ جانبه، همکاری و همدلی بین همه اهالی روستا امری ضروری است.

 

از جمله مواردی که در طول سال­‌های پس از انقلاب مورد غفلت واقع شده است توجه نکردن به توانمندی‌های بالقوه موجود در روستاها و به کارگیری این ظرفیت‌­ها در راستای شکوفایی این مناطق و استفاده نکردن از تجربیات جهانی به منظور ایجاد شرایطی نوین در ساماندهی مدرن عوامل تولید در حوزه روستا، فقدان قوانین جامع حمایتی و برنامه مشخص برای توسعه روستایی است که توجه به این امر اهتمام جدی مسوولین را می‌طلبد.وجود روستا به عنوان یکی از مهمترین پایگاه‌های تولید مواد حیاتی و رفع نیازهای اساسی هر جامعه است ۹۰% تولیدات کشاورزی در روستاها تولید می­‌شود که از نظر تاریخی تا قبل از انقلاب اسلامی برنامه­‌ی مدون اجرایی برای توسعه روستاها محقق نشده تا آنکه براساس فرمان امام خمینی(ره) و اهداف ترسیم شده برای توسعه روستا مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدامات زیرساختی شامل برق رسانی، آب رسانی، گازرسانی، بهداشت و درمان، جاده سازی و مسکن به تدریج انجام و در حال اجرا است.

اختصاص ۷هزار میلیارد ریال برای عمران و آبادانی روستاهای آذربایجان‌غربی 

آیدین رحمانی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در مورد توسعه روستایی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دولت تاکنون، بیش از هفت‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و آبادانی مناطق روستایی در این استان هزینه شده است.

وی ادامه داد:در بخش مسکن روستایی ۳۴ هزار و۵۹۴ واحد مسکونی در آذربایجان‌غربی مقاوم شده و اینک تعداد منازل بهسازی شده به ۸۶ هزار و ۹۰۰ واحد رسیده است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: فعالیت دولت در طرح‌های هادی نیز از ۴۱۲ روستا در ابتدای دولت و در حال حاضر به ۷۱۸ روستای رسیده که نشان از عزم دولت در توسعه روستایی در آذربایجان‌غربی داشته است.

وی اضافه کرد: در بخش آسفالت مسیرهای روستایی نیز از سه هزار و ۴۳۷ کیلومتر در ابتدای دولت به چهار هزار و ۲۴۰ کیلومتر رسیدیم.

رحمانی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه روستاهای آذربایجان‌غربی، تامین برق تقریبا همه روستاهای آذربایجان غربی، از ۲۰ خانوار تا حتی زیر ۱۰ خانوار، بهبود وضعیت ساخت و سازهای روستایی و توسعه امکاناتی نظیر گازرسانی روستایی می‌باشد.

روستاها نقش مهمی در توسعه کشور و حرکت در مسیر اقتصاد ملی دارند و با توجه به اینکه، نقش روستا‌ها در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نقشی محوری بوده است، در این راستا فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌ویژه در حوزه عمران روستایی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای به منظور توانمندسازی روستائیان و تقویت زیرساخت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سنددار شدن بیش از  ۱۷۵ هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی

محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که تاکنون حدود ۱۷۵ هزار  و ۷۹۷ واحد از این تعداد سنددار شده است اظهار داشت: بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی از اهداف دولت در هفت سال گذشته بوده که این امر موجب افزایش  انگیزه روستاییان برای ماندن در مناطق روستایی در این استان شده است.

وی افزود: بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، سهم استان در مجموع  ۱۴ هزار واحد مسکونی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد واحدهای روستایی مقاوم شود تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد و این زمانی محقق می‌شود که مردم همکاری کنند و شرایط بانکی تسهیل شود.

بدلی گفت: روستاییان می‌توانند برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.

وی اظهار داشت: مهندسان مشاور بنیاد مسکن این استان در ۸۰ دفتر فنی و مهندسی بر نحوه اجرای طرح‌های روستایی نظارت دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این تعداد دفتر فنی ٢۵٠ مهندس ناظر بر اجرای طرح‌های این نهاد در سطح روستاها نظارت و رسیدگی می‌کنند.

بدلی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین‌های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده که با آورده متقاضیان، کل اعتبارهزینه شده برای مقاوم سازی ۳۶ هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: ۶۵ درصد خانوارهای روستایی این استان شامل ۱۸۶ هزار و ۵۴۶ خانوار از طرح هادی روستایی بهره‌مند شدند.

بدلی افزود: هم‌اکنون اجرای طرح هادی در ۷۱۸ روستای آذربایجان‌غربی به طور کامل به اتمام رسیده که شامل ۳۳ درصد از روستاهای این استان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر برای ۲ هزار و ۱۲۳  روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان‌غربی شامل ۹۸ درصد از روستاهای این استان نیز مطالعه طرح هادی تهیه شده و آماده اجراست که با توجه به وضعیت بودجه و اعتبار اختصاص یافته اجرا خواهد شد.

این مقام مسوول بیان کرد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل‌بند، آماده‌سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقداماتی است که در قالب طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که تاکنون حدود ۱۷۵ هزار  و ۷۹۷ واحد از این تعداد سنددار شده است.

بدلی افزود: این تعداد منزل مسکونی در یک‌هزار و ۶۵۷ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان سنددار شده‌است و ۸۷ هزار واحد مسکونی در استان با استفاده از تسهیلات این بنیاد مقاوم سازی شده و باقی واحدهای تولیدی نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول