اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بهره‌برداری از ۵ پروژه کشاورزی آستان قدس رضوی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان

در آستانه فرارسیدن 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پنج پروژه کشاورزی با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اعتبار ۲۰ میلیاردتومان به بهره برداری رسید.

بهره‌برداری از ۵ پروژه کشاورزی آستان قدس رضوی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابتدا با حضور در کشت و صنعت مزرعه نمونه، پروژه استخر ذخیره آب این مزرعه را افتتاح کرد و سپس در ارتباط ویدئو کنفرانسی با ۴ شهرستان انابد، تربت حیدریه، سرخس و اسفراین ۴ پروژه دیگر به بهره‌برداری رسید.

بهترین بهره‌وری با استفاده از دانش روز جهان

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم به ظرفیت‌های ویژه در اختیار این آستان مقدس اشاره و تصریح کرد: آستان قدس رضوی باید در همه زمینه‌ها به‌ویژه در عرصه کشاورزی کارهای نمونه و در تراز عالی ارائه کند و با استفاده از دانش روز جهان، بهترین بهره‌وری را داشته باشد.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: از نام «مزرعه نمونه» هم مشخص است که باید فعالیت‌های این مجموعه نمونه و الگو باشد و بهترین بهره‌مندی را از این اراضی که موقوفات و نذورات ارادتمندان به اهل بیت(ع) هستند، به‌دست آورد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید در رابطه با تکیه به توان داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان نخبه افزود: مطالبه و خواسته تولیت معزز آستان قدس رضوی نیز ادامه همین حرکت، با شتاب و جدیت بیشتر است تا بتوانیم علاوه بر الگو بودن، دیگر مجموعه‌ها و فعالان عرصه کشاورزی را نیز در این مسیر راهبری و هدایت کنیم.

اشتغال‌زایی برای بیش از 2 هزار نفر

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی نیز گفت: سالانه حدود 12 هزار هکتار کشت و کار در مجموعه شرکت کشاورزی رضوی انجام می‌شود که بیش از 90 درصد آن به آبیاری تحت فشار و مکانیزه مجهز است و خوشبختانه با این پیشتازی و به‌روز بودن، هم میزان آبیاری و هم میانگین تولیدات محصولات این مجموعه نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

محمود صادقی گزارشی هم از خروجی پروژه‌های افتتاح شده در این مراسم ارائه و اظهار کرد: با 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از این 5 پروژه، 2 هزار هکتار به اراضی زیرکشت شرکت کشاورزی رضوی افزوده می‌شود که ۳۹۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

جزئیات پروژه‌ها

استخر ذخیره آب مزرعه نمونه، با عمق 15 متر، ظرفیت ذخیره 85 هزار مترمکعب آب را دارد که می‌تواند در طول سال 3 تا 4 بار آبگیری شود، با ذخیره‌سازی آب در این استخر می‌توان 40 هکتار کشت گندم و 30 هکتار کشت بهاره را آبیاری کرد.

پروژه آبیاری تحت فشار کشت و صنعت انابد نیز در سطح ۲۹۰ هکتار اجرایی شده و در این طرح کشت جو، گندم، کلزا و پنبه جزو اصلی‌ترین الگوی کشت انتخاب شده است.

همچنین پروژه آبیاری تحت فشار کشت و صنعت تربت حیدریه، در سطح ۸۰ هکتار به اجرا در آمده که موجب افزایش راندمان آبیاری می‌شود.

پروژه توسعه کشت در 2 هزار هکتار از ارضای دق چهلتو سرخس نیز در این مراسم افتتاح شد که برای کشت پنبه، ذرت علوفه‌ای، صیفی‌جات، گندم و کلزا استفاده می‌شود.

در این مراسم همچنین پروژه آبیاری کم فشار ۱۲۰ هکتاری در کشت و صنعت اسفراین به بهره‌برداری رسید که در کشت‌های پاییزه و بهاره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول