اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

سردار صادقی: دشمن به دنبال اطلاعات به روز و لحظه‌ای از سپاه است/ موفقیت‌های بزرگ حفاظت اطلاعات در نفوذ به حوزه دشمن

فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه حفاظت در عرصه‌های مختلف در ماموریت‌های سپاه بروز و ظهور زیادی دارد، گفت: پیشرفت‌های حفاظت اطلاعات به گونه‌ای است که در حوزه‌های دشمن، موفقیت‌های خوبی داشته است و همانگونه که دشمن تلاش می‌کند نفوذ کند، قطع به یقین حفاظت اطلاعات تلاش بیشتری برای نفوذ در حوزه‌های دشمن دارد.

سردار صادقی: دشمن به دنبال اطلاعات به روز و لحظه‌ای از سپاه است/ موفقیت‌های بزرگ حفاظت اطلاعات در نفوذ به حوزه دشمن

گروه دفاعی خبرگزاری فارس-محمد شلتوکی: بیستم بهمن‌ماه سالروز آغاز عملیات والفجر۸ در سال ۱۳۶۴ است؛ عملیاتی که با هدف عبور از اروند و تصرف بندر فاو عراق برای فشار بر رژیم بعثی عراق طراحی شده بود و در خلال این عملیات که ۷۵ روز ادامه داشت، نیروهای سپاه و بسیج با پشتیبانی ارتش در نبردی سخت توانستند شبه جزیره فاو را به تصرف خود درآورند.

چند سالی است که بیستم بهمن‌ماه سالروز آغاز عملیات والفجر۸ بعنوان روز حفاظت اطلاعات در سپاه پاسداران انقلاب نام‌گذاری شده است؛ موضوعی که به رعایت دقیق دستورالعمل‌های حفاظتی قبل و حین عملیات والفجر۸ بازمی‌گردد.

به مناسبت سالروز عملیات والفجر۸ و روز حفاظت اطلاعات با سردار حسین‌رضا صادقی از فرماندهان دوران دفاع مقدس به گفتگو نشستیم که متن این گفتگو را در ادامه خواهیم خواند.

 

سردار صادقی در پاسخ به چرایی نام‌گذاری سالروز عملیات والفجر۸ بعنوان روز حفاظت اطلاعات و نحوه طراحی و اجرای این عملیات، گفت: اگر به تاریخچه جنگ در مقطع سال ۶۴ نگاه کنیم، می‌بینیم که عملیات‌های پیش از عملیات والفجر۸، مانند عملیات رمضان، خیبر و بدر، در مجموع رضایت‌مندی در فرماندهان ایجاد نکرده بود؛ به همین دلیل بررسی زیادی صورت می‌گرفت که چه‌کاری می‌شود کرد تا یک عملیات موفق داشته باشیم تا نتیجه‌‌اش در ابعاد مختلف منطقه‌ای، سیاسی، بین‌المللی و نظامی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: فرماندهان بررسی کردند و در بررسی‌هایشان به دلیل وضعیت منطقه فاو به لحاظ توان دشمن، موقعیت منطقه و توان نیروهای خودی، کمتر به این نتیجه می‌رسیدند که در این منطقه عملیات کنند. مثلا دشمن ۵۵۰ گردان نیرو داشت، ما اگر می‌خواستیم ۸۰ گردان و نهایتا ۱۰۰ گردان داشتیم! ۱۰۰ گردان در برابر ۵۰۰ گردان! این تازه نیروی رزمی عراق بود که از ۱۳ میلیون جمعیتش،‌یک میلیون آن رزمنده مسلح بود.

** اصول حفاظتی در عملیات والفجر۸ در حد اعلأ بود

فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه با این محاسبات عملیات کردن در این منطقه غیرممکن بود و هیچ فرد باتجربه نظامی هم با صراحت نمی‌توانست بگوید که در این منطقه عملیات موفق می‌شود، عنوان کرد: نهایتا با جمع‌بندی بررسی‌ها و مشورتی که به محضر حضرت امام(ره) داده بودند، با یک فرآیندی که فرمانده کل سپاه اعلام کرد، بناشد این عملیات انجام شد؛ منتهی به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند عملیاتی انجام دهند که موفق باشد، باید اصولی را رعایت کنند که شاید در عملیات‌های دیگر کمتر به آن توجه شده بود و مهمترین آن هم رعایت اصول حفاظتی در حد اعلأ بود.

** ۱۲ هزار نفر از ساکنان منطقه عملیات والفجر۸ جابجا شدند

سردار صادقی با بیان اینکه ارائه دستورالعمل حفاظتی این عملیات توسط سردار نجات صورت گرفت که دستورالعمل قابل توجه و جالبی است،‌ تصریح کرد: رعایت اصولی مانند کمتر بودن تردد در منطقه اصلی عملیات نسبت به منطقه فرعی یعنی هور از جمله مواردی بود که در این عملیات رعایت شده بود. برای این عملیات باید ۱۲ هزار ساکن منطقه عملیات را جابجا می‌کردند؛ خود این کار با رعایت اصول حفاظتی بسیار کار بزرگی است چراکه مردم آنجا ساکن هستند و دشمن هم به طور مرتب تحرکات را رصد می‌کرد.

وی گفت: از سوی دیگر انتقال نیرو برای انجام عملیات با وجود گشت‌های دشمن، عکس‌های هوایی، رادارهای رازیت و ... کار بسیار بزرگ و مشکلی بود که با رعایت اصول حفاظتی با موفقیت صورت گرفت، به این صورت که نیروها را اول به صورت آشکار به منطقه فرعی یعنی هور می‌بردند بعد به طور مخفیانه نیروها به منطقه اصلی عملیات یعنی فاو منتقل می‌شدند.

** غافلگیری دشمن در عملیات والفجر۸ به بهترین نحو ممکن انجام شد

فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ایجاد استحکامات در منطقه فریب یعنی منطقه هور در اوج خود قرار داشت در حالی که استحکامات در منطقه فاو در فاصله کمی تا عملیات به سرعت ایجاد شد؛ مجموع این کارها باعث شد توجه دشمن به سمت و سوی منطقه فرعی برود و به فاو مشکوک نشود. به دلیل رعایت همین اصول حفاظتی است که در بررسی عملیات والفجر۸ اولین موضوعی که به ذهن می‌رسد همین رعایت اصول حفاظتی است که نتیجه آن می‌شود اینکه یکی از اصول عملیات یعنی غافلگیری دشمن به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود.

سردار صادقی با اشاره به غافلگیری تمام عیار دشمن در عملیات والفجر ۸، گفت: این موضوع تا جایی بود که وقتی فرمانده تیپ ۱۱۰ زرهی عراق را به اسارت گرفتند، او می‌گفت که من به فرماندهان ارتش عراق می‌گفتم ایرانی ها تحرکاتی در فاو دارند اما آنها به من می‌خندیدند! اوضاع به گونه‌ای بود که حتی بعد از حدود ۳ روز که نیروهای ما وارد فاو شده بودند، دشمن هنوز در تردید بود که آیا عملیات اصلی این است یا اینکه عملیات اصلی در شرق دجله یا شلمچه است!

** حفاظت اطلاعات توطئه‌های زیادی را در جنگ خنثی کرد

وی در پاسخ به این پرسش که دیگر کارکردهای حفاظت اطلاعات در دوران دفاع مقدس چگونه بود،‌ عنوان کرد: حفاظت اطلاعات وظیفه‌اش، رصد و اشراف نسبت به منطقه ماموریتی است. در عملیات‌های متعدد دفاع مقدس و در مقاطع مختلف با اشرافی که در حوزه ماموریت خود داشت، خیلی از موارد نفوذ را خنثی کرده و در عین حال کار پیشگیری و هشداردهی و برآورد امنیتی از دیگر کارکردهای حفاظت اطلاعات بود.

** دشمن به دنبال اطلاعات به روز و لحظه‌ای از سپاه است

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش قابل توجه سپاه در حفاظت و پیشبرد انقلاب، گفت: انقلاب اسلامی مرز ندارد و جغرافیا درش حاکم نیست، هرجایی که این انقلاب حضور دارد، سپاه هم به تبع آن بعنوان نگهبان انقلاب حضور دارد و این هم طبیعی است که دشمن توانش را گذاشته که از حساس‌ترین جای ممکن یعنی سپاه بعنوان نگهبان انقلاب، به صورت به روز و به لحظه اطلاعات داشته باشد و ضربه بزند.

 

** حفاظت اطلاعات در عرصه‌های مختلف با دشمن رویارویی دارد

سردار صادقی با بیان اینکه با این رویکرد دشمن حفاظت اطلاعات هم باید در برابر اهدافی که دشمن دنبال می‌کند،‌ مجموعه‌ای روزآمد و پیشتاز باشد، گفت: حفاظت اطلاعات باید پیشتازتر از دشمن باشد، کما اینکه امروز هم اینگونه است، نوع نگاه، اراده، انگیزه دشمن را باید دنبال کند و خودش در این قضیه هم باید پیشتاز باشد. تحمیل اراده یکی از مواردی است که به آن نیاز داریم که در این عرصه هم حفاظت اطلاعات توان گذاشته و در عرصه‌های مختلف هم به نوعی با دشمن گلاویز شده است.

وی با بیان اینکه این گلاویز شدن از نوع اطلاعاتی است، عنوان کرد: در این رویارویی  باید ببینیم انگیزه و اراده دشمن چیست و چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟ این شناخت دشمن خیلی مهم است، چراکه باعث می‌شود خودمان را هم بشناسیم و ضمن اینکه موضع فعال بگیریم، در موضع فعال موفق هم شویم. دشمن طبیعتش این است که اهدافی را برای خودش تعریف کند و اولویت بندی کند؛ حفاظت اطلاعات وظیفه اش این است که ببیند اولویت بندی دشمن چیست.

** اولویت اول دشمن برای کسب اطلاعات در کشور سپاه است

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به حساسیت حوزه‌های ماموریتی سپاه و در لجمن بودن آن،‌ اظهار داشت: اگر دشمن اولویت‌بندی برای کسب اطلاعات در کشورمان داشته باشد، قطع به یقین اولین آن سپاه است چون این سپاه است که در هرجایی که انقلاب نیاز دارد، حضور دارد. البته این احتمال وجود دارد که دشمن در این حساسیت کلی، یک تقسیم بندی برای اولویت بین نیروهای سپاه داشته باشد، مثلا بگوید نیروی هوافضا جزو حوزه‌هایی است که برایش اولویت اول را داشته باشد یا حوزه‌های برون‌مرزی و نیروی قدس، اما حفاظت اطلاعات هم با همین نگاه و با پیشتازی نسبت به دشمن، برای موفقیت ماموریت‌های مجموعه، آنها را همراهی کند.

** روزآمدی برای حفظ برتری نسبت به دشمن دنبال می‌شود

سردار صادقی در خصوص ضرورت روزآمدی مجموعه حفاظت اطلاعات در سپاه با تاکید بر اینکه روزآمدی برای حفظ برتری نسبت به دشمن همیشه دنبال می‌شود،‌ تاکید کرد: البته دشمن از تکنیک‌های مختلف سنتی و پیشرفته استفاده می‌کند، مانند تخلیه تلفنی که دشمن هنوز از این روش قدیمی دست بر نداشته است و خیلی جاها نتیجه‌ای که از این موضوع گرفته از تکنولوژی‌های پیشرفته خود هم نگرفته است چراکه هزینه آن خیلی برای آنها کمتر است.

** نهادینه شدن فرهنگ خودحفاظتی بیشترین تاثیر را در حفاظت اطلاعات دارد

وی با بیان اینکه حفاظت اطلاعات می‌خواهد از ارزش‌ها و داشته‌های مجموعه سپاه که بسیار ذی‌قیمت است حفاظت کند،‌ خاطرنشان کرد: دو نکته را خداوند متعال در قرآن مورد تاکید قرار داده که یکی باید و دیگری نباید است است. باید آن آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ» است. این یعنی خودحفاظتی، پیش‌بینی، پیشگیری و آلوده نشدن که همه کارکنان سپاه باید به این خودحفاظتی مجهز شوند. نقشی که خود افراد می‌توانند در خودحفاظتی ایفا کنند را حتی مجموعه حفاظت اطلاعات هم نمی‌تواند ایفا کند چراکه نهادینه شدن فرهنگ خودحفاظتی در افراد بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

** موفقیت‌های بزرگی در نفوذ به حوزه‌های دشمن به دست آورده‌ایم

سردار صادقی تاکید کرد: نباید نیز آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لا تَتَّخِذوا بِطانَةً مِن دونِکُم» است یعنی نگیرید محرم اسرار خودتان بیگانه را،‌ نباید غیر و نامحرمی به اسرار ما دسترسی داشته باشد. حفاظت در عرصه‌های مختلف در ماموریت‌های سپاه بروز و ظهور زیادی دارد و پیشرفت‌هایش به گونه‌ای است که در حوزه‌های دشمن، موفقیت‌های خوبی داشته است و همانگونه که دشمن تلاش می‌کند نفوذ کند، قطع به یقین حفاظت اطلاعات تلاش بیشتری برای نفوذ در حوزه‌های دشمن دارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پیشگیری نکته اساسی است که همواره مورد تاکید حفاظت اطلاعات است، عنوان کرد: این موضوع محقق نمی‌شود، الا با مشارکت همه اعضای سپاه و بسیج و فرماندهان چراکه ظرفیت فرماندهان و روحانیت و حوزه نمایندگی وقتی پای کار بیایند حماسه‌هایی مانند والفجر ۸ رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول