اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خرازی در دیدار گریفیتس: جلوی مداخله خارجی در یمن گرفته شود

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن استقبال از طرح نماینده ویژه دبیرکل برای برقراری آتش بس در یمن و رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده تصریح کرد: باید جلوی مداخله خارجی در یمن گرفته شود.

خرازی در دیدار گریفیتس: جلوی مداخله خارجی در یمن گرفته شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن امروز (دوشنبه) در ادامه دیدارها با مقامات ایرانی با «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار و گفت‌وگو کرد.

خرازی در این دیدار با تأکید بر اهمیت فوریت پایان جنگ علیه مردم یمن، خواستار قطع فوری ارسال سلاح از آمریکا و اروپا به عربستان و امارات عربی متحده شد.

وی از ظهور نشانه‌های مثبت برای خاتمه جنگ در یمن استقبال و تصریح کرد: امارات و عربستان به عنوان بازیگران کلیدی این جنگ ویرانگر، هیچ دستاوردی نداشته‌اند.

خرازی افزود: اکنون که فرصتی برای خاتمه دادن به این جنگ فراهم آمده، امیدواریم آمریکا در موضع خود مبنی بر قطع همکاری تسلیحاتی و اطلاعاتی با عربستان صادق باشد و با قطع صادرات سلاح از آمریکا و اروپا به عربستان و امارات، زمینه توقف این جنگ فراهم شود.

 

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی راه حل صلح و ثبات در یمن را برقراری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی خواند و با اشاره به ضرورت بی‌طرفی کامل نماینده سازمان ملل در امور یمن تصریح کرد: باید جلوی مداخله خارجی در یمن گرفته شود.

* استقبال از طرح نماینده ویژه برای برقراری آتش بس در یمن و رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده 

خرازی همچنین بر آمادگی ایران برای همکاری با سازمان ملل در راستای برقراری صلح و ثبات در یمن تاکید کرد و گفت: این جنگ حاصلی جز کشتار و فاجعه انسانی نداشته است. در واقع، انصارالله یمن جز برخورداری از حق ذاتی خود و مشارکت در یک دولت دموکراتیک در یمن، خواسته دیگری ندارد، اما هدف مداخله عربستان و امارات جلوگیری از تشکیل یک دولت مردمی بر خاسته از اراده مردم در یمن است.

 

 

وی با استقبال از طرح نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای برقراری آتش بس در یمن و رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده تصریح کرد: با این ایده که پایان جنگ در یمن به ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا کمک می‌کند، موافقم و امیدوارم که این جنگ به پایان برسد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: مهم این است که حکام امارات و عربستان به این ادراک برسند که جنگ راه حل مسئله یمن نیست و از مسیر گذشته برگردند.

 خرازی همچنین بر ضرورت رفع محاصره یمن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید و خاطرنشان کرد: ایران همواره تلاش کرده تا کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارسال کند که با مانع مواجه بوده و در صورت رفع محاصره علیه این کشور، کشورهای بسیاری هستند که حاضر به کمک‌رسانی به مردم یمن می‌باشند.

گریفیتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن هم در این ملاقات با توضیح طرح خود برای برقراری آتش‌بس در یمن، گفت با  موضع اعلامی جدید آمریکا در قطع حمایت از جنگ در یمن، فرصت خوبی برای پایان جنگ در این کشور فراهم آمده است.

به گزارش فارس، گریفیتس که دیروز (یکشنبه) به منظور انجام سفری دو روزه و در رأس هیأتی وارد تهران شد در مدت حضور در جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در دیدار گریفیتس آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از نقش آفرینی موثر سازمان ملل به منظور حل بحران یمن اعلام کرد. (جزییات بیشتر)

 

 

عراقچی نیز در دیدار با نماینده گوترش در امور یمن تأکید کرد که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در دیدار با دستیار ارشد وزیر امور خارجه، بر نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن و منطقه تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد که گریفیتس در سفر دو روزه خود به ایران قرار است با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ایرانی ملاقات کند. بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک نماینده ویژه (در امور یمن) در حمایت از راه‌حل سیاسی مبتنی بر مذاکره برای جنگ در یمن است؛ راه‌حلی که خواسته‌های مردم یمن را دربرمی‌گیرد. اولویت فوری نماینده ویژه، حمایت از توافق بین طرف‌های درگیر جنگ بر سر یک آتش‌بس در سراسر این کشور، اتخاذ اقدامات فوری انساندوستانه و از سرگیری فرآیند سیاسی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول