اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کاتالیزور صلح افغانستان؛ این بار شاید ترکمن‌ها و ازبک‌ها

ترکمنستان و ازبکستان می‌توانند با طالبان یا «امارت اسلامی افغانستان» کنار بیایند؛ این یک پیروزی واقعی سیاسی است.

کاتالیزور صلح افغانستان؛ این بار شاید ترکمن‌ها و ازبک‌ها

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، یک سایت خبری در قزاقستان در مطلبی تحت عنوان «پیروزی‌های واقعی سیاسی در آسیای مرکزی چگونه کسب می‌شود؟» به سفر اخیر طالبان به ترکمنستان اشاره و بر تاثیرگذاری سیاست «عشق آباد» و «تاشکند» در افغانستان تاکید کرد.

در این مطلب آمده است: 6 فوریه 2021 ، وزارت امور خارجه ترکمنستان میزبان هیأتی از دفتر سیاسی طالبان به سرپرستی «ملا عبدالغنی برادر» بود. همانطور که می‌دانید حدود 20 سال است که نه دولت افغانستان و نه نیروهای ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا قادر به کنار آمدن با طالبان نشدند. مشخص است که آنها شاید راه را اشتباه می‌روند.

ترکمنستان و ازبکستان شاید بتوانند با طالبان یا «امارت اسلامی افغانستان» کنار بیایند. این یک پیروزی واقعی سیاسی است و نه سخنان سیاستمدارانه در مورد برخی از دستاوردهای خیالی سیاست خارجی.

ازبک‌ها و ترکمن‌ها با مشارکت طالبان در اجرای پروژه‌های زیربنایی، مشکل را حل می‌کنند و نه با تهدید و استفاده از گلوله و بمب. با مذاکره و مسالمت توانستند این مهم را به دست آورند.

طالبان در گفت‌وگوهای عشق آباد از پروژه‌های زیربنایی اجرا شده به ابتکار ترکمنستان در خاک افغانستان ، پشتیبانی می‌کند. این پروژه‌ها برای ساخت خط لوله گاز تاپی، خطوط انتقال نیرو و ارتباط فیبر نوری تاپ و همچنین ساخت راه آهن ترکمنستان - افغانستان است.

در پایان این مطلب چنین نتیجه گیری می‌کند که اگر در نظر بگیریم، ازبکان قبلاً توافق کرده‌اند که ازبکستان از طریق افغانستان به پاکستان راه آهن ساخته شود، سرانجام صلح در افغانستان برقرار می‌شود.

اگرچه این پروژه‌ها مدت طولانی تصویب شده بودند اما از ابتدای سال 2000 عملاً دولت ترکمنستان و ازبکستان به تدریج و با احتیاط به سمت پیاده سازی این طرح می‌روند. هر چند که قسمت اصلی پروژه‌ها انجام شده که سخت‌ترین قسمت‌ها است و بقیه به راحتی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول