اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

۹۸ درصد از جمعیت شهری و روستایی کشور به اینترنت دسترسی دارند/ ۱۶ درصد از شاخص برنامه ششم جلوتریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه 98 درصد از جمعیت شهری و روستایی کشور اکنون به اینترنت دسترسی دارند گفت: امروز 96 درصد از روستاها در سراسر کشور به شبکهٔ ملی اطلاعات متصل هستند و 96 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار در کشور نیز حداقل از یک نوع اتصال اینترنتی برخوردارند.

۹۸ درصد از جمعیت شهری و روستایی کشور به اینترنت دسترسی دارند/ ۱۶ درصد از شاخص برنامه ششم جلوتریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدجواد آذرمی جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز در جلسهٔ شورای برنامه‌ریزی و توسعهٔ استان قزوین که در سالن شهید امامی استانداری برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و عید بزرگ انقلاب اسلامی گفت: عدالت، شاه‌کلید حرکت و جنبش مردم در سال 1357 بود که آغاز حرکت انقلاب اسلامی برای طی مسیر آتی بود.

وی افزود: انقلاب بر اساس عدالت طلبی مردم شکل گرفته است و هر حرکتی که بخواهد پایدار بماند، نیازمند حمایت مردم است و همهٔ ما باید برای رسیدن به اهداف انقلاب تلاش کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: عدالت ارتباطی یکی از زیرمجموعه‌های عدالت اجتماعی است؛ امروز دنیا در عصر ارتباطات به سر می‌برد و بسیار سخت و دشوار است که دسترسی به فضای مجازی برای عده‌ای از هم‌وطنان ما فراهم نباشد.

آذری جهرمی در ادامه اظهار کرد: امروز همهٔ خدمات، الکترونیکی شده است و همه‌گیری کرونا نیز باعث شده نیاز مردم به فضای مجازی و اینترنت تشدید شود؛ اکنون 13 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو در سراسر کشور از طریق فضای مجازی تحصیل می‌کنند و بیش از 1 میلیون معلم و 140 هزار استاد دانشگاه تدریس خود را از طریق این فضا انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: ارتباطات در عصر جدید یکی از حقوق اساسی انسان‌ها شناخته می‌شود و جزو حقوق عمومی مردم محسوب می‌شود؛ بنابراین برای تحقق این حقوق عمومی، پیاده سازی عدالت واجب است.

این مسئول در ادامه بیان کرد: امروز به برکت نظام اسلامی و نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب، بر دولت تکلیف شده است تا پایان سال اجرایی، 80 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار در کشور به پهنای باند شبکه متصل باشند.

آذری جهرمی ادامه داد: اگر امروز این سیاست از جانب رهبر معظم انقلاب شکل نگرفته بود و دولت در اجرای این برنامه جدی نبود، با فراگیری کرونا مشکلات حادی را در جامعه شاهد بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: امروز 96 درصد از روستاهای متصل به شبکهٔ ملی اطلاعات را در سراسر کشور داریم، یعنی 16 درصد از شاخص برنامهٔ ششم توسعه جلوتر هستیم و 96 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار در کشور حداقل یک نوع اتصال اینترنتی اعم از اتصال خانگی، خدمات دهی یکی از اپراتورها یا اینترنت روستایی را دارند.

این مسئول یادآور شد: 98 درصد از جمعیت شهری و روستایی ما اکنون به اینترنت دسترسی دارند، یعنی تنها 2 درصد از جمعیت کشور باقی مانده‌اند که به این فضا دسترسی ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: تراکم عدم دسترسی به اینترنت در برخی از مناطق استان قزوین نظیر طارم سفلی با توجه به صعب العبور بودن و شرایط جغرافیایی بیشتر است که دلیل این عدم دسترسی به اینترنت در چنین مناطقی عدم وجود زیرساخت‌های اساسی در این مناطق و عدم وجود فیبر نوری است که این مشکلات موجب ایجاد شکاف بین مناطق دارا و مناطق نابرخوردار شده است.

آذری جهرمی اضافه کرد: ما باید شاخص استان قزوین را طبق برنامه‌ای که داریم، به 100 درصد برسانیم تا 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار در استان تا پایان دولت به اینترنت متصل شوند.

وی در ادامه گفت: طی چند ماه اخیر احداث 120 کیلومتر فیبر نوری در مسیر طارم سفلی آغاز شده است که 100 کیلومتر از آن تاکنون انجام شده و 20 کیلومتر آن باقی مانده است.

این مسئول تصریح کرد: در سفر امروز ما به استان قزوین، 27 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار جهت احداث 180 کیلومتر فیبر نوری جدید در مسیر الموت جهت توسعهٔ ارتباطات روستایی در این محور اختصاص داده شد، عملیات اجرایی این 180 کیلومتر به سرعت آغاز خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: لازم است 180 سایت جدید تلفن همراه در استان قزوین دایر شود تا ما به پوشش 100 درصدی اتصال اینترنت در استان برسیم که این 180 سایت در همهٔ شهرستان‌های استان توزیع شده است؛ ما باید حدود 180 میلیارد تومان اعتبار برای احداث این 180 سایت در نظر بگیریم که این اعتبار نیز امروز تخصیص پیدا کرد تا این اتفاق مهم در استان آغاز شود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: البته طبیعتاً اجرای این عملیات نیازمند فازبندی است و با توجه شرایط محیطی استان، بخشی از این عملیات با مأموریت شرکت‌های همراه اول و ایرانسل تا پایان اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد و بخش دیگر آن نیز تا پایان دولت انجام خواهد شد.

وی ادامه کرد: طبق گزارش‌های مردمی، 67 نقطه در استان قزوین، محدودیت در واگذاری تلفن ثابت دارند و بنا شده مخابرات استان تا پایان خردادماه این موانع واگذاری تلفن خانگی را در سراسر شهرستان‌های استان برطرف کند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول