اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آمادگی ایران برای حمایت از نقش آفرینی موثر سازمان ملل به منظور حل بحران یمن

وزیر امور خارجه در دیدار نماینده ویژه گوترش در امور یمن آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از نقش آفرینی موثر سازمان ملل به منظور حل بحران یمن اعلام کرد.

آمادگی ایران برای حمایت از نقش آفرینی موثر سازمان ملل به منظور حل بحران یمن

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن که به منظور رایزنی پیرامون ابعاد مختلف بحران یمن به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین وضعیت بحران یمن و راه‌های دستیابی به صلح و ثبات این کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به تحولات پس از آغاز بحران یمن و به ویژه سوابق تحرکات و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها و از طرق مختلف، به تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برای خاتمه دادن به این بحران بزرگ انسانی در منطقه و لزوم کاهش آلام و مشکلات مردم محروم یمن پرداخت و تنها راه‌حل بحران یمن را از طریق سیاسی و نه جنگ تحمیلی خواند.

ظریف در این ملاقات آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از هرگونه نقش آفرینی موثر سازمان ملل متحد در حل این بحران با توجه به شرایط بسیار سخت برگرفته از جنگ و محاصره اقتصادی تحمیل شده به مردم یمن را اعلام کرد.

مارتین گریفیتس نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار، آگاهی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه برقراری صلح و آرامش در یمن را با اهمیت ارزیابی کرد و دیدگاه سازمان ملل متحد را در خصوص حل بحران در یمن از طریق برقراری آتش بس، کمک رسانی اقتصادی و از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی تشریح کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل که دیروز در رأس هیأتی به تهران سفر کرد با علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در دیدار با دستیار ارشد وزیر امور خارجه، بر نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن و منطقه تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

 

 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز یکشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره سفر «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران گفت: مدتی است که قرار بود گریفیتس به ایران بیایید و آمدن گریفیتس ربطی به موضع گیری اخیر بایدن ندارد و قرار است فردا با آن دیدار کنم. (اینجا بخوانید)

دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد که گریفیتس در سفر دو روزه خود به ایران قرار است با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ایرانی ملاقات کند. بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک نماینده ویژه (در امور یمن) در حمایت از راه‌حل سیاسی مبتنی بر مذاکره برای جنگ در یمن است؛ راه‌حلی که خواسته‌های مردم یمن را دربرمی‌گیرد. اولویت فوری نماینده ویژه، حمایت از توافق بین طرف‌های درگیر جنگ بر سر یک آتش‌بس در سراسر این کشور، اتخاذ اقدامات فوری انساندوستانه و از سرگیری فرآیند سیاسی است.

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در سفر اخیرش به مسکو در نشست خبری با سرگئی لاوروف همتای روس خود به اوضاع یمن نیز اشاره کرده و گفته بود: امیدواریم با همکاری بین‌المللی این معضل انسانی و بزرگ‌ترین شرایط دردناک انسانی در قرن حاضر به پایان برسد و شاهد آتش بس و گفت‌وگو بین گروه‌های یمنی باشیم. ما از نقش مثبت روسیه استقبال کردیم. ایران حاضر است با «گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و دیگران همکاری کند که گروه‌های مختلف یمنی را به پای میز مذاکره بیاورند و به یک حکومت مشترک بین همه یمنی‌ها براساس همکاری و همراهی به جای جنگ و خونریزی بینجامد.

لازم به ذکر است، «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم شهریور ماه با گریفیتس در ژنو دیدار و در خصوص برقراری آتش بس و روند صلح در این کشور بحث و تبادل نظر کرده بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول