اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نوسان توزیع مرغ با تصمیمات مقطعی مسئولان حل نمی‌شود

قیمت مرغ در جهرم معضلی است که با مسکنی کوتاه‌مدت، رو به کاهش می‌رود اما پس از مدتی باز روز از نو روزی از نو؛ در حالی که این معضل با تصمیمات مقطعی مسئولان حل نمی‌شود و نیازمند چاره‌اندیشی قاطع مسئولان است.

نوسان توزیع مرغ با تصمیمات مقطعی مسئولان حل نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، «مرغ، پر کشید» این تیتر مدتی پیش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سر خط خبرها قرار گرفت و پس از مدتی قیمت مرغ متعادل شد اما از چند روز گذشته، شاهد افزایش مجدد قیمت مرغ بودیم.

به طوری که قیمت مرغ در جهرم در هفته‌های گذشته سیر صعودی در پیش گرفت و از 20 هزار تومان به 27 هزار و 800 تومان رسیده است که نکته قابل توجه این بود که در آخر هفته گذشته و ابتدای هفته جاری، مرغ در بازار نبود و یا به سختی پیدا می‌شد.

این درست است که مرغ به نیازهای شهروندان برمی‌گردد و تحت تاثیر عرضه و تقاضا است اما نوسان و اختلاف 7 یا 8 هزار تومانی غیرقابل قبول است و این نوسان، به سوءمدیریت و مشکلات این حوزه بر می‌گردد.

شهروندان از قیمت بالای مرغ گله‌مند هستند و مرغدار هم از عدم تامین نهاده‌های دامی، عامل توزیع هم از افزایش قیمت مرغدار و خرده فروش هم به عنوان عاملی که ارتباط مستقیم با مصرف کننده دارد از افزایش قیمت مرغ توسط عاملین گلایه دارند.

البته برخی از شهروندان از اختلاف قیمت مرغ در جهرم با سایر شهرهای همجوار نیز گله مند هستند و از نظر رئیس اتحادیه صنف مرغ، تخم مرغ و قصابان شهرستان جهرم، دلیل این اختلاف قیمت به عاملین توزیع و مرغدار برمی‌گردد.

شاید پیدا کردن زنجیره اصلی این مشکل کمی دشوار باشد اما به هر حال اگر دولت، نهاده‌های دامی را به موقع و به اندازه کافی در اختیار مرغدار قرار دهد، با نظارت بر روند توزیع مرغ، می توان افزایش قیمت کنترل کرد.

تعیین قیمت مرغ در مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها بر عهده جهاد کشاورزی است

در این زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جهرم اظهار داشت: افزایش قیمت مرغ به عوامل مختلفی بر می‌گردد و یک چرخه در قیمت‌گذاری نهایی مرغ تاثیرگذار است که شامل مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و خرده فروشی‌ها است.

حمیدرضا ایزدی افزود: متاسفانه مشکلات موجود در زمینه توزیع و قیمت مرغ، به ابتدای این چرخه یعنی، مرغداری‌ها برمی‌گردد که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی اعلام می‌کنند که قیمت تمام شده مرغ بالا رفته و این باعث افزایش قیمت نهایی مرغ در پایان این چرخه یعنی خرده‌فروشی‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این موضوع توسط جهاد کشاورزی در حال پیگیری و کنترل است، اعلام کرد: بهتر است این موضوع را از جهاد کشاورزی سوال کنید و طبق تصمیمات و مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت مرغ در مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها باید توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و نظارت شود.

ایزدی با بیان اینکه سازمان صمت، نهایت در بخش خرده فروشی‌ها ورود می‌کند و مسئولیت دارد، بیان داشت: ما در خرده‌فروشی‌ها هم پرونده‌های زیادی برای متخلفین صادر کردیم و به تعزیرات ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم دوستان ما در جهاد کشاورزی این دو بخش مرغداری و کشتارگاه ها را به طور موثر، کنترل کنند تا شاهد متعادل شدن در قیمت باشیم.

نهاده به مرغداران ارائه می‌شود

همچنین، مدیر جهاد کشاورزی جهرم نیز به خبرنگار فارس گفت: افزون بر ۸۵ درصد نهاده‌های دامی به مرغداران تحویل شده است و مشکلی بابت تحویل نهاد دامی به مرغداران نداریم، البته ممکن است در یک مقطع زمانی، کم و زیاد شده باشد اما به آنان تحویل می‌شود.

علی جوکار افزود: البته در خصوص افزایش قیمت مرغ مشکل تنها مربوط به شهرستان جهرم نیست بلکه در کل کشور این مسئله وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم، قیمت بالاتر در استان‌های هم‌مرز را یکی از عوامل تحت تاثیر در خصوص افزایش قیمت در شهرستان عنوان کرد.

جوکار با بیان اینکه تعیین و قیمت‌گذاری مرغ  به  عرضه و تقاضای آن برمی‌گردد، اظهار داشت: وقتی عرضه کم شود، قیمت مرغ هم گران می‌شود که در این راستا چند مرغداری مشکل مریضی برونشیت گرفتند و قابل عرضه نبودند و عرضه آنها کاهش پیدا کرد.

 مدیر جهاد کشاورزی جهرم ادامه داد: ما از تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان و کشور تبعیت می کنیم و قیمت مصوب در مرغداری‌ها نظارت و کنترل می شود.

وی گفت: اما قیمت مصوب نهایی مرغ تاکنون در کشور اعلام نشده است و ممکن است متغیر باشد اما بر اساس همان قیمت هم نظارت و بازرسی‌ها انجام می‌شود و ما بر مرغداری‌ها نظارت و بازدید داریم البته ما باید کاری کنیم که هم منافع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده تامین شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم بیان داشت: قیمت مرغ در جهرم نسبت به سایر جاهای دیگر و شهرهای همجوار بیشتر نیست.

جوکار با بیان اینکه بر تمام مرغداری‌های شهرستان تحت نظارت و کنترل داریم، بیان داشت: مرغداری ها از زمان جوجه ریزی، برداشت همچنین از نظر آفات و امراض اگر تخلفی داشته باشند حتماً به آنان اخطار می‌دهیم و نهاد به آنان داده نمی شود همچنین سهمیه آنان را قفل و قطع خواهیم کرد.

به هر حال وضعیت توزیع و قیمت مرغ طی سال اخیر در شهر جهرم، ناهنجار بوده‌ است و هر چند وقت یک بار، شاهد غیب شدن مرغ در بازار تا زمان افزایش قیمت بوده‌ایم و بهانه‌ها هم همیشه مشترک است؛ نهاده نداریم، دلار گران شده، هزینه ها افزایش پیدا کرده و تورم رو به افزایش است و ... 

از سوی دیگر هر بار که از مسئولان در خصوص گرانی قیمت‌ها سوال می پرسیم فقط یک جواب دارند «همه چیز تحت تاثیر عرضه و تقاضا است»

در این میان زیان اصلی شامل حال شهروندان به عنوان مصرف‌کننده و فروشندگان خرده به دلیل حذف مرغ از سبد غذایی مردم می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به تداوم آشفتگی بازار مرغ در ماه‌های اخیر در سطح کشور همچنین جهرم، باید در مرحله اول مسئولین کشوری گامی موثر، قاطع و اثربخش بردارند و به فکر چاره‌ای جدید بوده تا این معضل را بتوان همیشگی، نه مقطعی و کوتاه‌مدت حل کرد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول