اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

کاربرد اجزاء ساعت مچی

کاربرد اجزاء ساعت مچی : ساعت مچی یکی از پر کاربردترین وسایلی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد اجزای اصلی ساعت مچی و نام آنها صحبت خواهیم کرد.

کاربرد اجزاء ساعت مچی

ساعت مچی یکی از پر کاربردترین وسایلی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله اطلاعاتی در مورد اجزای اصلی ساعت مچی و نام آنها صحبت خواهیم کرد

کاربرد اجزاء ساعت مچی

از ابتداع ساعت‌های مچی، ساعت‌های قابل حمل کوچکی استفاده می‌شد. این ساعت‌ مچی ها اولین بار در قرن پانزدهم در اروپا ظهور کردند و در جیب حمل می‌شدند.
وقتی که خود را در آشفتگی، عجله، هرج و مرج زندگی شلوغ روزمره گم می‌کنیم، چه چیزی می‌تواند کمک کند که زمان را در دست داشته باشیم و به فعالیت‌های روزانه‌ی خود برسیم؟ با اینکه امروزه افراد از ساعت‌های دیواری، موبایل و یا ساعت موجود در گوشه‌ی سمت راست صفحه‌ی کامپیوتر خود استفاده می‌کنند اما هنوز بسیاری نیز هستند که از ساعت‌های کوچک مچی بسته شده بر دست چپ استفاده می‌کنند.

ساعت مچی به گونه ای طراحی شده است که دور مچ بسته می شود ، توسط بند ساعت یا نوع دیگری از دستبند متصل می شود ، از جمله نوارهای فلزی ، بندهای چرمی یا هر نوع دستبند دیگر

ساعت مچی ها در درجه اول از چهار نوع ماده تشکیل شده اند ، یعنی سرامیک ، تیتانیوم ، فولاد ضد زنگ و فولاد ، فلز یا آلیاژهایی از فولاد ضد زنگ در مقدار زیادی از موارد ساعت استفاده می شود.

کاربرد اجزاء ساعت مچی در طول زمان

ساعت مچی از مدت‌های طولانی پر کاربردترین وسیله بوده است. حتی با پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر و ظهور وسایلی که توانایی نشان دادن زمان را داشتند، ساعت مچی هم چنان به عنوان وسیله‌ای پر ارزش شناخته می‌شود.ساعت مچی تاریخچه‌ی طولانی دارد و در هزاران مدل مختلف موجود است که هر کدام از اینها اجزا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

برای اینکه این مقاله تمام آنها را پوشش دهد، اجزای عمومی که تقریباً در تمام ساعت مچی ها وجود دارد آورده شده است. ابتدا قسمت‌های اصلی ساعت آنالوگ و سپس ساعت دیجیتالی بررسی شده است.

کاربرد و اجزاء ساعت مچی آنالوگ

صفحه ساعت مچی 

صفحه ساعت مچی به اشکال مختلف میباشد صفحه گرد، صفحه مربع ، صفحه مستطیل ،که تقریبا میشود گفت جزء اصلی ساعت مچی بحساب می آید که کیس یا قاب ساعت هم دور صفحه را میپوشاند . صفحه ساعت به دو صورت نمایش داده میشود صفحه دیجیتالی و صفحه آنالوگ

صفحه آنالوگ که به اعداد به صورت نمایشگرهای دیجیتالی نمایش داده میشوند و صفحه های آنالوگ که نمایش اعداد به صورت خطی حول محور عقربه ها میباشد .و در آخر صفحه ساعت مچی به صورت دو نمایشگر دیجیتال آنالوگ میباشند.

کاربرد اجزاء ساعت مچی (عقربه های ساعت )

 

[تعریف ساعت مچی و کاربرد های آن]

 

سبک‌های مختلف عقربه‌، ظاهر ساعت و حسی که به فرد منتقل می‌کند را کاملا تغییر می‌دهند.

 ساعت اسپرت، ساعت کلاسیک، ساعت مچی مردانه، ساعت مچی زنانه و...،

هر یک به لحاظ زیباشناختی و درگیر کردن حس مخاطب، عقربه‌های خاصی را می‌طلبند
از طرفی برخی از این عقربه‌ها سوابق قدیمی و باارزشی دارندو قطعا آگاهی و دانش به این تاریخ، حس خوب اصالت و شیکی را به فرد منتقل می‌کند. بنابراین در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

1 عقربه دوفین (Dauphine) از زیباترین، رایج‌ترین و با قدمت‌ترین نوع عقربه‌ها در ساعت‌های مچی هستند. این عقربه‌ها در نقطه‌ی مرکزی صفحه باریکند و در ادامه به صورت چند وجهی پهنای آن تغییر می‌کند.

 

2 عقربه برژت (Breguet) عقربه‌ی برژت، باریک و بلند است اما یک حلقه‌ی دایره‌ای کوچک در نزدیکی انتهای آن وجود دارد. وجود این حلقه به خوانایی عدد ساعت کمک می‌کند. این عقربه‌ها بیشتر در ساعت‌های لوکس و کلاسیک به چشم می‌خورد.

3 عقربه پیکانی (Arrow) همانطور که از اسمش مشخص است، این عقربه‌ها پیکانی هستند. وجود علامت فلش در این ‌عقربه، خواندن ساعت را بسیار راحت می‌کند.
4 عقربه‌ های باتون و استیکی (Baton or Stick Watch Hands) 

عقربه‌های مدل باتون و استیکی (چوبی) بهترین انتخاب برای ساعت‌های لباس و فشن است. ساعت‌هایی که همراه با لباس‌ها ست و استفاده می‌شوند. چرا که عقربه‌های عمود هرگز از مد نمی‌افتند و به لحاظ طراحی و رنگ بسیار متنوع هستند. این عقربه‌ها فضای کمی از صفحه را اشغال می‌کنند و بدین ترتیب فضای کافی برای دیگر پارامترهای طراحی هم وجود خواهد داشت.

5 عقربه مرسدس (Mercedes)این عقربه دارای دایره‌ای برش‌خورده است که شبیه آرم خودروی مرسدس می‌باشد و همین نام را هم گرفته است. این عقربه برای زمانی طراحی شده است که دو عقربه یکدیگر را می‌پوشانند.

6 عقربه های شیرجه ای و اسکلتی ((Plongeur and skelet)کلمه‌ای فرانسوی و به معنای شیرجه است. عقربه‌های با سبک “plongeur” در ابتدا فقط در ساعت‌های غواصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آن‌ها یک‌دست، ضخیم و برجسته هستند و همین باعث می‌شود که در نور کم یا زیر آب، ساعت به سهولت خوانده شود.

7 عقربه‌های اسکلتی هم به همین سبک هستند. این عقربه‌ها در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی وجود دارند. اما ویژگی مشترک همه‌ی آن‌ها خالی بودن پهنای داخلی عقربه است.

کاربرد دکمه های تنظیم ساعت مچی

[کاربرد کورنوگراف ساعت مچی]

 

ساعت‌ها معمولاً تعدادی دکمه‌ی فشاری در هر دو طرف کناره‌های بدنه‌ی خود دارند. این دکمه‌ها را می‌توان چندین بار فشار داد. برای فعال کردن برخی ویژگی‌ها مثل توقف ساعت، تقویم، نور پشت و . . . که در ساعت تعبیه شده است باید دکمه‌ها را فشار داد یا نگه داشت.

هم چنین این دکمه‌ها برای تنظیم زمان، تاریخ، روز و دیگر تنظیمات به کار می‌روند و به جای پیچ‌های تنظیم قدیمی که در ساعت‌های آنالوگ وجود داشتند قرار گرفته‌اند.

این دکمه ها همچنین برای تنظیم و استارت کورنوگراف یا استاپ واچ هم بکار برده میشوند که دکمه های سمت راست صفحه نمایش میباشند با استارت دکمه سمت بالا شروع بکار کورنوگراف یا استاپ واچ ساعت مچی ما خواهد بود و دکمه پایین از سمت راست دکمه استوپ خواهد بود .

 

واژه های تخصصی در ساعت (رفرنس)

این واژه ها را میتوان در روی صفحه و درب پشت ساعت مشاهده کرد:

شماره سریال یا رفرنس یا نام ساعت مچی که با ارغام و حروف لاتین ادغام میشوند و ساعت مچی مربوطه با آن نام جهانی داخل مرورگرها شناخته میشوند.و یکی از تفاوت های ساعت اورجینال از غیر اورجینال همین موضوع خواهد بود.

:ALL STAINLESS STEEL نوع فلزی که در ساعت به کار رفته است از جنس فولاد ضد زنگ و یا استیل می باشد که این فلز نه تغییر رنگ دارد و نه حساسیت بر روی پوست می دهد.در برخی مدلها که اجناس دیگر به کار برده شده است این اصلاعات به سرامیک,طلا ,تیتانیوم و یا پلاستیک تغییر می کند.

WATER RESISTAN: میزان مقاومت ساعت در مقابل فشار آب است و این واژه همیشه با عددی مانند30متر,50 متر,100متر و یا ... و گاهی اوقات به جای محاسبه متر از ATMو یا BAR استفاده می شود.

و در آخر نام کشور سازنده که در ساعتهای سوییسی با کلمهSWISS MADE و در ساعت های ژاپنی با کلمه JAPAN MADE و در برخی ساعتها در ادامه نام کشور کلمه MOV به کار می رود که مونتاژ آن ساعت را در کشور دیگر معرفی می کند.

گلس GLASS:

 

نوع شیشه به کار رفته در ساعت را معرفی می نماید و در ساعت های ضد خراش با کلمه SAPPHIRE و شیشه مقاوم با کلمه MINERAL و در ساعت های گرانتر با کلمه ANTI REFLECTIVE که گویای ضد انعکاس نور بودن شیشه را دارد به کار برده می شود و همچنین در بعضی از ساعتها کلمه HESALITE که جنس طلق را مشخص می کندو آویزه ها که یکی از اجزای بدنه است که محل اتصال بند ساعت به بدنه آن است.

بند ساعت

 


بند ساعت همان قسمتی است که ساعت را به مچ دست متصل می کند و به صورت های مختلف موجود میباشند

بندهای چرمی که بیشتر برای سبک ساعت مچی های کلاسیک و اسپرت بکار میروند

بندهای استیل که باز به دو صورت استیل و طلایی و سرامیکی موجود میباشند که به سبک سلیقه های مختلف تولید شده اند هم کلاسیک هم فشن و حتی ورزشی موجود میباشند.

بندهای پلاستیکی رابر و رزین که بیشتر برای ساعت مجی های ورزشی و اسپرت و غواصی بکار میروند

موتور های ساعت مچی

ساعت کوارتز یا باتری 

 

ساعت مچی که جریان الکتریسیته را توسظ یک کریستال کوارتز منتقل میکند و زمان را بصورت دقیق روی صفحه نمایشگر نشان میدهد

 

 

ساعت توربیلون مکانیکی کوکی

که در این توع ساعت مچی ها به جای استفاده از انرژی باتری از ذخیره جم شده در فنر کوک شده ساعت مچی میباشد یا حرکت لنگرپشت ساعت که با حرکتت های مچ دست شارژ خود را کامل میکند که در این نوع از موتورهای ساعت مچی احتمال چند ثانبه خطا در روز وجود دارد و آن هم بخاطر نیروی جاذبه میباشد

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول