اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

توسل آقای وزیر به یک تکنیک نخ‌نما/ وقتی آذری جهرمی به جای پاسخگویی، دوقطبی می‌سازد

وزیر ارتباطات هنوز در قبال تلگرام گیت و هزینه‌های اینترنت بین‌الملل که از جیب مردم کم شده و در مورد کوتاهی‌هایش در قبال پیامرسان بومی پاسخی نداده اما هر چندوقت یکبار برای به حاشیه بردن این ناکارآمدی، یک دوقطبی جدید می‌سازد.

توسل آقای وزیر به یک تکنیک نخ‌نما/ وقتی آذری جهرمی به جای پاسخگویی، دوقطبی می‌سازد

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس: همین دو هفته پیش بود که آذری جهرمی پیرو احضار شدنش به قوه قضاییه، یک دوقطبی رسانه‌ای حول فیلترینگ راه انداخت؛ ماجرایی که در انتها مشخص شد با فضاسازی تیم رسانه‌ای وزیر بسیار متفاوت بود. حالا اما برای حاشیه‌سازی،‌ به سراغ موضوعی خارج از حیطه وظایف وزارت ارتباطات رفته و در سفرش به زنجان، یک دوقطبی تکراری در حوزه روابط بین‌المللی ایران را دستمایه قرار داده است. این‌ رویه البته جدید نیست و آذری جهرمی در طی دوران وزارتش،‌ بارها برای فرار از پاسخگویی در خصوص عملکردش به سراغ حاشیه‌سازی رفته است. اما این روزها که به انتخابات نزدیک می‌شویم،‌ دوقطبی سازی حول موضوعات پرحاشیه را در دستور کار قرار داده است؛ یک رویه تکراری که در چندانتخابات اخیر برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌ها دستمایه قرار گرفته است.

 

بازتکرار پروپاگاندای ضدانقلاب از زبان وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی

آذری جهرمی همزمان با تحویل پیام رهبر انقلاب به پوتین در سفر به زنجان در اظهارنظری عجیب گفته است: « امام (ره) تأکید کرد دهه فجر یک پیام ویژه دارد که نگاه نه باید به کاخ سفید و نه به کاخ کرملین باشد و باید پشتوانه ما مردم باشند». این اظهارات در حالی است که  صحبت در خصوص روابط بین‌المللی ایران در حوزه وظایف وزیر ارتباطات نیست و آذری جهرمی اصولا تخصصی در این زمینه ندارد. گرچه این تنها اظهارنظر بی‌ربط آذری جهرمی نیست و برای جلب توجه تقریبا درباره هر موضوعی در شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر می‌کند؛ مشابه وضعیتی که در خصوص سلبریتی‌ها شاهدش هستیم.

اما از آن مهمتر اینکه از سوی دیگر وزیر ارتباطات در خصوص ضعف جدی کشور در حوزه حکمرانی مجازی و وابستگی بدون قید و شرط به پلتفرم‌های آمریکایی نه تنها اظهارنظری ندارد بلکه بنظر می‌رسد اصولا برای او دغدغه به حساب نمی‌آید. علیرغم تمام این‌ها آذری جهرمی ترجیح داد با این اظهارنظر غیرمسئولانه، یک حاشیه رسانه‌ای جدید ایجاد کند؛ آن هم با ورود به یک دوقطبی نخ‌نما که سال‌هاست جبهه ضدانقلاب برای توجیه انفعال مقابل آمریکا سر دست گرفته است. 

این حاشیه‌سازی جدید با فاصله کمی نسبت به فضاسازی رسانه‌ای با محوریت فیلترینگ اینستاگرام اتفاق افتاده و به اعتقاد کارشناسان‌ هدف اصلی آن،  ایجاد دوقطبی در موضوعات مختلف برای فرار از پاسخگویی خصوص ناکارآمدی‌ها و نیز با هدف بهره‌برداری‌های انتخاباتی است. 

ماجرای دوقطبی فیلترینگ اینستاگرام چه بود؟

هشتم بهمن پیرو احضار وزیر ارتباطات به قوه قضاییه بابت پاسخگویی به برخی اتهامات، یک فضاسازی گسترده توسط تیم رسانه‌ای وزیر کلید خورد. شکل خبررسانی طوری بود که القا می‌کرد قوه‌قضاییه حکم فیلتر اینستاگرام را داده است و آذری جهرمی بابت عدم اجرای آن فراخوانده شده است. اما در انتها مشخص شد قوه قضاییه در طی چندسال اخیر حکمی برای فیلتر اینستاگرام صادر نکرده است. ماجرا مربوط به حکم یک دادیار در یکی شهرستان‌های استان فارس در «سال ۹۲» بود که در همان دو صفحه‌ای که رئیس روابط‌عمومی وزارت ارتباطات از نُه صفحه تفهیم اتهام و دفاعیات وزیر منتشر کرد،‌ خود آذری جهرمی نوشته بود که حکم موقوف‌الاجرا شده است. اصل احضار جهرمی برای پاسخ‌گویی در خصوص اتهامات مختلفی مانند عدم بازگرداندن هزینه اینترنت اضافی به مردم و نیز برخی مسائل مالی به قوه احضار شده بود و مدیریت محتواهای مجرمانه اینستاگرام – و نه فیلتر آن- یکی از مواردی بوده است که باید پاسخ می‌داده است. چنین فضاسازی در خصوص فیلتر اینستاگرام در شرایطی بود که جهرمی هر دو هفته یکبار در جلسات مداوم با مسئولین قوه قضاییه حضور داشت و با اطمینان می‌دانست عزمی برای فیلتر اینستاگرام وجود ندارد.

فرار به جلو به جای پاسخگویی در بحث فیلترینگ تلگرام

یکی دیگر از حاشیه‌سازی‌های وزیر ارتباطات به اظهارنظرهایش فیلتر تلگرام بر می‌گردد. ماجرایی که  مستقیما نتیجه عملکرد آذری جهرمی از دوران قبل از وزارتش بوده است (‌اینجا بخوانید).  یکی از مهمترین موضوعاتی که جهرمی با حاشیه‌سازی  از پاسخگویی نسبت به آن فرار می‌کند،‌ شفاف شدن محتوای مذاکراتش با مدیر تلگرام است. موضوعی که علیرغم درخواست صریح نمایندگان مردم از‌ وزیر ارتباطات برای پاسخگویی تا کنون محقق نشده و به جای آن هر بار بحث فیلترینگ تلگرام پررنگ شده است. موضوع مهم دیگری که آذری جهرمی در سایه حاشیه‌ها از پیگیری آن طفره می‌رود،‌ هزینه‌های کلانی است که در زمان استقرار سی‌دی‌اِن‌های تلگرام در داخل کشور، بخاطر محاسبه هزینه اینترنت بین‌الملل با مردم از جیب آن‌ها رفته است. حتی اینکه آذری جهرمی چرا از همان ابتدا امکانات گسترده‌ای در اختیار یک پیامرسان خارجی قرار داده است نیز جای سوال دارد و اینجا هم هنوز پاسخی داده نشده است. 

اینترنت ارزان و پرسرعت ، قربانی حاشیه‌سازی‌های وزیر

موضوع مهم دیگری که وزیر ارتباطات با ایجاد حاشیه‌های مداوم رسانه‌ای از پاسخگویی نسبت به آن فرار می‌کند، پیگیری زیرساخت‌های حیاتی شبکه ملی اطلاعات است. موضوعی حیاتی که ارائه اینترنت ارزان و پرسرعت و رونق کسب‌وکارهای مجازی به آن وابسته است اما در نگاه وزیر ارتباطات تنها به سیم و دکل و آنتن محدود شده است و ایجاد زیرساخت‌های پایه‌ای مثل شبکه توزیع محتوا، ابررایانش و مرکز ذخیره داده را به حال خود رها کرده است. بی‌توجهی گسترده به پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی نیز از ضعف‌های عمده وزیر ارتباطات است که در سایه همین دوقطبی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها به فراموشی سپرده شده است. 

در مجموع اینکه محمدجواد آذری جهرمی یکی از اصلی‌ترین افرادی است که در ماه‌های پایانی دولت باید نسبت به عملکرد خود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مردم پاسخگو باشد اما به جای آن، تمرکز خود را روی دوقطبی‌سازی و بازی‌های انتخاباتی قرار داده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول