اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

چالش‌های ادامه دار لیگ دسته اول|از حضور تماشاگران با اسم رمز مهمان تا تصمیم انتحاری ویسی/خانه اول انصاریان سیاه‌پوش شد

مسابقات لیگ دسته اول فوتبال ایران با گذشت سیزده هفته از برگزاری مسابقات همچنان مشکلات زیادی را تجربه می‌کند.

چالش‌های ادامه دار لیگ دسته اول|از حضور تماشاگران با اسم رمز مهمان تا تصمیم انتحاری ویسی/خانه اول انصاریان سیاه‌پوش شد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مسابقات لیگ دسته اول فوتبال ایران اگر داغتر از بازی های سطح اول کشورمان نباشند، از نظر حساسیت و اهمیت چیزی هم کمتر از لیگ برتر ندارند اما این لیگ 18تیمی مشکلات و چالش‌های سنگین‌تری را به خودش می‌بیند که در ادامه به بررسی این مسائل در هفت هفته اخیر می‌پردازیم.

(بررسی شش هفته ابتدایی را در اینجا ببینید: لیگ دسته اول؛ چالش‌ها و معضلات|از مشکل زمین بازی تا بی‌ثباتی نیمکت‌ها تنها در 6 هفته)

مشکلات ادامه‌دار داوری و اعتراض‌ها به سروصدای کنار زمین

اشتباهات داوری در لیگ برتر به وضوح و به شفافیت آب دیده می‌شوند اما در لیگ یک خیلی به چشم نمی‌آید با اینکه شاید بتوان گفت این ماجرا ابعاد گسترده‌تری دارد:

*پس از بازی هفته هفتم چوکا مقابل مس کرمان، علی لطیفی با اشاره به نگرفتن سه پنالتی توسط داور گفت: همانطور که در قشر مربیان و خبرنگاران و مدیران افراد فاسد وجود دارد در قشر داوران هم افراد فاسد وجود دارد. اگر کارشناسان داوری اعلام کنند که پنالتی‌های ما پنالتی نبوده به روح مادرم فوتبال را کنار می‌گذارم. لطیفی همچنین در جریان این بازی کنار خط خودش را به زمین زد تا تکل بازیکن حریف روی پای بازیکن تیمش را برای داور شبیه‌سازی کند که این صحنه سوژه خوبی برای لنزها شد!

*باشگاه بادران به خاطر اشتباهات داوری بعد از بازی هفته هفتم مقابل گل‌ریحان به دلیل اشتباهات داوری تهدید به کناره‌گیری از مسابقات کرد.

*محمد نصرتی سرمربی پارس‌جنوبی پس از باخت یک بر صفر مقابل استقلال خوزستان در هفته هشتم گفت: ما میزبان بودیم اما داور با تصمیماتی که گرفت و سوت‌های زیاد، روند کار ما را مختل کرد. نمی‌دانم چرا داوران با ما لج کرده‌اند. هدف ما مقصر قلمداد کردن داور نیست، اما قضاوت ضعیف آن‌ها در اکثر بازی‌ها ما را آزار می‌دهد. نصرتی همچنین پس از بازی هفته دوازدهم مقابل استقلال ملاثانی عنوان کرد: واقعا سطح داوری‌ها در لیگ یک فاجعه است. اشتباه به یک یا دو صحنه ختم نمی‌شود. داوران باید توانایی مدیریت و نظم دادن به بازی را داشته باشند. داور امروز با سوت‌های بی‌مورد بارها و بارها بازی را از جریان انداخت و اجازه نداد این دیدار روند طبیعی خودش را ادامه دهد.

*پس از شکست هوادار مقابل آرمان‌گهر در هفته هشتم، رضا عنایتی گفت: از حرف زدن در مورد اشتباهات داوری خسته شدم. از داوری‌ها ضرر کردیم و این کسل کننده شده است.

*در هفته دهم و در مصاف خانگی خیبر و استقلال خوزستان، بازیکنان میزبان به برخورد توپ به دست بازیکن استقلال خوزستان اعتراض کردند اما این صحنه پنالتی اعلام نشد و در نهایت دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند.

*سرمربی آرمان گهر پس از بازی هفته یازدهم مقابل مس کرمان عنوان کرد: یک هفته پیش با مدیرعامل باشگاه آرمان‌گهر صحبت کردم تا رایزنی کند یک داور در حد و اندازه دربی استان انتخاب شود اما با وجود نامه‌نگاری‌ها، داوری انتخاب شده که پس از 6 ماه محرومیت آمده تا دوباره داوری کند. داوری او در نتیجه بازی تاثیرگذار بود. در نیمه اول یک پنالتی صددرصد را برای ما نگرفت. در نیمه دوم، به بهانه خوردن توپ به کتف بازیکن ما، به نفع مس کرمان اعلام پنالتی کرد در حالی‌که در قوانین فوتبال، خوردن توپ به کتف پنالتی نیست.

*پس از بازی هفته دوازدهم مقابل خیبر، باشگاه هوادار اعتراضش به داوری این مسابقه را با عنوان "هت‌تریک داور در نگرفتن پنالتی" اعلام کرد!

*عبدالله ویسی سرمربی خیبر پس از بازی هفته سیزدهم مقابل شاهین شهرداری بوشهر در خصوص داوری به سروصدای نیمکت‌ها در کنار خط اشاره کرد: نسبت به داوری نظری ندارم ولی در کنار زمین صحبت‌‌های زیادی از سوی نیمکت‏ و سکوها وجود دارد که این روند داور را تحت تاثیر قرار می‎ دهد. تاکنون چندین تصمیم علیه تیم خیبر خرم آباد گرفته شده ولی با این حال هیچ‎گاه به داوری اعتراض نکرده و نخواهم کرد.

*شاهین شهرداری بوشهر پس از بازی هفته سیزدهم مقابل خیبر، نامه‌ای را خطاب به حیدربهاروند ارسال و به خاطر مردود شدن یک گل و اعلام نشدن یک پنالتی اعتراض رسمی خودش را اعلام کرد و از رئیس سازمان لیگ خواست که داوران با تجربه‌تر را به کار بگیرد.

معضلات زمین بازی تمام نمی‌شود

در لیگ یک امکانات زیرساختی مناسبی وجود ندارد و به همین خاطر تیم‌ها چالش‌های بیشتری را تجربه می‌کنند به طوریکه بد بودن شرایط ورزشگاه‌ها و کیفیت زمین‌ها باعث شده رفت و آمدهای بیشتری بین شهرهای مختلف انجام شود و علاوه بر این خطر مصدومیت‌های شدید از رگ گردن به بازیکنان نزدیک‌تر باشد!

*محمود شفیعی بازیکن مس کرمان در بازی هفته ششم که در زمین خاکی و سنگلاخی خوشه‌طلایی ساوهآسیب شدید دید، از جمع شاگردان مهاجری کنار گذاشته شد اما در بازی هفته بعد مقابل چوکا علاوه بر کاپیتان مسی‌ها که پیش از بازی با تصویر شفیعی وارد زمین شد، پیمان میری هم پس از گلزنی با تصویر شفیعی به شادی پرداخت تا بازیکنان مس کرمان نشان بدهند که به یاد هم تیمی مصدومشان هستند. البته بعد از بازی خوشه طلایی و مس کرمان در هفته ششم، امتیاز میزبانی از استادیوم شهید چمران ساوه گرفته شد به طوریکه خوشه طلایی میزبانی بعدی (مقابل نود ارومیه در هفته هشتم) را در ورزشگاه کارگزان تهران انجام داد که منجر به کسب اولین پیروزی این تیم با هدایت وحید بیاتلو شد.

*فریبرز محمودزاده مسئول مسابقات لیگ دسته اول پیش از بازی‌های هفته نهم اعلام کرد:‌ ورزشگاه شهدای هفتم تیر بابل از میزبانی در رقابت های لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور محروم است. تا زمانی که چمن ورزشگاه شهدای هفتم تیر بابل بازسازی نشود، بازی های رایکا در این ورزشگاه برگزار نخواهد شد.

*پایان رافت سرمربی شهرداری آستارا پس از پیروزی 2-1 مقابل ملوان در هفته یازدهم گفت: از مسئولان انتظار کمک و یاری داریم. 11هفته سپری شده و ما در همه این مدت مهمان بودیم. به دلیل ناآماده بودن زمین ورزشگاه وحدت آستارا، مجبور به انجام بازی‌های خانگی در رشت (ورزشگاه سردار جنگل) هستیم.

*تیم چوکا نیز به خاطر آماده نبودن ورزشگاه پوریای ولی تالش در ورزشگاه سردار جنگل رشت بازی‌های خانگی خودش را برگزار می‌کند!

*همچنین تیم استقلال خوزستان که تصمیم به انجام بازی در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز گرفته بود، با اعلام سازمان لیگ بازی‌ خانگی هفته چهاردهم مقابل گل ریحان را دوباره در ورزشگاه تختی اهواز برگزار خواهد کرد.

البته این معضل در نگاه اول بر عهده متولیان فوتبال و ورزش در استان‌ها و شهرها است اما این سوال هم مطرح می‌شود که با این شرایط، باشگاه‌های لیگ یکی چگونه مجوز حضور در مسابقات را دریافت می‌کنند؟!

چه کسی به تخلفات هیات‌های فوتبال رسیدگی می‌‌کند؟

واقعیت این است که نظارت دقیقی روی برگزاری مسابقات لیگ دسته یک وجود ندارد. با وجود انتقادهای زیاد رسانه‌ها و تاکید زیاد مراجع مربوطه، هنوز هم شاهد حضور هواداران در بازی‌های لیگ دسته اول هستیم. اگر در لیگ برتر تعداد کمی به عنوان مهمان برای تماشای بازی‌ها در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند، درلیگ یک این تعداد گاهی از 100نفر هم بیشتر است!

به عنوان مثال قاسم شهبا سرمربی آرمان‌گهر بعد از بازی هفته یازدهم مقابل مس کرمان گفت: از هیات فوتبال استان گلایه دارم. وقتی حضور تماشاگر ممنوع است، چرا 50 یا 100 نفر به ورزشگاه آمدند؟ داور تحت تاثیر جو ایجاد شده توسط تماشاگران و نیمکت تیم حریف قرار گرفته بود.

میناوند در لیگ آزادگان

برگزاری مسابقات اخیر لیگ آزادگان تحت تاثیر درگذشت دو بازیکن ارزنده فوتبال ایران بر اثر ابتلا به کرونا قرار گرفت:

*هوادار در بازی مهم هفته دوازدهم یک بر صفر خیبر را شکست داد. گل سه امتیازی تیم مهمان را امیرحسین فشنگچی به ثمر رساند و پس از این گل برای بازیکن فقید فوتبال ایران اشک ریخت. کاپیتان هوادار پس از بازی گفت: مطمئنم این گل انرژی بود که مهرداد عزیز به من داد. او همیشه پشتیبان من بود و افتخار می‌کنم که چنین الگویی داشتم.

*مسعود عبدی،مالک باشگاه خیبر خرم آباد پس از درگذشت مهرداد میناوند اعلام کرد بازیکنان تیم تا پایان نیم‌فصل با پیراهن مشکی به زمین می‌روند. این باشگاه همچنین در بازی مقابل هوادار طرح موزاییکی را به یاد میناوند روی سکوهای ورزشگاه خانگی خودش به اجرا گذشت که اولین اقدام لیگ یکی برای لژیونر اسبق فوتبال ایران به حساب می‌آید.

*بادران در هفته دوازدهم 2-1 مس کرمان را شکست داد تا روند امتیازگیری خوبش را حفظ کند و برنده یک بازی 6امتیازی باشد. شاگردان محسن عاشوری پس از گل دوم با نشان دادن تصویر میناوند این گل را تقدیم به او کردند تا این برد شیرین را با یاد پیشکسوت فقید فوتبال ایران در کارنامه داشته باشند.

*در هفته دوازدهم چوکای تالش نیز یاد مهرداد میناوند را زنده کرد. شاگردان علی لطیفی که در ورزشگاه سردارجنگل از نود ارومیه میزبانی می‌کردند، پیش از شروع بازی بنری را با تصویر مهرداد میناوند به همراه فرحان یوسفی بازیکن جوان ملوان که به دلیل ایست قلبی فوت کرده بود را در دست داشتند.

فجر سپاسی به یاد انصاریان

تیم قدیمی و ریشه دار شیراز با نتایج خوبی که تاکنون کسب کرده در سه قدمی صدرجدول قرار دارد و به نظر می‌رسد اسبش را برای بازگشت به سطح اول فوتبال ایران زین کرده است. باشگاه فجر سپاسی پیش از بازی هفته سیزدهم مقابل استقلال خوزستان بنری را با تصویر علی انصاریان که کار حرفه‌ای خودش در فوتبال ایران را با این تیم شیرازی آغاز کرده بود در کنار زمین قرار داد و بازیکنان با ادای احترام به مدافع فقید فوتبال ایران وارد زمین شدند. ضمن اینکه بازیکنان فجرسپاسی در این مسابقه با پیراهن مشکی بازی کردند.

هوادار تهران و گل‌ریحان نیز بازی هفته سیزدهم در ورزشگاه انقلاب کرج، را با ادای احترام به شادروان علی انصاریان آغاز کردند.

تاخیرهای ناخواسته و عهدی که عملی نشد

*دو تیم گل‌ریحان و قشقایی در هفته یازدهم قرار بود همزمان با 8 مسابقه دیگر از ساعت 14 به مصاف هم بروند اما به دلیل نبود آمبولانس و همچنین کم بودن تعداد نیروهای انتظامی، با حدود 55 دقیقه تاخیر آغاز شد.

*در هفته سیزدهم دیدار استقلال ملاثانی و چوکا قرار بود همزمان با دیگر بازی‌ها راس ساعت 14 آغاز شود اما بارندگی شدید در اهواز برگزاری مسابقه را به روز بعد (دو شنبه 20 بهمن) موکول کرد. ضمن اینکه در همین هفته دیدار شاهین شهرداری بوشهر و خیبر خرم آباد، به دلیل اینکه بازیکنان خیبر قصد پوشیدن پیراهن مشکی را داشتند با دقایقی تاخیر آغاز شد چرا که داور از تیم مهمان خواست پیراهن‌هایشان را عوض کنند تا با رنگ پیراهن شاهین میزبان تداخل نداشته باشد. بازیکنان خیبر که قصد تا داشتند تا پایان نیم‌فصل به خاطر درگذشت میناوند با پیراهن مشکی در میادین حاضر شوند در این بازی از پیراهن قرمز رنگ استفاده کردند.

بدون تغییر سرمربی، به سر نمی‌شود!

مسابقات امسال لیگ یک در حالی آغاز شد که تغییرات زیاد و گسترده‌ای تا هفته ششم روی نیمکت 7تیم به وجود آمد اما یک تغییر دیگر در هفته دهم نشان داد گذشت زمان تضمینی برای ثابت ماندن کادرفنی تیم‌ها نیست. اصغر مازیار مدرس قدیمی و کارکشته فدراسیون فوتبال پیش از بازی هفته دهم گل‌ریحان به عنوان جانشین میثم منیعی معرفی شد. مازیار کارش را با شکست در خانه رایکا آغاز کرد اما پس از آن در سه بازی بعدی، موفق شد 4 امتیاز جمع آوری کند تا این تیم البرزی برای رسیدن به نیمه بالایی جدول در ادامه کار امیدوار شود.

همچنین چندی پیش اعلام شد علیرضا نیکبخت واحدی (مربی) از کادرفنی چوکای‌تالش جدا شده اما بازیکن اسبق استقلال در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد که این خبر تنها در صورتی صحت دارد که به صورت رسمی از جانب باشگاه اعلام شود!

تصمیم انتحاری عبدالله ویسی

یکی از مهمترین اتفاقات چند وقت اخیر لیگ یک، تصمیم قاطع سرمربی خیبر خرم آباد بود. ویسی پس از شکست خانگی تیمش مقابل هوادار (هفته دوازدهم) که شکست ناپذیری پس از 8هفته را قطع کرد، هفت بازیکن تیم را در اختیار باشگاه قرار داد.

پیش از این هم مهدی کریمیان مربی شاهین پس از توقف خانگی شاهین بوشهر مقابل ملوان در هفته هفتم گفته بود: امروز بعد از بازی فراز کمالوند تصمیم گرفت نیمی از بازیکنان را کنار بگذارد. شاید این تصمیم احساسی باشد اما بازیکنان باید بتوانند خودشان را با شرایطی که می‌خواهیم وفق بدهند و سطح‌شان را بالا ببرند. اینکه توپ را در 6 قدم وارد دروازه نکنیم، کاری است که از دست کادرفنی بر نمی‌آید.

وقتی ورق برگشت

مورد مهم دیگر بازی‌های لیگ یک از هفته هفتم تا هفته سیزدهم، آغاز روند امتیاز گیری قعرنشین مسابقات است. نود ارومیه که تا هفته نهم فقط یک امتیاز را در بازی خانگی (هفته دوم) مقابل گل ریحان گرفت و در بقیه بازی‌ها فقط حریفانش را خوشحال کرد، در 4 بازی اخیر صاحب سه پیروزی شد تا مجموع امتیازاتش دو رقمی و امیدوار به فاصله گرفتن از پله هجدهم شود.

همچنین پیروزی 3-1 گل‌ریحان مقابل هوادار صدرنشین در هفته سیزدهم، علاوه بر اینکه باعث شد تیم البرزی شرایط بهتری در جدول پیدا کند، کمک بزرگی به تیم‌های بالا نشین بود تا اختلافشان با صدر جدول کمتر شود.

و البته پارس جنوبی که تا هفته ششم شکستی را تجربه نکرده بود، در بازی هفتم مقابل هوادار شکست خورد تا روند نزولی خودش را آغاز کند. این مسابقه را شاید بتوان کلید هفت هفته اخیر دانست چرا که اکنون هوادار در صدر جدول قرار دارد و پارس جنوبی که مدعی بزرگی برای صعود به حساب می‌آمد روی پله هفتم قرار دارد.

*جدول لیگ دسته اول پس از هفته سیزدهم

 

گلزنان لیگ آزادگان در پایان هفته سیزدهم

*8گل
حمید کاظمی(هوادار تهران)

*5گل
سیدپیمان میری(مس کرمان)
علی خسرونژاد(رایکا بابل)

*4گل
احسان پیرهادی و ایمان غلامی(بادران تهران)
کامبیز دهقانی(خوشه طلایی ساوه)
استقلال خوزستان(فرشاد جانفزا)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول