اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس پارلمان ترکیه: قانون اساسی جدید، مدینه فاضله نیست

رئیس پارلمان ترکیه با بیان اینکه تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور امری غیر ممکن نیست، گفت اگر در پارلمان اراده قوی وجود داشته باشد این کار انجام خواهد شد.

رئیس پارلمان ترکیه: قانون اساسی جدید، مدینه فاضله نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه اظهار نظرهای اعضای حزب حاکم ترکیه درباره تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور، «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه بر قابل دستیابی بودن این امر تاکید کرد.

شنتوپ شامگاه دوشنبه طی سخنرانی تلویزیونی با تاکید بر لزوم تغییر قانون اساسی فعلی ترکیه جهت پاکسازی آن از آثار ایدئولوژیک کودتاچیان در سال ۱۹۸۰، توضیح داد: «قانون اساسی جدید، مدینه فاضله یا چیزی دست نیافتنی نیست».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، وی عدم انطباق برخی ماده‌های قانون اساسی فعلی ترکیه را یکی از مشکلاتی دانست که باید در قانون اساسی جدید برطرف شود، و گفت اگر در پارلمان این کشور اراده قوی وجود داشته باشد می‌توانند قانون اساسی جدید را تدوین کنند.

این مقام ترکیه‌ای با بیان اینکه برخی احزاب پارلمان خواستار محقق شدن پیش‌شرط‌هایی در قانون اساسی جدید هستند، اظهار داشت: «ممکن نیست که پیش‌نویس یک قانون اساسی، [همواره] با اجماع نظر کامل نوشته شود».

شنتوپ ضمن تاکید بر اینکه دولت ترکیه به دنبال تغییر قانون اساسی که در سال ۱۹۲۴ نوشته شد نیست، گفت بلکه قرار است متمم‌هایی که توسط کودتاچیان در سال‌های ۱۹۶۱ و ۱۹۸۲ به آن اضافه شد، اصلاح گردد.

بر اساس این گزارش، وی همچنین با اعلام آمادگی جهت انجام آنچه که در توان دارد برای حمایت از قانون اساسی جدید ترکیه، تصریح کرد که شاهد اراده همگانی برای تدوین این پیش‌نویس است.

پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن استقبال از موافقت حزب «حرکت ملی» با تغییر قانون اساسی این کشور، گفت پیش‌نویس قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای نظام کنونی ریاست‌جمهوری تدوین خواهد شد. (جزئیات بیشتر)

در سال ۲۰۱۷ بود که دولت ترکیه به پیشنهاد اردوغان همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری را برگزار کرد که با حاشیه پیروزی کمی، رأی آورد. در پی این تغییرات، پست نخست‌وزیری از نظام سیاسی ترکیه حذف و اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

پیشتر، یک تحلیلگر حقوقی در دانشگاه «گِنت» بلژیک پیش‌بینی کرد دولت ترکیه احتمالاً به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام تا قبل از سال ۲۰۲۳ خواهد بود تا اجازه دهد اردوغان برای سومین دوره نامزد انتخابات شود.

با این حال، اردوغان چند روز پیش با رد اظهارات تعدادی از احزاب و چهره‌های سیاسی ترکیه مبنی بر برگزاری تصمیم دولت برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام، گفته بود: «هیچ بحثی درباره انتخابات زودهنگام قبل از ژوئن ۲۰۲۳ نداریم. ما مانند احزاب اپوزیسیون عجله‌ای نداریم، چشم‌انداز فعلی، تقویم ژوئن ۲۰۲۳ است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول