اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

نرم افزار هوش مصنوعی پلاستیک‌های معلق در اقیانوس را از هوا تشخیص می‌دهد

محققان دانشگاه بارسلونا موفق به ابداع یک نرم افزار هوش مصنوعی شده‌اند که قادر به شناسایی انواع پلاستیک‌های معلق در آب‌های اقیانوس از آسمان است.

نرم افزار هوش مصنوعی پلاستیک‌های معلق در اقیانوس را از هوا تشخیص می‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، هر روز میلیون‌ها تن قطعه پلاستیک به آب‌های اقیانوس‌ها و دریاها ریخته می‌شود و تا به حال روش‌هایی قطعی برای شناسایی و پاکسازی این نوع آلودگی‌ها شناسایی نشده است. اما محققان دانشگاه بارسلونا الگوریتمی خاص برای حل این مشکل ابداع کرده‌اند.

این الگوریتم منجر به طراحی و عرضه یک نرم افزار هوش مصنوعی شده که شناسایی قطعات کوچک پلاستیکی را با بررسی تصاویر هوایی ممکن می‌کند. بنابراین با به پرواز درآوردن پهپادهای خودران بر فراز اقیانوس‌ها و دریاها و بررسی تصاویر تهیه شده توسط آنها می‌توان انواع پلاستیک را در آب دریاها شناسایی کرد و سپس برای پاکسازی آنها اقدام کرد.

همچنین با استفاده از این نرم افزار می‌توان درک دقیق‌تری از میزان آلودگی دریاها و اقیانوس‌ها به دست آورد. قطعات بزرگ پلاستیکی بعد از ورود به آب دریاها و اقیانوس‌ها به سرعت به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌شوند و لذا شناسایی آنها بسیار دشوار خواهد بود. اما نرم افزار هوش مصنوعی می‌تواند بر این چالش نیز غلبه کند.

برای آموزش و افزایش دقت این نرم افزار هوش مصنوعی بیش از ۳۸۰۰ تصویر هوایی از آب‌های دریای مدیترانه در اختیار آن قرار گرفته است. همچنین دقت سیستم هوش مصنوعی مذکور با دریافت و بررسی تصاویر بیشتر ارتقا می‌یابد. دقت نرم افزار یادشده فعلاً در حد ۸۰ درصد است.

انتهای پیام /

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول