اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بانکی: در طرح شفافیت، قید شفافیت فقط به آرا گره خورده است/ نقدعلی: برای تصویب بودجه نگاه مجلس نگاهی تعاملی بود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل طرح شفافیت آرا این است که قید شفافیت به آرا گره خورده است و شفافیت مطلق را کسی قبول نداشت و همه به شفافیت مقید معتقد بودند.

بانکی: در طرح شفافیت، قید شفافیت فقط به آرا گره خورده است/ نقدعلی: برای تصویب بودجه نگاه مجلس نگاهی تعاملی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی‌پور فرد در برنامه دوشنبه‌های سیاسی که به صورت مجازی برگزار شد، در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به آینده نوعی نگاه تمدنی دارد و این بیانیه در بستر تاریخی انقلاب اسلامی صادر می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر انقلاب در ابتدا انتظار داشتند که با تشکیل الگوی اسلامی- ایرانی یک الگوی تمدنی از نوع نگاه حاکم بر انقلاب اسلامی ارائه شود و این الگو انعکاس دهنده پیام، مرام و مسیر انقلاب است؛ ایشان با بیانیه گام دوم این رسالت را به عهده گرفتند و پیام تاریخی خودشان را نسبت به آیندگان و جوانان در این مسیر بیان کردند.

بیانیه گام دوم برخاسته از نگاه عمیق به جامعه ایرانی و انقلاب اسلامی است

وی بیانیه گام دوم را بیانیه‌ای سرشار از نشاط و امید دانست و گفت: تحلیل آن متفاوت از نخبگان و توده جامعه و گروه‌های مختلف است و ادبیات حاکم بر آن برخاسته از نگاه عمیق به جامعه ایرانی، انقلاب اسلامی، فطرت انسانی و مسیر تمدنی که انقلاب در طول تاریخ پایه‌گذاری می‌کند و تحلیل کسانی که دچار روزمرگی شده‌اند بسیار متفاوت از تحلیل تمدن است، نگاه تمدنی نگاهی است که به لحظه کاری ندارد و کل مسیر انقلاب را زیر نظر دارد.

بانکی افزود: مسیر انقلاب اسلامی در دوران تاریک غیبت یک مسیر درخشنده است که در هیچ یک از دوران غیبت شیعه تا این حد مطرح نشده بود و تا این حد به ظهور نزدیک نشده بودیم، جمعیت زیادی از نخبگان در حیطه‌های مختلف برای این الگو در کنار هم جمع شدند و زحمات زیادی کشیدند اما شیوه مدیریتی که این مسیر را هدایت می‌کرد باعث شد نتیجه، آن چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بود، نشود چون نگاه افراد حاضر در این مسیر نگاه مقطعی و کوتاه مدت بود در صورتی که نگاه رهبر انقلاب فراتر از حال بود و ایشان معتقد بودند الگو فراتر از قانون اساسی قرار می‌گیرد؛ در مقایسه الگوی اولیه که توسط اندیشمندان ارائه شد با طرحی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، می‌توان تفاوت دید این افراد را با یکدیگر مقایسه کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص شاخص‌هایی که برای ارزیابی در بیانیه مطرح شده است، گفت: شاخص‌هایی که در بیانیه گام دوم دیده می‌شود عبارت‌ از مثبت اندیشی، امید، نشاط و تحول است؛ این معیارها نوعی نگاه است که نارسایی‌ها و نواقص را می‌بیند اما بعد رو به جلو و اثباتی آن اهمیت بیشتری دارد.

بانکی بیان داشت: در مجلس نمایندگان یک الگوی عمومی دارند که به علت تنوع کارها و وظایف ممکن است که نماینده به بسیاری از کارها بپردازد و اگر کسی بخواهد در تمام حوزه‌ها مشارکت کند نمی‌تواند به‌ طور عمیق و اساسی فعالیتی انجام دهند و فقط در حد موضع‌گیری باقی می‌ماند؛ پیشنهاد خود من به نمایندگان این بود که هر کدام به روش حل مسأله، مسأله‌ای را انتخاب کنند و به حل آن بپردازند و نیاز هم نیست تمام نمایندگان این کار را انجام بدهند و حتی اگر ده درصد هم به این روش پیش بروند بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

شفافیت به موضوع مقید شود نه آرای نمایندگان

وی در توضیح طرح شفافیت آرا تصریح کرد: به کلیت طرح شفافیت رأی مثبت دادم؛ اما نظر کسانی که با این طرح مخالف بودند به ۲ بخش تقسیم می‌شد؛ عده‌ای با کلیت طرح شفافیت مخالف بودند و عده‌ای معتقد بودند که طرح ضعیف است و به مضمون آن رأی ندادند و من هم از اول با این طرح مخالف بودم و آن را امضا نکردم ولی به آن رأی دادم؛ مشکل این طرح این است که قید شفافیت را به آرا گره زده است و شفافیت مطلق را کسی قبول نداشت و همه به شفافیت مقید معتقد بودند؛ پیشنهاد ما این است که شفافیت را به آرا نمایندگان مقید نکنند، بلکه مقید به موضوع کنند؛ و در این دو سال بحث شفافیت فقط به شفافیت آرا تنزل پیدا کرده است.

بانکی اضافه کرد: مسأله مردم در حوزه شفافیت مربوط به سه موضوع معاهدات بین‌المللی، ارزش‌های انقلاب اسلامی و تعارض منافع در مجلس است و به نظرم باید در مجلس شفافیت را به این موضوع و چند موضوع دیگر مقید کنیم و برای دیگر موضوعات آن را مطلق کنیم و از ابتدا هم نظرم همین بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه راه جلوگیری از فساد شفافیت است، اظهار داشت: برای جلوگیری از رانت و فساد باید شفافیت صورت بگیرد ولی شفافیت آرا خودش می‌تواند فسادآور باشد و این موضوع خود تله‌ای است که می‌تواند اهرم فشار را بر نمایندگان بیشتر کند و زمانی باید شفافیت آرا صورت بگیرد که جلوی فساد گرفته شود.

اگر نماینده‌ای خطایی کند باید پاسخگوی خطایش باشد

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام محمدعلی نقد‌علی بیان داشت: در رابطه با بحثی که میان نماینده مجلس و مأمور نیرو انتظامی رخ داد، کسی مدافع خطا نیست ولی نکته‌ای که مطرح است، تناسب میان جرم و جریمه آن است و زمانی که نماینده‌ای دچار خطا می‌شود باید با در نظر گرفتن موقعیت مجازات شود و این موضوع از اصل و خودش فراتر رفت و بحث تخریب مجلس انقلابی صورت گرفت؛ ولی در هر صورت اگر نماینده‌ای خطایی کند باید پاسخگوی خطایش باشد و در عین حال به وظیفه‌اش عمل کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر درباره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: پارامترهایی که مقام معظم رهبری در پایان بیانیه گام دوم فرمودند شامل علم و پژوهش، معرفت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی، سبک زندگی است که می‌تواند ملاکی برای ارزیابی دستگاه‌های ما باشد و برخی از این ملاک‌ها در موارد خاصی استفاده بیشتری دارند.

در زمان بررسی طرح شفافیت هیچ فشاری بر مجلس نبود

وی خاطرنشان کرد: تا به حال در مجلس ندیدم و نشنیدم که نمایندگان به دنبال امور و منافع شخصی خودشان باشند، اکثر نمایندگان یا به دنبال بحث قانون‌گذاری‌اند، یا انجام وظایف نظارتی و یا پیگیری مطالبات حوزه انتخابیه؛ در زمان بررسی طرح شفافیت هیچ فشاری بر مجلس نبود و دلیل افرادی که مخالفت کردند به دلیل آسیب‌ها از سمت فضای رسانه بود و معتقد بودند اگر برخی مسائل شفاف شود ظرفیت تحمل آن‌ها نیست؛ برای ادامه بحث شفافیت ۶۰ امضا کفایت می‌کرد که جمع‌آوری شد و دوباره بر می‌گردد و توجیه و دفاع بهتری خواهد شد و امیدواریم مرحله بعد تأیید شود؛ هدف نمایندگان این است که طرح شفافیت در قوه قضائیه و مجریه هم مطرح شود.

برای طرح تصویب بودجه نگاه مجلس نگاهی تعاملی بود

به گفته نقدعلی برای طرح تصویب بودجه نگاه مجلس نگاهی تعاملی بود و اگر بودجه در ابتدای کار را رد می‌شد مجلس متهم می‌شد که آن را کارشناسی نکرده است در صورتی که نمایندگان در تحلیل بودجه مشارکت زیادی کردند؛ برای بودجه مجدد دولت اعلام کرده که آن را سریع می‌فرستد و مجلس هم به دنبال این است که سریع آن را بررسی کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر درباره انتخابات پیش رو افزود: جبهه حزب‌اللهی در این مدت باید روشنگری را سرلوحه کار خود قرار دهد، مردم یکسری از مسائل را فراموش کردند و آن‌ها باید مسائل ارزشی که در زمان دولت‌های مختلف انجام شده را یادآور شوند تا مردم انتخاب درستی داشته باشند.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول